راهکارهای مهارت نه گفتن.. 🦋

sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18
گفتن نه ساده نیست آن هم زمانی که ما و دیگران تمام زندگی مان را صرف بهبود توانایی بله گفتن کرده ایم و می کنیم افرادی که تجربه زیادی در مذاکره دارند می دانند که دست یابی به پاسخ مثبت طرف مقابل تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه توانایی نه گفتن و پاسخ مثبت ندادن به خواسته طرف مقابل می باشد. خواسته هایی که ممکن است اخلاقی یا منطقی باشند یا نباشند اما برآورده کردن آن ها از عهده ما خارج است. همان طور که مخالفت کردن و نه گفتن پیامد دارد موافقت کردن نیز دارای پیامد های خودش است واقعیت این است که با گفتن بله به آن چیزی که علاقه ندارید به چیزی که دوست ندارید نه گفته اید. کسانی که پاسخ منفی ما را می شنوند به ندرت از شنیدن این پاسخ خوشحال می شوند که این طبیعی است پاسخ منفی به معنای رد کردن خواسته های طرف مقابل و رد کردن آرزو و ایده و نیز عدم برآورده اولویت های طرف مقابل است به همین دلیل در اکثر گفتگو ها نه گفتن پایان گفتگو نیست بلکه آغاز آن است.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

شناختن رویا🦋​

اولین نکته ای که باید در نظر داشت باید رویا های خود را بشناسید به عنوان مثال در قالب موقعیت اجتماعی، زندگی مشترک، شغل، زندگی، تحصیل و یا … است در این زمان است که خیلی راحت می شود نه گفت و تصمیم گیری شما را به رویاهایتان نزدیک تر می کند که در توانایی نه گفتن به شما کمک می کند.
🦋

علت نه گفتن​

علت اصلی خیلی از نه نگفتن ها بر می گردد به نگران بودن ما که از نتیجه احتمالی است مثلا می گوییم اگر نه بگوییم ناراحت می شود یا فکر می کند ما آدم تنبل و ترسویی هستیم.
🦋
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18


برای تقویت توانایی نه گفتن باید بدانیم چطور نه بگوییم​

رک و صریح باشید؛ به راحتی نه بگویید و خیلی کوتاه دلیلش را توضیح دهید و نیاز به توضیح زیاد نیست و به طور مودبانه درخواست او را رد کنید.
پیشنهاد نرم تری بدهید؛ زمانی خودتان کاری دارید و کسی از شما درخواست کمک دارد اما وقتش را ندارید به جای این که درخواست او را کامل رد کنید پیشنهاد کنید که وقت کمتری را صرف کمک به او می کنید البته باید توجه کنید پیشنهادی که می دهید باید از پس آن بر بیایید و توانایی نه گفتن داشته باشید.
به وقت دیگری موکول کنید؛ اول شرایط جیب خود را بسنجید سپس با خود بی اندیشید که فکر خودتان باشید یا شادی فروشنده سپس به راحتی از کلمه نه استفاده کنید.
با نه گفتن از خودتان فروتنی نشان دهید؛ اگر در قبال مسئولیت کسی بخواهید قبول کنید و توانایی شما در آن حد نباشد این روش در محل کار فکر خوبی است.
بی پرده صحبت کنید؛ فکر کنید در موقعیتی قرار دارید که از جانب کسی درخواستی از شما دارد و با تکنیک های مختلف سعی می کنید مودبانه او را رد کنید ولی خیلی ها این درک را ندارند که در این موقع باید کمی رک و بی پرده باشید. اما وقتی کسی نمی تواند عدم تمایل شما را درک کند خوب است که کمی تنبیه شود که از این تکنیک به عنوان آخرین راه کار استفاده کنید.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

نه گفتن هیچ اشکال و عیبی نخواهد داشت​

واقعا در نه گفتن چه اشکالی وجود دارد که مدام با خودتان فکر کنید که نکند شخصی از دست شما ناراحت شود و دیدگاه دیگران آدم بدی به نظر برسد که از ادب به دور است و یا دلایل دیگر برای نه نگفتن داشته باشد که این اندیشه ها نشان می دهد خیرخواه و حسن نیت شما است. اما خیلی از این ترس ها فقط زایده ذهن شماست اگر طرف مقابل شما شخص فهمیده و با ملاحظه ای باشد حتما این دلیل را درک می کند و برای این کار اول خودتان بپذیرید که گفتن نه بخش مهمی از زندگی شماست و نباید تمامی درخواست هایی که از شما دارد را بپذیرد نه گفتن هیچ مشکلی ندارد و تنها نکته مهم در پاسخگویی شما به گفتن نه یا بله رعایت رفتاری توام با احترام می باشد. در انتها تکرار این مطلب را ضروری می‌دانم که: همیشه حق ماست که دعوت یا درخواستی را رد کنیم یا بپذیریم تا بتوانیم توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنیم.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

چرا اغلب افراد توانایی نه گفتن ندارند ؟​

معمولا در کشورمان سیستم پرورش افراد به گونه ای است که مظلومیت و خجول بودن یک ارزش محسوب می شود، در واقع خانواده، مدرسه، دانشگاه و سبک زندگی ایرانی همواره از عباراتی همچون “سر به زیر بودن”، “مؤدب بودن” و “محجوب” بودن در توجیه از خجولی استفاده می کنند، بنابراین پرورش و رشد در چنین سیستمی از جمله دلایل مهمی است که اغلب ایرانی ها خجالتی بار آمده و نمی توانند قاطعیت لازم را داشته باشند.

در صورتی که قدرت نه گفتن شهامت می خواهد و از مهمترین مهارتهایی که بر قدرت نه گفتن فرد می افزاید، شهامت و ابراز وجود می باشد، در حقیقت این فرد با داشتن شهامت نمی تواند ترسی از ابراز وجود خود و حد و مرز هایش داشته باشد و در نتیجه به موقع از حقوق خود دفاع خواهد کرد و بدون اینکه بخواهد به دیگران پرخاش کند با نهایت احترام و با قاطعیت از حد و مرز های خود دفاع کرده و به موقع نیز به دیگران «نه» می گوید.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

اهمیت آموزش «نه گفتن» به کودکان​

برخی از بزرگترها به اشتباه به کودکان خود آموزش می دهند که هر چه بزرگترها می گویند باید آنها گوش کنند و در مقابل خواسته های آنها نه نیاورند، در حالی که این نوع آموزش منطق درستی ندارد، لازم است به کودکانتان آموزش دهید که در کنار احترام به بزرگ ترها با در برابر زورگویی، تعرض و رفتار های این چنینی بزرگتر ها به طور محکم و قاطع «نه» بگویند.

در صورتی که نمی خواهید کودک شما قربانی ظلم و زورگویی دیگران شود، باید حتما این موارد به وی آموزش دهید، هنگامی که فرزند شما مقابل حرف زور می ایستد، از وی حمایت کنید، البته فراموش نکنید که قاطعیت داشتن را به همراه حفظ ادب و احترام آموزش دهید و به کودک خود بیاموزید که اجازه بی احترامی به کسی را ندارد.

حال در صورتی که فرزندتان در مقابل حرف زور شما نیز «نه» گفت، نباید از وی عصبانی شوید، بلکه بالعکس باید از توانایی «نه» گفتن وی خوشحال شوید و تلاش کنید باب گفتگو با وی را باز کنید
 
بالا