دستور تهیه شیرینی ملکه بادام ..

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
520694 975

شیرینی ملکه بادام یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و مجلسی ایرانی است که دستور پخت ساده‌ای دارد و برای ایام عید نوروز بسیار مناسب است.

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی

_ آرد سفید شیرینی: ۱۸۰ گرم
_ کره: ۷۵
_ پودر پودر قند: ۵۰ گرم
_ تخم مرغ: ۱ عدد
_ وانیل: ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای روی شیرینی

_ خلال بادام: ۱۰۰ گرم
_ کره: ۲۵ گرم
_ عسل: ۵۰ گرم
_ خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم
_ زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

مرحله اول: برای شروع کار کره را از یخچال خارج کنید تا به سرعت نزدیک شود و نرم شود. سپس کره نرم شده، داخل پودر قند و وانیل را یک کاسه بریزید و با دور تند همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا پفکی و شفاف شود.

مرحله دوم: تخم مرغ را به مواد بالا اضافه کنید و باز هم بزنید. سپس آرد را که از قبل الک کرده اید، کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک یا دست هم بزنید تا کم کم حالت خمیر را به خود بگیرید و به دست نچسبد. نیازی به ورز دادن خمیر نیست. وقتی خمیر نرم شد، آن را داخل یک کیسه فریزر قرار داد و با وردنه خمیر را از روی کیسه فریزر کمی باز کرد و داخل یخچال تا حدود سی دقیقه بعد از آن را کرد.

مرحله سوم: برای تهیه مواد روی شیرینی عسل، خامه، کره را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بریزید. وقتی از شروع به جوش‌های ریز کرد، زعفران دم کرده و خلال بادام را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و از کیسه فریزر خارج کنید. خمیر را روی صفحه کار و کیسه فریزر را روی آن پهن کنید. سپس خمیر را با وردنه به قطر ۳ میل باز کنید و بعد با کاتر یا قالب دلخواه برش بزنید. توجه داشته باشید که، چون این مواد شیرین رویی دارد، باید قالبی باشد که می‌کنید، دارای حفره یا شکم خالی باشد. خمیرهای قالب ساخته شده را داخل سینی فر بچینید و در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده اید، به مدت ۱۵ دقیقه تا شیرینی ها بپزید. بعد از گذشت این مدت زمان سینی را از فر و مواد روی شیرینی را که از قبل آماده کرده اید، داخل قسمت خالی شیرینی بریزید و سینی را دوباره به مدت 3 تا 5 دقیقه در داخل فر بگذارید. از این به بعد گریل را روشن کنید تا روی شیرینی طلایی شود. وقتی سینی را از بیرون بیرون، عسل را روی شیرینی‌های داغ بمالید تا براق شود و تا خنک شود.

۵ نکته مهم برای پخت شیرینی ملکه بادام
۱- نکته مهمی که باید در مورد آن توجه کنید، کیفیت آردهای موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل میزان هزینه با کیفیت آرد ممکن است آن را کم‌تر یا زیادتر از مقداری که در دستور قرار داده شده است. بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این موضوع توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال صاف شدن است. ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است. یعنی آردی که اضافه کرده است، کافی است و بقیه را اضافه کنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید شما هنوز به آن چیزی که باید برسد، نرسیده است. یعنی باید کمی بیشتر اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۲ ـ پودر قند باید حتماً از قند تهیه شده باشد؛ یعنی قند را پودر کرده باشد. اگر شکر را آسیاب کنید، هرگز به نرمی قند آسیاب نمی شود. پودر قند مرغوب پودر قندی است که به نرمی آرد باشد. توجه داشته باشید که پودر قند بعد از مدتی که کیسه یا ظرفی باقی بماند، ممکن است صاف شود. بنابراین، از این که آن را به مواد شیرینی اضافه کنید، حتماً با گوشتکوب بکوبید و سپس الک کنید.

۳ ـ یک روش دیگر برای پخت شیرینی ملکه بادام این است که خمیر را به صورت یکدست داخل سینی باز کنید و بپزید. سپس مواد رویه را بریزید و بعد از آن شیرینی پخت و خنک شد، با چاقو به اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

۴ـ اگر خمیر این شیرینی را از حد ورز بدهید، به روغن می‌افتد و بعد از پخت صاف و خشک می‌شود.

۵ ـ در این شیرینی به جای بادام می‌توان از هر نوع مغز خوراکی مانند پسته و گردو استفاده کرد.نوش جاان
 
بالا