روزِ شهر شما در تاریخ ایران،چه روزیه؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
193214


ایران، سرزمینی کهن با تاریخ و فرهنگ غنی است که در جای جای این کشور با تمدن کهن افرادی با اقوام، طوایف و فرهنگ‌ و آداب و رسوم مختلف زندگی می‌کنند که هر کدام دارای پیشینه تاریخی مختص به خود هستند. به همین دلیل اکثر شهرهای تاریخی ایران برای توسعه فرهنگ و قدمت تاریخی خود یک روز مشخص دارند. در روز شهرهای ایران که هر کدام بنابر ویژگی‌های خاص آن شهر نامگذاری شده مردم با تاریخ و فرهنگ و هنر آن شهر آشنا می‌شوند.

روز سنندج – روز شهرهای ایران

یکی از شهرهایی که روز مختص به خود را دارد روز سنندج است. روز سنندج که در ۶ اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود به مناسبت ساخته شدن دوباره سنندج بعد از زلزله سختی که در قرن ۶ هجری قمری تخریب شد و بعد از آن به دستور شاه صفی با ساخت قلعه‌هایی در چهار گوشه شهر دوباره جان گرفت نامگذاری شده است.

در این روز رویدادهایی مثل پیاده روی خانوادگی و برنامه‌های شاد و متنوع در سنندج برپا می‌شود.

روز یزد :

روز یزد که در بزرگترین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان برگزار می‌شود یکی دیگر از روز شهرهای ایران است. در این روز که در ۱۰ اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود و در بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار معروف است، برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری متنوع برگزار می‌شود. از جمله رویدادهای مهم روز یزد می‌توان به شاهنامه‌خوانی، کتاب‌خوانی، ورزش‌های پهلوانی، اجرای نمایش‌های عروسکی و موسیقی خیابانی اشاره کرد که برای نشان دادن تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم غنی یزد برگزار می‌شوند.

روز شیراز :

شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی کشور است که به شهر شعر و ادب معروف است. شهر زیبا شیراز از جمله شهرهای چهار فصل ایران است که در اردیبهشت ماه زیبایی مسحور کننده دارد و این ماه به عنوان بهشت شیراز معروف است. ماه اردیبهشت و فصل بهار علاوه‌بر زیبایی‌ خیره‌کننده، طبیعت بکر و عطر بهار نارنج به دلیل روز شیراز به عنوان فصل گردشگری شیراز شناخته می‌شود. در روز شیراز که در ۱۵ اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و بازدید از اماکن گردشگری رایگان است و نمایش‌ها و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به شب شعر، نمایشگاه خوشنویسی، نمایشگاه و مسابقه عکاسی، برگزاری تئاتر، برگزاری جشنواره غذاهای محلی شیراز و صنایع دستی در ارگ کریم خان و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

روز شهرکرد – روز شهرهای ایران :

شهرکرد از شهرهای زیبا با طبیعت بکر و چشم‌نواز است و همین باعث شده تا یک روز را به روز شهرکرد نامگذاری کنند. این روز به مناسبت سالروز هجرت امامزاده حکیمه خاتون در روز ۳۱ اردیبهشت نامگذاری شده است. در روز شهرکرد برای بزرگداشت فرهنگ و هنر این خطه نشست‌های تخصصی، کنسرت‌های متعدد، تقدیر از چهره‌های فرهنگی و بسیاری رویدادهای دیگر برگزار می‌شود.

روز دزفول :

شهر دزفول در زمان جنگ مورد حمله موشک‌های بسیاری قرار گرفت تا جایی که به آن لقب شهر موشک‌ها را دادند‌. به همین دلیل ۴ خرداد، روزی که مردم دزفول در مقابل موشک‌های عراق مقاومت کردند و خانه‌هایشان را رها نکردند را روز دزفول نامیدند. در این روز که به روز ملی مقاومت و پایداری شناخته می‌شود برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری مثل شب شعر، عطر افشانی، نمایشگاه کتاب و عکس و مسابقات ورزشی در دزفول برگزار می‌شود.

روز اردبیل :

از دیگر روز شهرهای ایران روز اردبیل است که در کنار دریاچه شورابیل برگزار می‌شود. شهر اردبیل که در دوران صفویه محل استقرار حکومت صفویان بود، از اهمیت بالایی برخوردار است و آثار و جاذبه‌های بسیاری از این دوره در اردبیل به یادگار مانده است. در این روز که در ۴ مرداد که روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی است و از لحاظ تاریخی و فرهنگی در بین اهالی اردبیل و گردشگران اهمیت زیادی دارد برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌هایی که در روز اردبیل برای نشان دادن فرهنگ و آداب و رسوم این استان برگزار می‌شود می‌توان به جشنواره شعر، نمایش‌های عروسکی، سفرنامه خوانی، اجرا موسیقی ودود هنرمند سرشناس اردبیل استاد موذن زاده اشاره کرد.


روز زنجان – روز شهرهای ایران :

از دیگر استان‌های مهم کشور که در علم، صنعت، گردشگری و فرهنگ پیشرفت فراوانی داشته زنجان است. به همین دلیل روز ۸ مرداد که مصادف با سالروز تولد شیخ اشراق، فیلسوف بزرگ ایرانی است به روز زنجان نامگذاری شده است.

در این روز برای آشنایی با فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و اماکن گردشگری زنجان مراسم‌ها و رویدادهای بسیاری برگزار می‌شود.

روز رشت :

یکی دیگر از روز شهرهای ایران که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، روز رشت است. این روز در ۱۲ دی ماه در رشت برای نشان دادن ویژگی‌های قومی، گویشی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم برگزار می‌شود. در روز رشت برای نکوداشت شهر رشت رویدادها و جشنواره‌های محلی بسیاری برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به همایش بزرگداشت زبان گیلکی، جشنواره غذاهای سنتی رشت، اجرای رقص محلی، معرفی بزرگان شهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

روز همدان :

شهر زیبا همدان از استان‌های چهار فصل کشور با طبیعت بکر و پایتخت تاریخ و تمدن معروف است و به همین دلیل یکی از شهرهای مهم کشور از لحاظ فرهنگ و تمدن به شمار می‌رود. از جمله مشاهیر و مفاخر بزرگ همدان که جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت علم کشور دارد ابوعلی سینا است و همین باعث شده تا به مناسبت زادروز وی که در روز ۱ شهریور است روز همدان نامگذاری کنند‌.

در این روز برنامه‌ها و رویدادهایی مثل اجرای تئاتر، مسابقات ورزشی، تخفیفات ویژه سینما و بازدید رایگان از موزه با اتوبوس‌های گردشگری برگزار می‌شود.

روز قزوین :

از دیگر روز شهرهای ایران روز قزوین است
که هر سال در ۹ شهریور ماه برگزار می‌شود. شهر تاریخی قزوین در زمان صفویان پایتخت ایران بود و در حال حاضر به پایتخت خوشنویسی جهان اسلام معروف است و بسیاری از بزرگان و عارفان ایران مثل عبید زاکانی، عارف قزوینی و علی اکبر دهخدا در این شهر پرورش یافته‌اند.

در روز قزوین که برای آشنایی مردم با تاریخ و هنر قزوین برگزار می‌شود، موزه‌ها و اتوبوس‌های درون شهری در این روز رایگان هستند و رویدادها و مراسم‌‌هایی مثل مسابقات ورزشی چوگان، نمایشگاه خوشنویسی و صنایع دستی، تجلیل از نخبگان و بسیاری موارد دیگر اجرا می‌شود.

روز تهران :

از دیگر روز شهرهای ایران روز تهران است که به مناسبت اولین دوره مجلس بعد از انقلاب مشروطه که در کاخ گلستان برگزار شد، روز ۱۴ مهر نامگذاری شده است. در این روز رویدادهای فرهنگی با هدف آشنایی مردم با پیشینه و تاریخ پایتخت ایران برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تورهای رایگان تهرانگردی اشاره کرد.

روزگرگان :

شهر زیبا و تاریخی گرگان که در ابتدا به استرآباد معروف بود از دیگر شهرهای ایران است که یک روز مختص به خود را دارد. روز گرگان به مناسبت تغییر نام این شهر توسط رضاخان از استرآباد به گرگان در تاریخ ۲۰ شهریور نامگذاری شده است. در این روز برای بزرگداشت فرهنگ غنی و پیشینه گرگان رویدادها و مراسم‌های مختلف سنتی و محلی برگزار می‌شود.

روز مازندران – روز شهرهای ایران :

روز مازندران به مناسبت اولین حکومت مستقل در مازندران که توسط علویان در جهان اسلام برپا شد نامگذاری شده است. این روز مصادف با ۱۴ آبان ماه است و فرصت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و هنر و تاریخی غنی این خطه محسوب می‌شود. در روز مازندران برنامه‌ها و جشنواره‌های متعددی برای رونق گردشگری استان در سطح شهر برگزار می‌شود.

روز اصفهان :

از دیگر روز شهرهای ایران که ۱ آذر ماه هر سال در سالروز بنیانگذاری اصفهان برگزار می‌شود روز اصفهان است. در ابتدا قرار بود روز تولد شیخ بهایی را به روز اصفهان اختصاص دهند که طبق گفته برخی روز تولد شیخ بهایی سوم اردیبهشت است، اما بنابر اسناد تاریخی و طبق کتیبه مقبره هشتم اسفند سالروز تولد وی است. در نهایت با توجه به اسناد و مدارک موجود تصمیم گرفته شد تا روز بنیانگذاری اصفهان که در ماه قوس (آذر) است به عنوان روز اصفهان نامگذاری شود. این روز برنامه‌های متعددی مثل موسیقی سنتی، برگزاری تئاتر و نمایشگاه‌های هنری اجرا می‌شود.

روز چابهار :

چابهار از دیگر شهرهای ایران است که در سال ۱۳۹۷ یک روز به نام روز چابهار به آن اختصاص یافت. درواقع روز چابهار در ۷ اسفند ماه هر سال برای آشنایی مردم با آداب و رسوم و فرهنگ چابهار با برگزاری جشن‌ها و رویدادهای محلی مثل برپایی نمایشگاه، بازدید از اماکن دیدنی و سواحل چابهار، غذاهای محلی و بسیاری موارد دیگر به استقبال این روز می‌روند.

روز بوشهر – روز شهرهای ایران :

روز بوشهر در ۱۸ اسفند ماه هر سال به مناسبت تاسیس مدرسه تاریخی سعادت که به پیشرفت بوشهر بسیار کمک کرده برگزار می‌شود. در این مدرسه افراد برجسته و بزرگان بسیاری تحصیل کرده‌اند و به همین دلیل به این مدرسه لقب مادر مدارس جنوب ایران داده شده است. در روز بوشهر جشنواره‌ها و رویدادهای محلی بسیاری از جمله جشنواره‌های ورزشی، اجرای تئاتر خیابانی، موسیقی محلی، مسابقات ورزشی کشتی، اسکی و قایق سواری، نشست تخصصی درباره دریانوردی، تجلیل از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان، مسابقه آشپزی و بسیاری رویدادهای دیگر برگزار می‌شود.

سایر روز شهرهای ایران
از دیگر شهرها و استان‌های کشور که روز مخصوص به خود را دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


▪︎ روز مشهد در ۸ اردیبهشت به مناسبت تاریخ پایان شاهنامه

▪︎روز تبریز در ۱۴ مرداد به مناسبت پیروزی نهضت مشروطه

▪︎روز اراک در ۲۸ مرداد به مناسبت سالروز صدراعظم شدن میرزا تقی خان امیرکبیر

▪︎روز کاشان در ۱۲ آبان به مناسبت تشییع پیکر ۹۵ شهید دفاع مقدس در یک روز

▪︎روز کرمان در ۱ دی به مناسبت سالروز تولد خواجوی کرمانی

▪︎روز ملایر در ۲۱ بهمن ماه به مناسبت سالروز رحلت سید محمد میرشاهولد

حرف آخر درباره روز شهرهای ایران

هر شهر در ایران دارای پیشینه و تاریخ غنی با فرهنگ و هنر متفاوت است و همین باعث شده تا ایران از جمله کشورهای دنیا باشد که به عنوان کشوری با فرهنگ، قوم و زبان و آداب و رسوم مختلف است. در این مطلب سعی کردیم شما را با روز شهرهای ایران که مختص هر شهر ایران است، آشنا کنیم.
 
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,721
پسندها
22,588
امتیازها
113
مدال ها
6
روز اهواز
روز شیراز
روز شهرکرد
اینا واسه ماست
 
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,721
پسندها
22,588
امتیازها
113
مدال ها
6
اهواز نبود یا ندیدم عزیزم
شیراز ۱۵ اردیبهشت گذشت،شیراز بهار خییلی جذابه
شهر کرد ۳۱ اردیبهشت
عزیزمی ❤️
می خواستم واسه روز شیراز تاپیک بزنم کلا فراموش کردم
ان شاء الله واسه شهرکرد تاپیک می زنم
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: ثمین
بالا