دستور پخت لبو

  • نویسنده موضوع آفتابگردان
  • تاریخ شروع
آفتابگردان

آفتابگردان

آفتابِ من بتاب
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
1,787
پسندها
3,832
امتیازها
113
مدال ها
3
Screenshot   Chrome

لبو یا چغندر قرمز یکی از انواع خوراکی های بسیار پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در فصل زمستان پخته می شود. این خوراکی خوشمزه که از قدیم الایام در دکه های خیابانی به فروش می رسید، یکی از خاطره انگیز ترین خوراکی های برای نسل های قدیمی و جدید می باشد. پخت لبو خیلی آسان است و به راحتی می توانیم آنرا در منزل درست کنیم، البته اگر بخواهیم لبو به روش بازاری یا همان دکه های کنار خیابان درست کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم تا این خوراکی خوشمزه به را به بهترین نحو ممکن درست کنیم. توصیه می کنیم حتما برای شب یلدا این خوراکی خوشمزه را برای خانواده درست کنید، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

Screenshot   Chrome

دستور پخت لبو
مرحله اول
برای تهیه لبوی خوشمزه به روش بازاری ابتدا لبوها را به خوبی می شوییم. نکته مهم در مورد چغندر قرمز این است که چغندر قرمز دارای خاک زیاد است و به همین دلیل باید با دقت کامل تمام قسمت های آنرا بشوییم.




مرحله دوم
نکته دیگر در مورد تهیه لبو این است که به هیچ وجه قبل از پخت لبوها نباید آنرا برش بزنیم. برش زدن لبو یا جدا کردن قسمت سر و ته چغند قرمز باعث می شود که اکثر ویتامین های وجود در لبو خارج شوند.

مرحله سوم
در این مرحله چغندرها را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای آب اضافه می کنیم که دو بند انگشت روی سطح چغندرها را بپوشاند. در صورتی که آب تصفیه شده داشتیم بهتر است از آن برای پخت لبو استفاده کنیم.


مرحله چهارم
حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به نقطه جوش برسد، پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، حرارت زیر قابلمه را کمتر می کنیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم چغندرها به مدت 2 ساعت بپزند.



مرحله پنجم
پس از اینکه چغندرها به خوبی پختند و کاملا نرم شدند، آنها را از قابلمه خارج می کنیم و سر و ته شان را با چاقو می گیریم، سپس به آرامی پوست روی چغندرها را با چاقو جدا می کنیم و آنها را به شکل دلخواه خرد می کنیم.

مرحله ششم
البته در صورت تمایل می توانیم لبوها را به صورت خرد نشده و اصطلاحا کامل و درسته نیز درست کنیم. البته چون لبو را در منزل درست می کنیم و لبوها مدت بسیار زیادی درون شربت آب لبو باقی نمی مانند بهتر است آنها را خرد کنیم.

مرحله هفتم
در این مرحله شکر را به آب باقیمانده لبو اضافه می کنیم مخلوط می کنیم، سپس طعم آنرا می چشیم. در صورتی که دوست داریم لبوها شیرین تر باشند می توانیم مقداری شکر را به دلخواه زیاد کنیم.

مرحله هشتم
حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم شکر به طور کامل درون آب لبو حل شود، سپس تکه های لبوی خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا آب لبو غلیظ شود

مرحله نهم
پس از گذشت 15 دقیقه درب قابلمه را بر می داریم و در صورتی که آب موجود در قابلمه زیاد بود حرارت را زیاد می کنیم تا آب لبو غلیظ شود. پس از اینکه آب لبو غلیظ و رنگ لبوی ها کمی تیره شد لبو آماده سرو است.

مرحله دهم
در مرحله آخر لبوها را به آرامی داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس باقیمانده شربت لبو که داخل قابلمه باقی مانده است را به صورت پخش روی لبوها می ریزیم. در ادامه لبوها را به صورت داغ سرو می کنیم.

نکات تهیه لبو
لبو با نبات
در صورتی که بخواهیم لبو را با نبات درست کنیم، کافیست شکر را از لیست مواد لازم حذف کنیم و به جای آن از یک تکه نبات استفاده کنیم. بهتر است ابتدا کمی نبات اضافه کنیم، سپس در صورتی که شیرینی آب لبو کم بود باز نبات اضافه کنیم.

نکته دیگر در مورد اضافه کردن نبات به لبو این است که هم باید از نبات ساده استفاده کنیم تا روی طعم لبو تاثیر منفی نگذارد. چون اگر از نبات های طعم دار برای این کار استفاده کنیم ممکن است روی طع لبو تاثیر منفی بگذارد.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
35
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
19
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
15
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
39
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
92
اعتصامی
اعتصامی
بالا