رنگ‌های گوناگون سطح سیاره مریخ از کجا می‌آیند؟

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6
Download 1

🔹وجود اینکه ما مریخ را با نام سیاره سرخ می‌شناسیم، ولی این تصویر آن را با رنگ‌های مختلفی نشان می‌دهد که ترکیب آن‌ها تاکنون هرگز مشاهده نشده بود. البته این رنگ‌ها فقط جلوه زیبایی ندارند و هر طیف رنگی شامل اطلاعات علمی خاصی درباره ترکیبات سطح سیاره است.

🔹رنگ‌های گوناگون سطح سیاره مریخ از کجا می‌آیند؟

رنگ سرخ مشهور مریخ نتیجه اکسید آهن است، اما این تصویر نقاط تیره و حتی آبی‌رنگی را نشان می‌دهد. این نقاط حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و انباشت شن‌های خاکستری-سیاه بازالتی در سطح سیاره است که لایه‌ای از شن‌های تیره را به‌وجود می‌آورند.

🔹این تصویر موزاییکی شامل نواحی روشن‌تر و حتی سفیدرنگ هم می‌شود که حاصل تغییر و فرسایش سنگ‌ها توسط آب در تواریخ دور مریخ است. خاک رس فرسایش‌یافته و مواد سولفاته ازجمله موادی هستند که به‌طور خاص روشن‌تر به‌نظر می‌رسند و وجودشان در ماه اوت 2022 تأیید شده بود.

🔹تصویر حاضر نشان می‌دهند که مارس اکسپرس چه تأثیری در افزایش آگاهی ما نسبت به مریخ داشته و این اطلاعات چقدر در مقایسه با دو دهه، اخیر افزایش یافته است. فراموش نکنید که این فضاپیما در ابتدا قرار بود فقط یک سال مریخی کار کند، اما حالا پیش‌بینی می‌شود که حداقل تا سال 2026 به کار خود ادامه دهد.
 
بالا