دره کال جنی طبس😨😱

  • نویسنده موضوع محمدطاها
  • تاریخ شروع
محمدطاها

محمدطاها

Male
کاربر اخراج شده
تاریخ ثبت‌نام
6/11/22
نوشته‌ها
21
پسندها
50
امتیازها
13
جنسیت
97261cb0 9f47 47df becc 7d2d5c4a5f10

دره کال جنی از پر رمز و رازترین جاذبه‌های طبیعی در استان خراسان جنوبی است و در شهرستان طبس قرار دارد. کال به معنی مسیری است که توسط جریان سیلاب ایجاد می‌شود. بخش دوم عبارت کال جنی به مرور زمان و بر اثر افسانه‌های محلی میان ساکنان روستاهای اطراف به کال اضافه شده است و ریشه خرافی دارد. بسیاری از محلیان این منطقه از این دره با نام «دره جنی» یاد می‌کنند.

دره کال جنی در طول زمان با فرسایش شدید خاک به‌شکل امروزی در آمده است. سراسر مسیر پیچ در پیچ این دره را صخره‌های بلند تراش خورده پوشانده‌اند
سراسر دره کال جنی را دیواره‌های بلند و پر نقش و نگار پوشانده‌اند. این منطقه در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش آب و خاک به وجود آمده است و زمین‌شناسان امکان وجود رودخانه‌ای عظیم در گذشته در این دره را بسیار محتمل می‌دانند. بخش‌هایی از مسیر دره بسیار باریک می‌شوند و بخش هایی از آن نیز یو شکل و وی شکل هستند.


در بخش‌های مختلفی از دره کال جنی آبشارها و حوضچه‌های کوچک به چشم می‌خورند و عمق بعضی از آن‌ها به بیش از یک متر می‌رسد. کال اصلی از نخلستان آغاز می‌شود و تونلی دستکند بخش زیادی از آب دره را به قنات هدایت می‌کند. کال‌های فرعی دیگری نیز در این دره دیده می‌شوند که در بیشتر روزهای سال خشک هستند. برای بازدید از این منطقه فصل مناسب را انتخاب کنید و در زمان بارندگی شدید از بازدید این دره صرف‌نظر کنید. برای اطمینان بیشتر پیش از سفر به این دره از وضعیت آب و هوایی منطقه استعلام بگیرید تا خطر گرفتار شدن در سیلاب‌ها برای شما پیش نیاید.

مسیر آبگیر و صخره ای دره کال جنی




برای رسیدن به دره کال جنی در جاده طبس به بشرویه، پس از گذشتن از دو راهی استخر و ورود به جاده محلی در حدود پنج کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به ورودی دره برسید. به‌جز مسیر خاکی که در انتها به دره می‌رسد، راه‌های فرعی از میانه‌های مسیر به دره کال جنی وجود دارد که به مرور زمان و بر اثر فرسایش خاک به وجود آمده است؛ اما طی کردن این مسیر برای غیر محلی‌ها ساده نیست و عبور از آن به گردشگران نیز توصیه نمی‌شود.

مسیرهای فرعی به‌سمت دره کال جنی گرچه از مناطقی سرسبز و زیبا عبور می‌کنند، دیواره‌هایی پرشیب و بلند دارند که عبور از آن‌ها برای همه ساده نیست. اگر برای نخستین بار به این دره پر رمز و راز وارد می‌شوید، از راهنماهای محلی برای پیدا کردن مسیر کمک بگیرید؛ در غیر این صورت به مسیرهای دورتر نروید.
 
بالا