روزه زن شیرده در ماه رمضان نی نی سایت

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,798
پسندها
22,602
امتیازها
113
مدال ها
6
روزه زن شیرده در ماه رمضان نی نی سایت

درباره موضوع روزه و شیردهی مادران شیرده توصیه اکید داریم، که مادران شیرده در شش ماه اول تولد فرزند و تا پيش از غذاخور کردن شیرخوار، روزه نگیرند.چون ممکن است به خود و نوزاد آسیب جبران ناپذیری وارد شود. در مورد آثار روزه داری بر شیر مادر، رژیم غذایی مادران شیرده و نظر مراجع عظام تقلید پیرامون روزه داری زنان شیرده مطالبی ارائه خواهیم داد.
نوزادان در شش ماهه ابتدای زندگی بایستی با شیر مادر تغذیه می‌‌شوند و شیر مادر غذای اصلی برای رشد آنها به حساب می‌آید. به علت درباره روزه و شیردهی به مادرانی که نوزاد آن‌ها شش ماهه اول زندگی شان را طی می‌کند، توصیه اکید داریم که روزه نگیرند؛ چون بسیاری از موادغذایی موجود در شیر مادر به میزان دریافت غذایی مادر بستگی دارد ، پس اگر مادر شیرده از تغذیه نا مناسب داشته باشد، روزه داری در ماه رمضان بر بدن مادر و رشد نوزاد آثار منفی خواهد داشت.

علل اثر گذار بر روزه و شیردهی در ماه رمضان چیست؟

از آنجایی که بیشتر موادغذایی که در شیر مادر وجود دارد، به نوع تغذیه وی و دریافت مواد مغذی از وعده‌های غذایی وابسته است بنابراین در مواقعی که مادر از تغذیه مناسب و مکفی برخوردار باشد، روزه داری در ماه رمضان آثار کمتری بر روی مادر و رشد نوزاد می‌گذارد،‌ علی الخصوص اگر مادر شیرده وزن اضافه نیز داشته باشد اما اگر مادر وزن اضافه نداشته باشد محدودیت متوسط انرژی دریافتی در واقع روزه داری، ممکن است اثر بسیار زیادی بر حجم شیر و در نهایت رشد فرزند بگذارد.

در کل عواملی که بر روزه و شیردهی مادران شیرده اثر گذار است عبارتند از:
- دفعه های شیردهی
- رژیم غذایی دوران شیردهی
- سن نوزاد

مادران شیرده از چه موقع می‌توانند روزه بگیرند؟

مادران شیرده در ۶ ماه اول شیردهی به علت نیاز شیرخوار به شیرمادر حتما از روزه گرفتن خودداری کنند و در مواقعی که به روزه گرفتن اصرار دارند می‌توانند از شش ماهه دوم به بعد روزه دار باشند
از آنجایی که در سال اول علب الخصوص شش ماه اول ، غذای کودک فقط شیر مادر است اکیدا توصیه میکنم مادران روزه نگیرند، زیرا ممکن است بدن مادر در ساعات پایانی روز شیر به اندازه تولید نکند و در نهایت رشد کودک درگیر اخلال شود. اما در سال دوم تولد شیرخوار، به شرطی که کودک از هفته اول ماه هفتم غذای کمکی دریافت کند، در این صورت روزه داری مشکلی‌ ندارد زیرا وابستگی زیاد کودک به شیر مادر کم می شود و روزه‌داری مادر سبب نرسیدن غذای لازم و مکفی به شیر خوار نخواهد شد.
فاصله بین ۶ ماهگی تا یک سالگی بدن مادر این قدرت را دارد که در موقع روزه داری به اندازه کافی شیر تولید نماید و بسته به نوع تغذیه و وزن مادر و همین طور میزان رشد کودک، مادر می‌تواند در مورد روزه گرفتن یا روزه نگرفتن خود تصميم گيری کند.

روزه داری چه تاثیری بر شیر مادر دارد؟

روزه داری مادران شیرده بر روی اندازه چربی و نوع چربی شیر مادر اثر دارد. نوع چربی دریافتی مادر به طور مستقیم بر روی چربی شیر آثاری دارد. فل الواقع مقداری از چربی در درون شیر توسط سینه مادر ساخته شده و بقیه از طریق غذاهایی که مادر کسب می کند تامین می‌شود، که با غذا نخوردن و روزه گرفتن ترکیبات این چربی‌ها دگرگون می شود.
همین طور روزه داری سبب آزاد شدن ذخایر چربی مادر و دریافت بیشتر تری گلیسیریدها به وسیله کودک می‌شود.
شیر مادرانی که روزه می‌گیرند میزان روی، پتاسیم و منیزم کمی دارد.
می بایست برای افزایش شیر، مادر باید در روز مایعات زیادی مصرف کند و میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود قرار دهد. تا بتواند، کودک را از نعمت شیر مادر بهره مند کند، که با روزه گرفتن میزان مصرف این مواد کاهش می یابد و قطعا میزان شیر مادر نیز کم می‌شود.
روزه می‌تواند به علت اینکه مدت طولانی به بدن مادر مواد قندی نمی‌رسد، برای این بانوان ضرر و زیان آور باشد و در دوران شیردهی به هیچ وجه نمی‌شود.
در فصل‌های گرم سال که گرمای هوا و ساعات زیادی روزه داری روی آب بدن اثر می‌گذارد، کم آبی نیز می‌تواند حجم شیر مادر را تغییر دهد.
کاهش آب بدن مادر و کم آبی سبب غليظ شدن شیر می‌شود.
زنان شیرده لاغر اندام علی الخصوص اگر روزه‌داری آنان با کاهش دريافت کالری باشد، باید برای روزه داری محتاطانه عمل کنند. چون امکان دارد، به خود و کودک خود آسیب جدی برسانند. محدودیت انرژی دریافتی در زمان روزه داری، بر حجم شیر مادران دارای اضافه وزن در مقایسه با مادرانی که وزن کمتری دارند، آثار قابل توجهی نخواهد داشت.

آیا بانوان شیرده می‌توانند روزه بگیرند و به کودک خود شیر خشک بدهند؟

توصیه می کنیم، مادران شیرده تا جایی که مقدور است، از گرفتن روزه خودداری کنند و شیر خشک را به هیچ وجه به به علت کم شدن شیر مادر در ایام روزه داری جایگزین نکنند، زیرا استفاده از شیر خشک هم سبب ضرر به جسم کودک می‌شود و کودک را از کسب مواد مغذی موجود در شیر مادر محروم می‌ کند.

رژیم غذایی ایده آل مادران شیرده در ماه رمضان چیست؟

رژیم غذایى مادران شیرده باید مملو از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌ها باشد و در صورت قرار ندادن این مواد در رژیم غذایى، مادر درگیر کمبودهاى شدید و در نهايت عوارض جبران ناپذیری مثل پوکى استخوان، خرابى دندان‌ها، کم خونى و ریزش مو مى‌شود.
مادران شیرده از خوردن ادویه جات، فلفل، سیر، پیاز و زیره که موجب بد بو شدن شیر مى‌شود دوری کنند؛ زیرا مکیدن سینه مادر، یکى از عوامل موثر در ترشح شیر است و بد بو شدن شیر باعث می‌شود نوزاد شیر را مصرف نکند باعث کاهش یا قطع شیر گردد.
زنان شیرده روزه‌دار باید مواد غذایی مفید بخورند.
مادران شیرده با مصرف مواد غذایی کم حجم، ولی مقوی همچون لبنیات کم‌چرب، آجیل خام و انواع گوشت‌ها می‌توانند حجم شیرشان را زیاد کنند.
مادرانی که در شش ماهه دوم فرزند روزه می‌گیرند، سفارش می کنیم، در وعده‌هاى غذایى سحرى، افطار و شام از مواد مملو از آهن (مثل گوشت و حبوبات) و مواد غذایی کلسیم دار (مثل شیر و لبنیات) بیشتر استفاده کنند و با استفاده منابع غذایی دارای پروتئین و انواع ویتامین‌ها در وعده‌های افطار و سحر و مابین این دو وعده، می‌توانند به شکل درست به نوزاد شیر دهند و طی روز نیز غذا‌های کمکی را جایگزین شیر خود نمایند.

فتوای مراجع عظام تقلید پیرامون روزه و شیردهی چیست؟

اکثر مراجع عظام می‌گویند؛ مادران شیرده مى‌توانند روزه بگیرند اما اگر بعد از چند روز احساس کردند که روزه سبب شده که شیر کاهش یابد، روزه گرفتن جایز نیست (بهتر است در این دوباره هر شخصی بر طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند)

سخن پایانی
در کل درباره روزه و شیردهی، مادران شیرده برای روزه داری بایستی اول با پزشک متخصص نوزاد خود مشورت کرده و هنگامی که تایید پزشک و با داشتن شرایط لازم، اقدام به روزه داری کنند. به علت اینکه دریافت مادر شیرده از اغلب مواد مغذی از جمله کالری، پروتئین و بیشتر ویتامین‌ها در ماه رمضان کاهش می یابد ؛ به همین دلیل مادران شیرده که نیت روزه داری دارند باید درباره روزه و شیردهی با مشورت با پزشک خود دانستی های ضروری را پیرامون شرایط سلامتی خود و فرزند شان را به دست آورند. به هر حال اگر مادر شیرده با روزه گرفتن درگیر احساس سرگیجه، ضعف، بی حالی کسالت و سردرد شدید ، بایستی تجدید نظردر مورد روزه گرفتن داشته باشد.
سلامت باشید ❤️
 
بالا