روشهایی خشک و نگهداری کردن سیر/با پوست و بدون پوست

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6

4938v50vh

روش های خشک کردن سیر با پوست و بدون پوست​


▪︎خشک کردن سیرتازه به صورت سنتی
برای خشک کردن سیرتازه می توانید سیرها را پوست گرفته و حلقه حلقه برش بزنید. سپس پارچه تمیزی روی زمین و در زیر آفتاب پهن کنید و این ورقه های سیر را روی آن پهن کرده و تا کاملا خشک شوند. برای خشک کردن سیر می توانید، سیرهایی که به تازگی چیده اید را بشویید و آنها را به مدت یک هفته در یک محل تاریک و بدون رطوبت خشک کنید.

▪︎خشک کردن سیرتازه با آویزان کردن
سیر تازه درست مثل پیازچه می باشد و ساقه هایی را دارد ، شما برای خشک کردن این نوع سیر می توانید ، سیر را از ساقه های آن آویزان کنید تا خشک شود.

▪︎خشک کردن سیرتازه با دستگاه خشک کن
شما می توانید سیر تازه را با استفاده از دستگاه میوه خشک کن ، خشک نمایید ، به این طریق که پوست سیر را جدا کنید. سپس سیرها را نازک برش بزنید و برش های سیر را داخل دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. برش های سیر خشک را در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید.

▪︎خشک کردن سیر تازه با پوست توسط بخاری یا شوفاژ
برای خشک کردن سیرتازه می توانید سیرها را دانه دانه کنید و با پوست در سینی آلومینیومی یا روحی بچینید و سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا سیرها به تدریج در خانه و بدون آلودگی خشک شوند.

▪︎خشک کردن سیر تازه با استفاده از فر
برای خشک کردن سیر می توانید سیرها را پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید و کف سینی فر و یا یک توری مناسب پهن کنید و بعد آن ها را به مدت 1.5 الی 2 ساعت با دمای 110 درجه سانتی گراد داخل فر قرار دهید. بهتر است در زمانی که سیرها در فر قرار دارند، هرازگاهی سیرها را چک کنید. زمان خشک شدن سیرها در فر به نوع فر و برش های سیر بستگی دارد اما شما برای اینکه دریابید سیرها خشک شده اند یا نه یک سیر را تکه کنید اگر کاملا خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود یعنی آماده است

▪︎خشک کردن سیر تازه با نخ کشیدن سیر
شما برای خشک کردن سیر می توانید سیرها را از هم جدا کنید و ریشه سیرها را روی اجاق گاز بسوزانید. این کار باعث می شود سیرها رشد نکنند و پوک نشوند. سپس سیرها را با دستمال پاک کرده و باسوزن به نخ میندازیم و آویزان می کنیم تا سیرها خشک شوند.

به جز خشک کردن ، با روش های زیر می توان سیرتازه را به مدت طولانی نگهداری کرد.​


▪︎نگهداری سیر در دمای اتاق
اگر می خواهید سیرتازه را طولانی مدت تر نگهداری کنید ، آن را در یخچال قرار ندهید زیرا این کار باعث می شود رطوبت به سیر اضافه شود و می تواند باعث رشد کپک شود.سیر را در یک اتاق با دمای حدود 16 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید

▪︎نگهداری سیر با پوست درفریزر
گرچه فریز کردن سیر عطر و طعم آن را تغییر می دهد، اما می توانید سیر را در فریزر به مدت طولانی نگه دارید . برای فریز نمودن سیر آن را با پوست در یک پلاستیک یا فویل آلومینیومی یا پاکت فریزر قرار داده و آنها را در فریزر قرار دهید و زمان نیاز حبه های سیر را از فریزر خارج کنید.

▪︎نگهداری سیر تازه در روغن
برای نگهداری طولانی تر سیر تازه آن را در روغن قرار دهید. برای نگهداری سیر در روغن پوست سیرها را بکنید و سیرها را در یک بطری شیشه ای یا محفظه پلاستیکی روغن غوطه ور کنید و درب محفظه یا بطری را محکم ببندید و آن را مستقیماً در فریزر قرار دهید. هرگز شیشه سیر روغنی را در اتاق قرار ندهید و در فریزر بگذارید و زمانیکه به سیر نیاز داشتید با قاشق آن را خارج کنید.

▪︎نگهداری سیر تازه در سرکه
برای نگهداری طولانی سیر تازه سیرها را در سرکه قرار دهید. برای این کار سیرها را پوست بکنید و سیرها را در یک بطری شیشه ای بریزید و سپس سرکه مدنظر خود را درون آن بریزید و برای اضافه کردن طعم بیشتر به ترشی یک قاشق نمک را همراه با هر گیاه معطر خشک شده دیگر مانند فلفل قرمز، اورگانو، رزماری یا برگ بو به بطری اضافه کنید. درب بطری را محکم ببندید و آن را در یخچال قرار دهید.هرگز سیر ترشی را در دمای اتاق نگهداری نکنید زیرا به سرعت کپک می زند.

▪︎تهیه سیر نمکی
برای درست کردن سیر نمکی، سیر خشک شده را در یک غذاساز بریزید و تا به یک پودر نرم تبدیل شود. سپس چهار پیمانه نمک دریا را به یک پیمانه پودر سیر اضافه کنید و برای یک تا دو دقیقه آنها را ترکیب کنید. سیر نمکی را در یک بطری شیشه ای ریخته و درب آن را محکم ببندید و در جای تاریک و خنک قرار دهید.

نکات مهم و مفید خانه داری درباره سیر​


_ سیر تازه و سفت را بخرید که پوست خشک و نازک داشته باشد و جوانه نزده باشد.

_ اگر سیر تازه را خرد کرده اید یا رنده کرده اید، آن را در یک محفظه در بسته در یخچال نگهداری کنید و زود از آنها استفاده کنید.

_ سیر را می توانید در یک سبد، یک کاسه کوچک با سوراخ تهویه و یا حتی یک پاکت کاغذی نگهداری کنید اما در پاکت های پلاستیکی یا ظروف در بسته نگهداری نکنید تا کپک و جوانه نزند.

_ وقتی سیر را از هم باز کردید، به سرعت آن را مصرف کنید.

_ اگر سیر شروع به نرم شدن کرد ، زمان آن رسیده که سیر را دور بیندازید.

_ بوته سیراز هم جدا نشده را تا 8 هفته و بوته های سیرجدا شده را بین 3 تا 10 روز می توان نگهداری کرد.

_ دسته سیر تازه را دور نریزید و در یک کاغذ مرطوب قرار داده و بعد در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. می توانید آن ها را شسته و هم ساقه و هم برگه های سبز را به قطعات ریز تقسیم و بسته بندی و در فریزر نگهداری نمایید.
 
آخرین ویرایش:
بالا