زمانِ خرید خط چشم ب چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Eye linear

بدون شک، کشیدن خط چشم یکی از جذاب‌ترین مراحل میکاپ است. طراحی و رسم الگوهایی که چشمانتان را کشیده‌تر می‌کنند و حالت زیباتری به آنها می‌دهد، برای هر خانمی هیجان انگیز است. اما مشکلی که در اغلب موارد با آن روبرو می‌شویم، انتخاب خط چشم مناسب است. پیدا کردن محصولی که بتواند خطوطی یکدست، پررنگ و جذاب را روی پلک‌ها رسم کند معمولا کار دشواری است. اما توجه به برخی نکات کلیدی هنگام انتخاب خط چشم، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

آشنایی با نحوه خرید خط چشم​


خط چشم‌ها از نظر بسته بندی، 3 شکل کلی دارند: در دسته اول، مخزن مایع و اپلیکاتور باهم عرضه می‌شود و بخش عظیمی از تولیدات این محصول را به خود اختصاص می‌دهند. دسته دوم، شامل خط چشم‌های کاسه‌ای است که اغلب در انواع آکوا و کرمی تولید می‌شوند و اپلیکاتور آنها به شکل قلموهای مجزا تعبیه شده است. دسته سوم نیز، شامل خط چشم‌های ماژیکی است که مخزن متصل دارند و اپلیکاتور آنها اغلب نمدی است.

برای انتخاب خط چشم مناسب، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

▪︎ اپلیکاتور

از نظر جنس اپلیکاتور، می‌توان خط چشم‌ها را به دو دسته نمدی و مویی تقسیم کرد. حقیقت این است که اپلیکاتورها، وظیفه بسیار مهمی در طراحی الگوهای خط چشم دارند. حتی می‌توان گفت آنها تعیین کننده ظرافت خطوط و الگوهای خط چشم محسوب می‌شوند.

با این اوصاف، برای انتخاب اپلیکاتور مناسب و باکیفیت، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

• اپلیکاتورهای نمدی، شکلی از پیش تعیین شده دارند و برای رسم خطوط متوسط و پهن به کار می‌روند. اگر از طرفداران خط چشم‌های ظریف و فانتزی هستید، اپلیکاتورهای نمدی یا ماژیکی گزینه مناسبی برای شما نیستند. آنها بیشتر برای طراحی خط چشم کلاسیک و گربه‌ای کاربرد دارند.

هنگام انتخاب خط چشم با اپلیکاتور نمدی، به استحکام و انعطاف پذیری آن توجه نمایید. اپلیکاتور نمدی، باید به راحتی روی سطح پوست کشیده شود و استحکام خود را حفظ نماید.

• قلم موهایی که به صورت جداگانه برای طراحی خط چشم عرضه می‌شوند، انواع مختلفی دارند و شامل: قلم موهای ظریف 000، قلموی سرگرد متوسط و قلم موهای سر کج هستند. هرکدام از این قلموها کاربری متفاوتی دارند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و استایل خود، هریک از آنها را انتخاب کنید. این قلم موها از طراحی خطوط بسیار ظریف بن مژه تا الگوهای کلاسیک و پهن گربه‌ای، کارایی دارند.

• اپلیکاتورهای مویی، ابزار تخصصی برای طراحی الگوهای بسیار ظریف و گرافیکی هستند. هنگام انتخاب این دست از اپلیکاتورها، به انسجام تارهای قلمو و لطافت آنها توجه نمایید.

▪︎غلظت مایع خط چشم

غلظت مایع خط چشم، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشت. غلظت این مایع، باید در بازه استانداردی تعبیه شده باشد. به این معنی که هنگام کشیده شدن روی پوست، ردی از خود به جا نگذارد و مانع خشک شدن خط چشم نشود. از طرفی، این مایع باید به قدری غلیظ و قوام‌دار باشد که پخش نشود و پیگمنت‌های رنگ را منسجم نگه دارد.

با این تفاسیر اگر مایع خط چشم بیش از حد غلیظ باشد، ردی ناخوشایند روی سطح پوست به جا می‌گذارد. علاوه بر این، رسم خطوط ظریف را نیز غیر ممکن می‌کند.این مایع، معمولا در اثر پلک زدن پخش می‌شود و آرایشتان را به کلی خراب می‌کند.

اما در صورتی که این شرایط برعکس باشد، مایع خط چشم بیش از اندازه رقیق است. هنگام طراحی و رسم خطوط، مایع نمی‌تواند روی پوست بماند و پخش می‌شود. همچنین، خطوط بسیار کم‌رنگی را ایجاد می‌‌نماید.

▪︎پیگمنت رنگ

پیگمنت‌ها، همان رنگدانه‌ها هستند و ماهیت اصلی رنگ دهی خط چشم محسوب می‌شوند. پیگمنت‌ها، در‌واقع تعیین کننده شدت رنگ این محصول هستند و نقش بسیار مهمی در عملکرد خط چشم‌ها به عهده دارند. برای درک این موضوع، کافی است چند خط چشم با برندهای مختلف را بردارید و روی پوستتان بکشید. به وضوح می‌توانید ببینید که شدت رنگ و سیاهی خط چشم‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

هرچه غلظت پیگمنت رنگ به کار رفته در خط چشم بیشتر باشد، رنگ دهی آن عمیق‌تر و پررنگ‌تر است و برعکس. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد، تناسب غلظت و حجم مایع با مقدار پیگمنت به کار رفته در آن است. این مورد، با به کارگیری محاسبات دقیق شیمیایی تعیین می‌شود و کیفیت خط چشم را تضمین می‌کند.

▪︎سرعت خشک شدن مایع خط چشم

برای درک اهمیت سرعت خشک شدن خط چشم، به این مثال توجه نمایید: تصور کنید خط چشم بی‌نقص و فوق‌العاده‌ای را طراحی کرده‌اید، اما سرعت خشک شدن مایع آن پایین‌تر از حالت معمول است و باید چند دقیقه صبر کنید. یک لحظه سهل انگاری کافی است تا نتیجه تمام زحماتتان از بین برود. اما خط چشم‌های باکیفیت، شما را با چنین معضلی مواجه نمی‌کنند. آنها سرعت خشک شدن بسیار سریعی دارند و در لحظه، خطوط رسم شده را فیکس می‌کنند. در نتیجه، دیگر لازم نیست نگران پخش شدن خط چشم محبوبتان باشید.

▪︎مواد تشکیل دهنده

خط چشم‌ها در انواع مایع، کرمی، ژله‌ایی، ماژیکی و ... تولید می‌شوند و تنوع گسترده‌ای دارند. به همین تناسب، مواد تشکیل دهنده آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. اما نکته‌ای که در این زمینه مد نظر است، کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن است.

مواد اولیه، فونداسیون و پایه اصلی کیفیت خط چشم و انواع لوازم آرایشی محسوب می‌شود. اما متاسفانه آنها به جز روش‌های آزمایشگاهی، با راهکار دیگری قابل ارزیابی نیستند.

برندهای معتبر و شناخته شده در عرصه تولید لوازم آرایشی، فرمولاسیون‌های مطمئن و با کیفیتی دارند. چرا که تمام مراحل تولید محصولات آنها، توسط نهادهای نظارتی کنترل می‌شود. اما کالاهای فیک، قاچاق و ناشناخته، اغلب بدون انجام ارزیابی‌های مولکولی و شیمیایی محصولاتشان را تولید می‌کنند و هیچ نهادی بر فرایند کاری آنها نظارت ندارد.

در نتیجه، وجود مقادیر غیر مجاز مواد شیمیایی در این دست محصولات بسیار محتمل است. این امر، می‌تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد و با معضلاتی مانند عفونت چشم، حساسیت پوستی، سوزش و التهاب همراه باشد.

برای اجتناب از چنین پیامدهایی، توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف خط چشم و دیگر لوازم آرایشی نامعتبر و تقلبی خودداری نمایید.

▪︎حساسیت سنجی

برخی از افراد چشم‌های حساسی دارند یا به طور مرتب از لنزهای تماسی طبی و غیر طبی استفاده می‌کنند. در این شرایط، احتمال بروز عفونت و واکنش‌های آلرژیک افزایش می‌یابد. علاوه براین، خانم‌های باردار نیز باید توجه ویژه‌ای به لوازم آرایشی مورد استفاده خود داشته باشند

اگر شما هم چنین شرایطی دارید، بهتر است به دنبال خط چشم‌هایی با شاخص ضد حساسیت باشید. این گروه از خط چشم‌ها، فرمولاسیون متفاوتی دارند و فاقد مواد شیمیایی مضر مانند پارابن، بیسموت، تالک و ... هستند. همچنین، عناصر حساسیت زا مانند عطر، اسانس و الکل نیز در تولید آنها به کار نمی‌رود.

خط چشم‌هایی که به صورت ضد حساسیت تولید می‌شوند، این مسئله را در قسمت مشخصات محصول قید می‌کنند. برخی برندها نیز، برچسب‌های ضد حساسیت را روی بسته بندی محصول درج می‌نمایند.

▪︎کیفیت مایع خط چشم

منظور از کیفیت مایع خط چشم، ساختار کلی آن بعد از خشک شدن است. خط چشم، ممکن است پیگمنت رنگ و غلظت قابل قبولی داشته باشد. حتی به سرعت خشک شود و به راحتی روی پوستتان کشیده شود. اما بعد از فیکس تغییر کند، پوسته پوسته شدن شود یا احساس کشیدگی به پلکتان بدهد. در چنین شرایطی است که اهمیت کیفیت مایع خط چشم خودش را نشان می‌دهد.

برای ارزیابی کیفیت خط چشم از این نظر، کافی است خط ظریفی از مایع را روی پوستتان بکشید و حداقل 20 دقیقه صبر کنید. اگر مایع شکل خود را حفظ کرد و بعد از خشک شدن پوسته پوسته نشد، می‌توانید از کیفیت آن اطمینان
حاصل نمایید.

▪︎ ماندگاری و ضد آب بودن

احتمالا اغلب شما دوست ندارید تنها چند ساعت بعد از رسم زیباترین الگوی خط چشم‌تان، شاهد از بین رفتن و پخش شدن آن باشید. در این صورت، بهتر است هنگام خرید خط چشم به مدت زمان ماندگاری آن توجه داشته باشید.

خط چشم‌ها از نظر ماندگاری در چند دسته 8، 12 و 24 ساعته تقسیم می‌شوند. برخی از انواع خط چشم ضد آب هستند و برخی دیگر این خاصیت را ندارند. انتخاب هرکدام از این محصولات، به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

اما در صورت تمایل، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

• اگر در مناطق آب و هوایی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، بهتر است به سراغ انواع ضد آب خط چشم بروید. در غیر اینصورت، خط چشم در عرض یک تا دو ساعت پخش می‌شود و میکاپتان را خراب می‌نماید

• در صورتی که ساعات زیادی از روز را در بیرون از خانه سپری می‌کنید و دوست دارید در تمام طول روز میکاپ با کیفیتی داشته باشید، بهتر است روی خط چشم‌های 24 ساعته حساب باز کنید.


• برخی از افراد، به ندرت آرایش می‌کنند و به دنبال محصولاتی با ماندگاری متوسط و بافت سبک هستند. اگر جز این دسته هستید، خط چشم‌های معمولی با ماندگاری 8 ساعته گزینه خوبی برای شما است.
 
بالا