رفع حشره حبوبات با روش‌های خانگی

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
بعضی از مواد مصرفی و غذایی در آشپزخانه هستند که زمان انقضای بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند، حبوبات هم جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که باید در نگهداری آن‌ها دقت کرده و در یک مکان خنک و خشک نگه‌داری شوند تا حشره نزنند.


■روش‌های پیشگیری و رفع حشره حبوبات


_ اگر می‌خواهید حبوبات مورداستفاده سالم بماند بعد از خرید به مدت ۴ تا یک هفته در فریزر نگهداری کنید نگه‌داشتن حبوبات در دمای زیر صفر درجه موجب می‌شود اگر حبوبات دارای تخم‌های ریز باشند در سرما از بین بروند و از حشره زدن نیز جلوگیری می‌شود.

_ برای رفع حشره حبوبات راه‌حل دیگر این است که حبوبات را در روی سینی فر قرار داده و فر را برای ۱۵ دقیقه و در دمای ۱۴۰درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا تخم‌ها براثر گرما از بین بروند و سپس حبوبات را در داخل یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید.

_ چنانچه می‌خواهید حبوبات را مدت‌زمان زیادی استفاده کنید، چند عدد میخک درون ظرف خود قرار دهید آن موقع حتی اگر درب ظرف بازبماند هیچ حشره‌ای به داخل ظرف نفوذ نخواهد کرد، البته افزودن میخک به ظرف حبوبات هیچ اثری در طعم حبوبات ندارد و در ظرف برنج هم می‌توانید چند حبه سیر قرار دهید و حشرات را فراری بدهید.

_ یک‌ راه جالب دیگر برای نگه‌داشتن حبوبات به‌طور سالم، قرار دادن جعبه‌های کبریت در کنار حبوبات است. جعبه‌های کبریت حاوی گوگرد است و حشرات از گوگرد متنفر هستند، لذا از حبوبات دوری می‌کنند.

_ می‌توانید کیسه‌های کوچک فلفل را نیز در انبارهای نگهداری حبوبات قرار دهید بدین ترتیب زمان بیشتری حبوبات سالم خواهند ماند.

_ شناخته‌ترین و راحت‌ترین راه برای جلوگیری از حشره زدگی حبوبات افزودن نمک به حبوبات است، نمک از حشره زدن و فاسدشدن حبوبات پیشگیری می‌کند.

_ اگر مقدار حبوبات خریداری‌شده بیشتر باشد و بخواهید زمان بیشتری آن را نگه‌دارید بهتر است که تمام حبوبات را در یک آبکش ریخته و به مدت ۴۸ ساعت آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

_ برای دور کردن حشرات از حبوبات می‌توانید از زنجبیل، زردچوبه یا سیر نیز استفاده کنید.

_ برگ درخت گردو و برگ‌بو نیز گزینه‌های دیگر برای دفع حشرات مزاحم از حبوبات و برنج هستند.

_ چنانچه قصد دارید برنج و حبوبات را مدت‌زمان بیشتری استفاده کنید بهتر است که آن‌ها را در دمای مناسب نگهدارید و در یک مکان خشک و خنک قرار دهید.


■روش‌های جلوگیری از شپشک برنج


_ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دفع حشرات مزاحم از برنج، گذاشتن گونی‌های برنج روی بار چین است، یعنی زمانی که مطمئن شدید مکان نگهداری برنج خشک و خنک است یک چهارپایه یا قفسه که حدود ٢٠ تا ۲۵ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد گونی‌های برنج را روی آن قرار دهید.

خوب است قفسه‌ها چهارپایه مشبک یا سوراخ‌دار باشد تا هوا به‌خوبی زیر گونی‌ها جریان یابد و از چسباندن گونی‌های برنج به دیوار نیز باید پرهیز کرد تا هوا به‌خوبی در جریان باشد.
فاصله گونی‌ها با دیوار باید ۵ سانتی‌متر باشد. بیشتر انبارداران برای جلوگیری از حشره زدگی از این روش استفاده می‌کنند.
 
بالا