درمان کهیر با طب سنتی

  • نویسنده موضوع فاطیما
  • تاریخ شروع
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
علت کهیر چیست؟
گاهی ممکن است احساس کنید که قسمت هایی از پوستتان قرمز شده و خارش شدید آن شما را آزرده خاطر میکند، این احساس میتواند بخاطر ایجاد کهیر روی پوستتان باشد.

کهیر بیماری کوتاه‌مدتی است که با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه است. این عارضه پوستی به صورت اشکال دایره ای با سطحی قرمز و نرم یا به شکل برجستگی‌های وسیع تر و گاهی به صورت تاول دیده می‌شود.
ممکن است برجستگی ها از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر در اندازه‌های مختلف در هر ناحیه از بدن ظاهر شوند. بطور کلی کهیر نوعی حساسیت پوستی است که به دلایل مختلفی از جمله حساسیت به برخی مواد و بر اثر واکنش بدن در برابر آزاد شدن مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می‌آید.
سلول های خونی، ماده شیمیایی هیستامین را در جریان خون آزاد می کنند. مایعات بدن زیر پوست جمع می شوند و لکه ها و جوش های بزرگ را ایجاد کنند و حساسیت پوستی کهیر را به وجود می آورند. این فرایند می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد اما در بسیاری موارد علت اصلی آن هرگز یافت نمی شود. این عارضه در زنان شایع‌تر از مردان است.

یکی از مشخصه‌های کهیر، ظهور سریع با اندازه‌های مختلف در قسمتی از بدن، ناپدید شدن و دوباره ظاهر شدن در ناحیه دیگر است. ظهور و ناپدید شدن بثوارت ناشی، معمولاً بیشتر از 24 ساعت به طول نمی‌انجامد.
برای بسیاری افراد، کهیر بعد از یک تا سه ساعت به کلی ناپدید می‌شود.

انواع کهیر
کهیر از نظر زمان ماندگاری بر روی پوست دو نوع است:

کهیر حاد (کوتاه‌مدت)
کهیر حاد، کهیری است که کمتر از ۶ هفته طول کشیده باشد. واکنش‌های آلرژیک به برخی از غذاها یا داروهای خاص اغلب باعث این نوع کهیر می‌شود. در اکثر موارد خود به خود برطرف می شود
کهیر مزمن (بلند‌مدت)
کهیر مزمن، کهیری است که بیش از ۶ هفته طول می کشد و با خارش همراه است. تشخیص علت این نوع کهیر بسیار مشکل است و فقط در تعداد خیلی کمی از بیماران می‌توان به علت آن پی برد. هیچ آزمایش تشخیصی اختصاص برای این نوع کهیر وجود ندارد.

از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد کهیر می‌توان به مواد غذایی مانند آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر و افزودنی‌های غذایی و میوه‌های تازه بخصوص مرکبات اشاره کرد.
داروها از قبیل: آنتی بیوتیک‌ها مثل پنی‌سیلین، مسکن‌ها مثل آسپیرین، کدئین، ایندومتاسین، خواب‌آورها، ویتامین‌ها، ملین‌ها و عفونت‌ها شامل نیش حشرات؛ گاه بیماری‌های داخلی مثل بیماری تیروئید، محرک‌های فیزیکی مثل فشار، سرما و نور خورشید نیز از عوامل دیگر ایجاد کهیر هستند.

کهیر کولینرژیک و کهیر عصبی نمونه های دیگری از کهیر هستند.
کهیر کولینرژیک (CU)
یک نوع کهیر فیزیکی است که به طور معنی داری بعد از عرق کردن بدن ظاهر می شود. گرچه محرک این عارضه پوستی گرما است اما علت اصلی آن عرق کردن است.

این نوع کهیر یک اختلال شایع است که بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و اغلب با واکنش پوستی در زمان ورزش کردن، قرار گرفتن در معرض گرما و یا استرس عاطفی به وجود می آید. علائم اولیه کهیر کولینرژیک جوش های کوچکی است که در نگاه اول شبیه به کهیر ساده می باشند.
مرزهای این ضایعات به خوبی مشخص هستند و معمولا یک مرکز کم رنگ یا نامنظم دارند. ضایعه گاهی اوقات توسط تکه های قرمز احاطه شده و موجب خارش شدید می شود. این عارضه به ندرت با برخی از علائم مانند تب یا تنفس سنگین پدیدار می شود.

کهیر عصبی
هر گونه فشار عصبی و عاطفی مثل استرس، عصبانی شدن، از دست دادن عزیزان، شکست عاطفی و… که جز دسته مشکلات احساسی و عصبی هستند می توانند در بدن تغییرات هورمونی یا شیمیایی به وجود آورند و در صورت تداوم منجر به بروز کهیر عصبی شوند.
بدن انسان در اثر استرس و اضطراب از خود هیستامین ترشح می کند. معمولا فشارهای عصبی کوتاه مدت عوارضی ندارند و منجر به کهیر نمی شوند اما در صورت تداوم استرس های عاطفی، میزان هیستامین در خون افزایش یافته و باعث تورم و نشت مایعات به زیر پوست و ایجاد کهیر می شود.

خارش، سوزش و سوزن سوزن شدن از علائم این نوع کهیر است.

کهیرهای عصبی نوعی از کهیرهای حاد هستند که در مدت کوتاهی برطرف می شوند. اگر کهیرهای عصبی بیش از 6 هفته ادامه پیدا کنند از نوع کهیر مزمن تلقی می شوند.
علائم کهیر
علائم کهیر معمولی به طور ناگهانی و معمولاً بدون دلیل خاصی شعله‌ور می‌شوند. برآمدگی‌ها اغلب در چندین ناحیه از بدن از جمله صورت، دست‌ها، پاها، سینه، شکم و حتی گلو و زبان ظاهر می‌شوند که ممکن است به رنگ پوست، صورتی یا قرمز رنگ باشد.

کهیر بسیار شبیه به نیش حشرات است با این تفاوت که کهیر ممکن است تغییر شکل دهد، جابجا شود، در طی مدت زمانی ناپدید شده و مجددا ظاهر گردد.

در زمان فشار دادن، مرکز کهیر قرمز به رنگ سفید در می‌آید. (رنگ پریده شدن)
علت ایجاد کهیر در طب سنتی
یکی از دلایل کهیر در طب سنتی وقتی است که کبد ملتهب و داغ شود و سموم بدن به خوبی دفع نشود.

یبوست، خشکی مزاج چه سوداوی یا صفراوی، تغذیه نادرست، تجمع غم و غصه در بدن، مشکلات و بیماری‌های عصبی و کم خونی از دیگر دلایل بروز کهیر در بدن است.

خطرات کهیر
اگر چه موارد شدید کهیر کمتر رخ می دهد؛ اما با توجه به خطرات ناشی از این نوع کهیر، درمان فوری و به موقع هر نوع کهیری بسیار حائز اهمیت است و خطر تشدید بیماری و مشکلات ناشی از آن را به کمترین حد ممکن می رساند.
موارد شدید کهیر می تواند مشکلات و خطرات غیر قابل پیش بینی زیادی را به دنبال داشته باشد و موارد شدید آن اگر به موقع درمان نشود ممکن است موجب اغما و در نتیجه ایست قلبی فرد مبتلا شود.

مشکلات تنفسی
شوک آلرژیکی
خس خس سینه
تپش شدید قلب
تعریق زیاد
و افت فشار خون از دیگر خطرات ناشی از کهیر است که می تواند جان بیمار را در معرض خطر قرار دهد
کهیر در کودکان
بروز کهیر کودکان (Hives)‌ در همه ‌سنین ‌به‌‌خصوص ‌در بین ‌کودکان ‌زیر ۱۰ سال ‌شایع است. حساسیت پوستی کهیر در کودکان و نوزادان در واقع برجستگی ها و یا برآمدگی هایی شبیه به جوش بر روی پوست کودک است.

لکه های کهیر می توانند در هر نقطه از بدن کودک ظاهر شوند. کهیرها می توانند مانند نقاط کوچک ریز باشند و یا به شکل لکه ها و برجستگی های بزرگ متصل به هم بر روی پوست کودک نمایان شوند.

کهیرهای جدا از هم می توانند برای چند ساعت تا چند روز (بعضی اوقات بیشتر از یک هفته) در هر نقطه از بدن کودک دوام بیاورند.
ممکن است کهیرهای جدید جایگزین آنهایی شوند که قبلا محو شده اند.

حساسیت پوستی کهیر در کودکان می تواند ناشی از واکنش بدن به یک عامل آلرژی زا باشد. سایر عواملی که می توانند عامل به وجود آورنده کهیر بر روی پوست کودک باشند شامل:

تب و درجه حرارت بسیار بالا
استرس
عفونت
برخی از بیماری ها
درمان کهیر
سوپ و عدسی در طب سنتی بهترین غذا برای زمانی است که فرد دچار کهیر می‌شود ضمن اینکه خوردن شربت آبلیمو نیز می‌تواند حالت گرمای شدید بدن در زمان ایجاد کهیر را کاهش دهد.

همچنین استفاده از جو دو سر (به این صورت است که 2 فنجان جو دو سر را درون جورابی بریزید و پس از چند دقیقه آن را زیر آب گرم بگیرید و به پاها و یا دستان خود بمالید)، قرار گرفتن در وان پر از نوشابه و استفاده از روغن بنفشه، فندق و بادام از دیگر راهکارهای درمان کهیر در طب سنتی می باشد.
بهترین درمان کهیر
بهترین درمان کهیر شناسایی عامل مسوول و اجتناب از تماس مجدد با آن است.

افرادی که مبتلا به کهیر هستند بایستی مواردی را رعایت کنند، مثلاً حذف برخی از مواد غذایی مثل آجیل، موز، توت فرنگی، پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، تخم مرغ، مرکبات، شیر، ماهی، پنیر، ادویه، مواد رنگی (نوشابه ژله آدامس بستنی)، غذاهای حاوی مواد محافظ (کنسرو، سوسیس و کالباس، مربا، ترشی، مایونز) قطع مصرف داروهایی که لزومی به مصرف آن نیست مانند مسکن‌ها، ویتامین‌ها و ملین‌ها نیز در درمان آن مؤثر است.
برای رفع خارش کهیر می‌توان از داروهای خانگی و پماد برای درمان کهیر و خارش بهره گرفت. عدم استحمام با آب داغ، مرطوب نگه‌داشتن پوست، استفاده از صابون‌های ملایم، استفاده از دستگاه بخور، استفاده از کمپرس سرد و عدم استفاده از لباس‌های تنگ که باعث ایجاد اصطکاک بر روی پوست می‌شوند، همگی می‌توانند به روند بهبودی کمک کرده و دوره درمان را کوتاه‌تر کنند.

با رعایت نکات ذیل می توانید به درمان کهیر کمک کرده و روند بهبود خود را تسریع بخشید:

از عواملی که موجب تشدید کهیر می شوند دوری نمایید.
عواملی همچون گرمای زیاد، مصرف غذاهای پرادویه و الکل می تواند در تشدید علائم کهیر تأثیرگذار باشند

آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون
از داروهایی که انعقاد خون را کند کرده و علائم کهیر را بدتر می نمایند، دوری نمایید

رژیم غذایی مخصوص
رژیم های غذایی معمولاً نقش محدودی در کنترل و مدیریت کهیر ایفا می نمایند. غذاهایی را که به عنوان عامل کهیر شما شناسایی شده‌اند، مصرف نکنید.

مالش یا خاراندن
از صابون‌های خشک بپرهیزید. حمام مکرر می‌تواند بدلیل کاهش میزان خارش کهیر مفید باشد، زیرا خارش می‌تواند کهیر را بدتر سازد.

فشار دائم
از لباس تنگ بپرهیزید. فشار به کهیر می‌تواند با پوشیدن لباس‌های گشاد، کمتر شود.

دما
اگر در زمان قرار گرفتن در سرما دچار کهیر می‌شوید، از قرار گرفتن در معرض هوای سرد اجتناب کنید و در هوای سرد بینی و دهان خود را بپوشانید. اگر مجبور هستید که در هوای سرد بیرون باشید، از لباس گرم استفاده کنید.
قرار گرفتن در معرض خورشید
از لباس خنک و ضدآفتاب استفاده کنید.

داروها
اگر شک کردید که داروی خاصی سبب کهیر شما می‌شود، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
 
بالا