روش ساخت پادکست از صفر تا صد (و 5 نکته کاربردی)

Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,833
پسندها
2,419
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
پادکست ها یا فایل های صوتی بر موضوعات و مضامین خاص تمرکز دارند. ساخت یک پادکست می تواند روشی وقت گیر اما مفید برای جذب مخاطب باشد.

پادکست چیست؟
پادکست مجموعه ای اپیزودیک از فایل های صوتی دیجیتالی است که شنوندگان آن را دانلود و به صورت آنلاین پخش می کنند. با این که پادکست‌ ها در قالب ‌های مختلفی ارائه می ‌شوند، اما اکثر آن ها به صورت گفتاری و حول یک موضوع یا مطلب خاص متمرکز شده است. کسب ‌و کار ها، سازمان ‌ها و افراد مختلف برای افزایش آگاهی از برند، اشتراک ‌گذاری اطلاعات و ارتباط با مخاطبان پادکست تولید می کنند.

برای شروع یک پادکست به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟
پادکست، یک رسانه در دسترس است که به حداقل تجهیزات نیاز دارد. این تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پادکست عبارتند از:

1-کامپیوتر: از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای تحقیق در مورد موضوع مد نظرتان، ضبط پادکست و تبدیل فایل های ضبط شده به فایل های صوتی قابل اشتراک گذاری استفاده کنید.

2- میکروفون: با این که می توانید از تلفن همراه یا کامپیوترتان برای ضبط صدا استفاده کنید، اما یک میکروفون پادکست حرفه ای کیفیت صدا را بهتر خواهد کرد. میکروفون های USB به صورت مستقیم یا از طریق یک رابط بی سی به کامپیوتر شما متصل می شوند، در حالی که میکروفون های XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به کامپیوتر وصل می شوند.

3- پاپ فیلتر: یکی از ابزار مفید ضبط صدا، فیلتر های پاپ یا صفحه توری کوچک هستند که معمولا از نایلون یا فلز ساخته می شوند و صدا های انفجاری صامت های خشن گوش خراش را کاهش یا حذف می کنند. آن ها همچنین صدای سوت که به خاطر عبور هوا از دندان ها در حین تلفظ صامت هایی مثل S و Z تولید می شوند را هم کم می کنند. انواع و قیمت در اینجا

4- هدفون: از یک هدفون برای تست یک نواختی صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت صدا در حین ویرایش استفاده کنید.

5- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست تان را با نرم افزار ضبط صدا که به عنوان محیط کاری صوتی دیجیتال هم شناخته می شود، ضبط و ویرایش کنید. نمونه ‌هایی از نرم‌ افزار های رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: Audacity و Adobe Audition (آموزش رایگان) و GarageBand مخصوص کاربران مک. بهترین و معروف ترین آنها همان آدیشن است که لینک آموزش رایگان آن را هم می بینید.

چه طور یک پادکست بسازیم؟
ایجاد، ضبط، ویرایش و پخش یک پادکست با کیفیت زمان می برد. مراحل کلی را برای نحوه ساخت پادکست به ترتیب زیر است:

1-موضوع و اهداف تان را مشخص کنید. موضوعی را برای پادکست تان انتخاب کنید که با علایق و مهارت های شما مطابقت داشته باشد. اهداف تان را از ساخت پادکست بنویسید. پادکست ها به دلایل مختلفی مثل معرفی یک برند، تعامل با مخاطب و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک موضوع تولید می شوند.

2- به سایر پادکست های مربوط به موضوع مورد نظرتان گوش دهید. پادکست های موفقی که روی موضوع انتخابی شما متمرکز هستند را کاوش کنید. به قسمت ‌های مختلف گوش دهید، نظرات را بخوانید، بررسی کنید ببینید که طول قسمت ‌ها به طور میانگین چه قدر است و درباره نوع محتوایی که برای مخاطبان مفید است، بیشتر اطلاعات کسب کنید.

3- قالب تان را مشخص کنید. چندین قالب پادکست هست که می توانید از بین شان انتخاب کنید مثل مصاحبه ای، مونولوگ، داستانی و روایت غیرداستانی. این که می خواهید فصل اول چه تعداد قسمت داشته باشد و تقریبا طول هر قسمت چه قدر باشد را مشخص کنید. انتخاب کنید که آیا می خواهید پادکست تان تک میزبانه باشد یا با یک میزبان دیگر آن را شریک شوید.

4- عنوان انتخاب کنید. هنگامی که قالب تان را تعیین کردید، نام پادکست را انتخاب کنید. سعی کنید ساده و صریح باشد. کلمات کلیدی ضروری را هم بگنجانید که از نظر سئو در رتبه بهتری باشد و به شنوندگان جدید کمک کند تا شما را سریع تر و راحت تر پیدا کنند.

5- یک اسکریپت یا طرح کلی بنویسید. بسته به فرمت پادکست تان، چند سناریو بنویسید . حتی اگر پادکست شما یک قالب مصاحبه ای آزاد داشته باشد ، داشتن یک طرح کلی از نکات گفتگو می تواند مکالمه را در یک مسیر نگه دارد. حتما یک مقدمه برای استقبال شنوندگان از برنامه تان و یک موخره که دعوت به عمل داشته باشد، بنویسید.

6- فضایی را برای ضبط آماده کنید. تجهیزات ضبط پادکست را در فضایی آرام خلوت خانه تان راه اندازی کنید. اتاق‌ هایی که کوسن، پرده و فرش دارند ، طنین ‌های پژواکی را جذب می ‌کنند که می ‌تواند کیفیت صدا را کاهش دهد.

7- پادکست تان را ضبط کنید. با استفاده از سناریویی که نوشته اید شروع به ضبط قسمت اول کنید. صبور باشید! راحت و درست قرار گرفتن پشت میکروفون ممکن است زمان ببرد. یک لیوان آب دم دست تان نگه دارید و در صورت لزوم استراحت کنید.

8- صدای تان را ویرایش کنید. با حذف هر گونه محتوای غیر ضروری شروع کنید. با ویرایش بخش های بی ربط پادکست تان را روی موضوع متمرکز کنید . تکه های مختلف را مجددا کنار هم قرار بدهید تا موضوع روایت هر قسمت تا حد امکان واضح باشد. این بار نوبت حذف یا رفع هرگونه مشکل در کیفیت صدا است.

9- پادکست تان را برای پخش آماده کنید. شرح مختصری از نمایش تان بنویسید که شامل کلمات کلیدی به درد بخور برای سئو باشد. یک طرح ساده برای جلد درست کنید یا یک طراح گرافیک را برای کمک استخدام کنید. تصویر جلدتان را در اندازه فایل مناسب ذخیره کنید کاور پادکست می تواند به کوچکی 1400*1400پیکسل و به بزرگی 3000*3000 پیکسل باشد.

10- فایل های صوتی تان را روی یک سرویس میزبانی پادکست آپلود کنید . پلتفرم‌ های میزبانی پادکست فایل ‌های صوتی شما را ذخیره می‌ کنند و یک فید RSS در اختیارتان قرار می‌ دهند که به پادکست شما مرتبط می شود. برخی از خدمات میزبانی پادکست محبوب عبارتند از Buzzsprout Castos و Anchor.

11- برنامه تان را به فهرست پادکست ها اضافه کنید. با استفاده از URL فید RSS پادکست جدیدتان، برنانه تان را به دایرکتوری های مخصوص پادکست مثل Spotify، ،Apple Podcasts ،Google Podcasts و Stitcher ارسال کنید.

12- پادکست تان را به بازار عرضه کنید. یک وب سایت مخصوص پادکست بسازید و در مورد آن در رسانه های اجتماعی پست بگذارید. گروه های آنلاین مرتبط با موضوع پادکستتان را پیدا کنید و با اعضا در ارتباط باشید. از پادکست ‌های دیگر با علایق مشترک دعوت کنید تا یک قسمت را میزبانی کنند. در نحوه ارتباط با شنوندگان بالقوه خلاق باشید و طبق برنامه انتشار پیش بروید. مهم تر از همه، روی آپلود مداوم قسمت های جدید تمرکز کنید تا تعداد شنوندگان تان را افزایش دهید.

5 نکته برای شروع یک پادکست
1-صدای تان را جداگانه ضبط کنید. ضبط صدای خودتان به طور جداگانه می تواند کیفیت صدا را افزایش دهد و به شما امکان می دهد تا صدا های دیگر را بهتر ویرایش کنید.

2- موسیقی را هم اضافه کنید. موسیقی در مقدمه می تواند شنوندگان را جذب کند و کیفیت پادکست تان را بالاتر ببرد. در کتابخانه ‌های آنلاین موسیقی ، موسیقی‌ های بدون حق امتیازی که با آهنگ نمایش شما مطابقت دارد را جستجو کنید.

3- یک قسمت را آزمایشی ضبط کنید. اگر در ضبط اولین پادکست تان مشکل دارید، اول با ضبط چند قسمت آزمایشی، استرس تان را کم کنید. آرام باشید، دکمه ضبط را فشار دهید و مثل همیشه صحبت کنید.

4- موضوع تان را با دقت انتخاب کنید. موضوعی را انتخاب کنید که در سال های آینده هم قابل شنیدن باشد. شما ساعت های بی شماری صرف تحقیق، نوشتن، ضبط و ویرایش یک پادکست می شود. علاقه مند بودن به موضوع به شما کمک می کند تا با انگیزه بمانید .

5- صبور باشید! جذب مخاطب زمان می برد. به برنامه ای که قرار است طبق آن قسمت های مختلف را منتشر کنید، پایبند باشید و روی بهبود مداوم کیفیت پادکست تان تمرکز کنید. به مرور زمان، کسب درآمد هم از طریق حمایت های مالی، تبلیغات یا کمک های مالی مستقیم شنوندگان پادکست تان هم امکان پذیر خواهد شد.
 

موضوعات مشابه

انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
10
بازدیدها
74
جان و جهانم
جان و جهانم
یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
44
یکی یدونه
یکی یدونه
یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
46
یکی یدونه
یکی یدونه
یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
38
یکی یدونه
یکی یدونه
یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
37
یکی یدونه
یکی یدونه
بالا