دستور تهیه کرپ ساده/دسرِ خوشمزه ی فرانسوی

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
1626981002 119 p blinchiki 149 1024x683 copy 800x534 copy 640x427 copy 640x427


کرپ یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای فرانسویه. البته کرپ انواع مختلفی داره که هم به عنوان دسر و هم به عنوان وعده اصلی استفاده میشن. کرپ ها دو نوع اصلی دارن. کرپ شور و شیرین. کرپ‌های شور معمولا به عنوان پیش غذا به کار میرن که داخل خمیرش از نمک و ادویه و گاها بعضی سبزیجات استفاده میشه و برای مواد میانی از کالباس، مرغ و… استفاده میشه.


مواد لازم برای تهیه کرپ شیرین خانگی:

_ تخم مرغ ۱ عدد
_ آرد ۱ لیوان
_ شیر یک و نیم لیوان
_ شکر ۲ قاشق غذاخوری
_ روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
_ وانیل یک چهارم قاشق

طرز تهیه:

تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن میزنیم تا کاملا کف کنه و کرم رنگ بشه بعد روغن مایع رو اضافه می‌کنیم و دوباره هم میزنیم.

شیر رو اضافه می‌کنیم و در حد مخلوط شدن هم میزنیم

در آخر آرد الک شده رو اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم

مخلوط کردن رو ادامه بدید تا کاملا یکدست بشه و هیچ گلوله ی آردی داخلش نباشه.

داخل تابه نچسبی رو با قلمو کمی روغن مایع میزنیم تا چرب بشه و روی حرارت قرار میدیم . از مایه کرپ داخل تابه میریزیم و تابه رو میچرخونیم تا مواد کاملا پخش بشه.

ضخامت کرپ نباید زیاد باشه. وقتی کرپ خودش رو گرفت و سطحش مات و کناره ها کمی طلایی شد، میتونیم برگردونیم تا طرف دیگش هم بپزه و مابقی مواد رو به همین ترتیب میپزیم.

کرپ‌های خوشمزه شما آمادست و میتونید اونارو توی ظرف دلخواه بچینید و با شکلات صبحانه.عسل. نوتلا و میوه تزیین کنید. اگر برای بار اول میخواین کرپ درست کنید حتما نکات زیر رو در نظر بگیرید. سرو کنید.نوش جانتون


* نکات مهم در پخت کرپ خونگی:

دلیل لاستیکی شدن کرپ، ضخامت زیاد اونه. کرپ باید خیلی نازک باشه و برای پخش شدن داخل تابه مواد رو اضافه نمیکنیم بلکه تابه رو میچرخونیم تا مواد پخش بشه و خیلی نازک باشه. اگه کرپ شما حالت لاستیکی داشت باید ضخامت مواد رو کمتر کنید.

انتخاب تابه مناسب در پخت کرپ خیلی مهمه باید از تابه نچسب و ضخیم استفاده کنیم که حرارت رو به طور یکسان و درست منتقل کنه.

پیدا کردن دمای مناسب در تهیه کرپ خیلی مهمه. اگه حرارت کم باشه مدت زمان پخت زیاد میشه که این امر باعث خشکی کرپ شما میشه و بالا بودن حرارت لطافت و طعم کرپ رو از بین میبره. معمولا بعد از پختن یکی دو تا کرپ میتونیم دمای مناسب رو پیدا کنیم تا کرپ های لطیف و خوش رنگ و برشته داشته باشیم.

مایه کرپ باید رقیق و روون باشه طوری که وقتی تابه رو میچرخونیم پخش بشه. از اونجا که جنس آردها متفاوته و جذب آب اونها فرق داره اگه مایه کرپ شما کمی غلیظ بود در این صورت میتونین یک قاشق شیر به مواد اضافه کنین.

اگه همزن نداشتید میتونید از همزن دستی برای تهیه کرپ استفاده کنید.

معمولا یکی دوتا کرپ اول خوب در نمیان. پس نگران نشید. یکی دو تا کرپ رو که پختید کاملا دستتون میاد که چه مدت نیازه تا کرم، طلایی و خوش رنگ بشه.

تابه رو فقط بار اول چرب میکنیم. دفعات بعد نیازی به چرب کردن نیست. بخاطر چرب کردن ممکنه دو سه تا کرپ اول یکدست سرخ نشن اما بعد که روغن جذب و کمتر میشه، کرپ‌ها یکدست سرخ میشن.
وقتی همه مواد رو سرخ و آماده کردیم باید کرپ رو سرو کنیم برای سرو کردن کرپ میتونیم دایره رو چهار تا بزنیم و داخلش رو با میوه پر کنیم یا اینکه دایره رو از وسط تا کنیم و از یک سمت رول کنیم و یا روی کرپ میوه بچینیم و دایره رو بدون تا زدن رول کنیم و در نهایت با پودر قند یا شکلات تزیین کنیم.

چون کرپ شیرینی کمی داره حتما باید از شکلات صبحانه یا پودر قند یا انواع مارمالاد یا خامه کنارش استفاده بشه و بسته به ذائقتون کنار این مواد شیرین میتونین از کره معمولی یا کره بادوم زمینی هم استفاده کنین)

بر خلاف تصور خیلی ها پختن کرپ کار مشکلی نیست و یه وعده جذاب و خوشمزه و متنوع برای صبحونه به حساب میاد مخصوصا برای بچه های بد غذا که علاقه ای به وعده صبحونه ندارن به خصوص اگه کرپ رو با شکلات صبحانه سرو کنین
کرپ به صورت پیش غذا و فینگر فود هم طرفدار زیادی داره و معمولا با گوشت یا کالباس آماده میشه

*تفاوت کرپ و پنکیک

این یکی از سوالاتیه که اکثرا براشون پیش میاد. کرپ و پنکیک درواقع از یک خانواده هستن و مواد اولیه یکسانی دارند و هر دو رو هم میتونیم بدون همزن و فر درست کنیم.

اما تفاوت های اساسی هم بینشون هست:

مهم‌ترین تفاوت وجود عامل پف دهندست در پنکیک از بکینگ پودر استفاده میشه و معمولا پف میکنه و حجم داره اما در کرپ هیچ عامل پف دهنده‌ای نیست و پهن و نازکه.

دومین تفاوت اینه که مایه کرپ رقیق و شله اما مایه پنکیک غلیظه و علتش اینه که در کرپ حجم مواد مایع نسبت به جامد زیاده اما در پنکیک مواد جامد حجم بیشتری نسبت به مایعات دارن و معمولا مایه پنکیک حجم فشرده تری داره.

تفاوت دیگه این که مایه پنکیک قابلیت فولد کردن مواد اولیه تکه‌ای مثل میوه های خرد شده یا شکلات رو داره و به راحتی تنوع بافت پنکیک ایجاد میشه در صورتی که برای استفاده از این مواد در کرپ باید بعد از پخت مثل نون لای کرپ گذاشته بشه و نمیتونیم به مایه کرپ اضافه کنیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
16
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
19
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
اعتصامی
  • بسته
  • چسبان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
152
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
62
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
67
اعتصامی
اعتصامی
بالا