دستور تهیه شُلَه مشهدی/از غذاهای خوشمزه.سنتی و معروف مشهد

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Shole mashhadi

شله مشهدی یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی و معروف مشهد است که طرفداران زیادی دارد، این غذای خوش طعم که بافتی شبیه حلیم دارد خیلی مقوی و پرخاصیت است

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر

_ گوشت و قلوه‌گاه گوسفند۵۰۰ گرم
_ بلغور گندمیک و نیم لیوان
_ برنج نیم دانه⅓ لیوان
_ لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتینصف لیوان از هر کدام
_ نخود و عدس و ماش⅓ لیوان از هر کدام
_ پیاز بزرگ۲ عدد
_ روغننصف لیوان
_ نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمزبه مقدار لازم
_ دارچین۱ قاشق مرباخوری
_ جوز هندینصف قاشق مرباخوری
_ زنجبیلنصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه شله مشهدی

مرحله اول

برای تهیه شله مشهدی خوشمزه ابتدا لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس، نخود و ماش را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و سریع‌تر پخته شوند.

مرحله دوم

سپس بلغور گندم و برنج نیم دانه را هم به طور جداگانه در دو ظرف مختلف چند ساعت قبل از طبخ غذا در آب خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و کمی قد بکشند و آماده طبخ شوند.

مرحله سوم

حالا برای طبخ غذا حبوبات را در قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد بعد از به جوش آمدن آب حرارت را کم کنید تا حبوبات کامل بپزند.

مرحله چهارم

بعد در یک قابلمه دیگر گوشت گوسفند و به دلخواه قلوه گاه گوسفند را قرار دهید و روی آن آب بریزید و پیاز‌ها را هم پوست بگیرید و اضافه کنید و روی حرارت متوسط اجازه دهید تا گوشت بپزد.

مرحله پنجم

وقتی که حبوبات نیم پز شدند سپس بلغور گندم و برنج نیم دانه را که از قبل خیس خورده اند به مخلوط آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا همه مواد با هم کاملا بپزند

مرحله ششم

سپس زمانی‌که گوشت خوب پخت آن را از روی حرارت بردارید و ریش ریش کنید و در ظرفی بریزد، بعد مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم

بعد به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان مقداری دارچین، جوز هندی و زنجبیل را هم به گوشت‌ها اضافه کنید و ادویه‌ها را کاملا با گوشت ‌ها ترکیب کنید و هم بزنید تا عطرشان آزاد شود.

مرحله هشتم

سپس گوشت را با ادویه‌ها در ظرفی به وسیله گوشتکوب بکوبید تا عطر و طعم ادویه‌ها کاملا به خورد گوشت رود و بعد گوشت را به مخلوط حبوبات اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله نهم

بعد آب گوشت را هم روی مخلوط حبوبات و برنج و بلغور گندم که پخته شده‌اند بریزید و هم بزنید، سپس روغن را هم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شله جا بیفتد و کشدار شود.

مرحله دهم

وقتی که شله خوب جا افتاد حرارت را کم کنید و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا شله دم بکشد و خوب پخته شود و طعم همه مواد با هم ترکیب شود. در آخر شله مشهدی را در ظرف مناسب بکشید و با مقداری قیمه و دارچین تزئین کنید و سرو کنید.
 
بالا