سنجد نماد چیست؟ خواص باورنکردنی سنجد

هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6

سنجد نماد عشق و دلباختگى​

57505

سنجد نماد مهر و عشق است، بوی برگ و شکوفه آن محرک عشق و دلباختگی است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، سنجد یکی دیگر از اجزای مهم در سفره هفت سین ایرانی است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد، اگر با خواص فراوان آن آشنا شويم حتما آن را در برنامه غذايي هر روزمان جاي مي‌ دهيم.
سنجد در فارسي به طور کلي سنجد ناميده مي شود ولي در مناطق گوناگون ايران داراي نام هاي محلي است، در کردستان آن را «سرين چک»، در آذربايجان «ايده- ايکده» در اطراف تهران «پستانک» و در اصفهان «غبيده بادام» گفته مي ‌شود، در کتب سنتي با نام‌ هاي «چوب ‌دانه، نُقد، بُل» نام برده شده ‌است.
سنجد نماد مهر و عشق است، بوی برگ و شکوفه آن محرک عشق و دلباختگی است.سنجد نشانه‌ سنجيده عمل كردن و خردورزی است، می‌گويند اول چيزی كه خداوند خلق نمود عقل بود. شايد كمتر ملتی را بيابيد كه به اندازه‌ ايران در سابقه حكمت‌های خود تاكيد بر خردورزی داشته باشند.
سنجد نماد عشق و دلباختگى که عطر برگ و شکوفه‌های آن محرک مهر و محبت است و از مقدمات اصلی زایندگی به شمار می‌آید، باید بر سر خوان نوروزی نمایان باشد. وجود سنجد در سفره نوروزی انگیزه زایش کیهانی است گاه زرتشتیان دانه‌های سنجد را با آویشن در هم می‌آمیزند و همراه با نقل و سکه بر سر سفره نوروزی می‌گذارند.
سنجد گياهي درختي است از خانواده سنجديان که در آب و هواي معتدل مي‌ رويد. برگ ‌هاي باريک و مخملي شکل و ميوه‌ هاي قهوه‌ اي رنگ و خوراکي دارد که از هسته آن در تهيه برخي داروها استفاده مي ‌شود.
بهترين اثر سنجد،‌ رفع کمبود ويتامين C بدن است و خوردن آن، ‌از ورود عفونت به بدن پيشگيري مي ‌کند. سنجد داراي خاصيت آنتي اکسيداني قوي مي‌ باشد، خاصيت ضد التهابي دارد، ضد اسهال و قابض است، جوشانده برگ سنجد، بهترين دارو براي اسهال کودکان است.
پودر هسته سنجد در درمان التهاب ‌هاي حاد و مزمن کاربرد دارد و آرتروز را درمان مي‌ کند، ضد تب و درد است، بادشکن و مقوي قلب است و سردرد را تسکين مي ‌دهد، از ريشه آن در صنعت عطرسازي استفاده مي ‌شود، از گل آن براي التيام زخم‌ استفاده مي ‌شود.
سنجد کم کالري و مقوي معده است، سنجد پخته شده در روغن زيتون، درد مفاصل و خارش پوست را درمان مي‌ کند و براي رشد مو مفيد است.ميوه خشک سنجد قابض است. به همين جهت در درمان اسهال سودمند است.
سنجد یکی از بهترین منابع غذایی گیاهی محسوب می‌شود. برای سلامتی دستگاه گوارش افراد بسیار مناسب است و افرادی که رژیم‌های لاغری دارند، می‌توانند سنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند. سنجد سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد.
ميوه سنجد سر شار از ويتامين هاي A و B و حاوي کمي ويتامين K است. در احادیث آمده که گوشتش گوشت مي آورد، استخوانش استخوان مي روياند و پوستش پوست آور است. کليه ها را گرم و معده را دباغي مي کند و ايمن از بواسير و ادرار قطره قطره است. ساق ها را نيرو مي بخشد، جذام را ريشه کن مي کند و براي تب سودمند است.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
64
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
  • بسته
  • چسبان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
145
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
62
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
45
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
74
اعتصامی
اعتصامی
بالا