درمان میگرن با طب سنتی دکتر خیراندیش روازاده ضیایی تبریزیان معارفی

تابان

تابان

کاربر شهروند
Ms
تاریخ ثبت‌نام
23/10/23
نوشته‌ها
1,078
پسندها
310
امتیازها
83
مدال ها
3
جنسیت
خانم👩
چگونه سردرد های شدید را از میگرن تشخیص دهید؟
IMG 20231208 122529 410

درمان میگرن در طب سنتی چیست؟
▪️معمولا میگرن ها از سردرد های همیشگی بسیار شدیدتر بوده و معمولا بین 4 تا 72 ساعت به طول می انجامند.

▪️ساده ترین روش برای تشخیص سردرد از میگرن، میزان شدت آن می باشد . برخلاف سردرد ها که از درد مبهم تا حاد متغیر اند، میگرن ها اغلب بسیار ناتوان کننده هستند.

▪️علامت های رایج میگرن عبارت اند از: درد ضربان دار، درد فقط در یک سمت سر، حالت تهوع و استفراغ،حساسیت شدید به نور و صدا و بدتر شدن هنگام حرکت.

تفاوت میگرن با سردرد چیست؟
● میگرن معمولاً در محل خاصی از سر اتفاق می افتد اما سردرد محل خاصی ندارد.
●میگرن معمولا روی دید بیمار تاثیر می گذارد، اما سردرد خیر.
●فرد مبتلا به میگرن به نور حساسیت نشان می دهد اما فرد مبتلا به سردرد خیر.
●میگرن، حس بویایی بیمار را بالا می برد، اما سردرد خیر.
●میگرن با مسکن ها از بین نمی رود ، اما سردرد از بین می رود.
●میگرن باعث حالت تهوع و استفراغ می شود، اما سردرد نمی شود.

تشخیص نوع میگرن

✔️اگر در اوج سردرد سرکه بو کردید و سردرد تشدید شد، میگرن سرد است (دمنوش میوه های قرمز)
✔️اگر گلاب بو کردید و سردرد تشدید شد، میگرن گرم است ( زنجبیل و دارچین)


درمان کلی میگرن گرم با طب سنتی


برای درمان سردرد میگرنی نوع گرم باید موارد و دستورات زیر را انجام دهید:حجامت عام در ۳ مرحله (هر ماه یک بار) یا حجامت اخدعین هر ماه یک بار (پیش از آن حتما باید با معاینه و آزمایش خون، وجود کم خونی رد شود و همچنین نوع مزاج مشخص شود.)
یک مرحله حجامت سر بعد از هر نوبت حجامت عام یا حجامت اخدعین، حجامت گرم کتف
خوردن یک قاشق چایخوری سیاهدانه جویدنی صبح و یا شب در چهل روزبوئیدن سرکه و ماساژ پیشانی با سرکه (سرکه طبیعی باشد)
استفاده از عطسه آور روزی یک بار (انفیه)
شستشوی سر با خیسانده گل ختمی با آب سرد بعنوان درمان تکمیلی
اصلاح مزاج با استفاده از شبی یک لیوان سرکه انگبین به مدت چهل شب
در صورت یک طرفه بودن سردرد، حجامت ماستوئید (پشت گوش)فصد ورید پیشانی
در موارد یک طرفه بودن سردرد و مقاوم بودن آن به درمان فصد ورید قیفال (سفالیک) یا اسلیم (روی دست) همان دست یا دست مخالف محل سردرد توصیه می شود.

استفاده از غذاهای سرد و محدود کردن خوردن شیرینی جات، پوشاندن سر هنگام اجابت مزاج، مالیدن روغن گل بنفشه به پیشانی و بینی، اجتناب از خستگی، گرسنگی و بی خوابی، خودداری از استشمام عطر گرم

درمان کلی میگرن سرد با طب سنتی

گذاشتن کلاه نمد یا کلاه نمکی به سر (پارچه ای را به صورت کلاه بدوری و شبکه شبکه کنید و داخل آن را با نمک پر کنید)مالیدن روغن سیاه دانه و یا روغن کنجد به ملاج سر انجام بادکش کتف (۷ – ۱۴ روز)، حمام

خوردن دوسین (سیاهدانه + عسل) (۱ ق م) در صبح و شب، استفاده از قطره نازیل به بینی، روغن بسباسه، شافیه شش ماهه مرکب هفت، روغن بنفشه پایه کنجد در بینی اسارون، مرکب سه

جوشانده زعفران با عسل، مصرف غذاهای گرم، مصرف سیب + عسل + آب لیموی طبیعی، پرهیز از مصرف سس مایونز و گوجه فرنگی

برای درمان میگرن چی بخوریم ؟
منیزیم
در کاهش ابتلا به میگرن و حملات میگرنی بسیار مؤثر عمل می‌کند و به نوعی شاه‌کلید درمان این بیماری، دریافت منیزیم است. منابع حاوی منیزیم عبارتند از: شیر کم چرب، موز، بادام، کنجد، تخم کدو، تخم آفتابگردان

عوامل موثر درتشدید میگرن:• بی خوابی • گرسنگی • استرس • فعالیت فیزیکی • تغذیه نامناسب

غذاهايي كه باعث تشديد ميگرن مي شوند: - سوسيس و كالباس - ماهي شور و دودي - كاكائو و شكلات - سس مايونز - قهوه - پنير كهنه -مصرف غذاهای مانده، کنسروها، سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، شکلات، پنیر و بادام زمینی

__________________________________________________
__________________________________________________


درمان میگرن با طب سنتی توصیه دکتر خیراندیش


✔️مصرف دم کرده ی اسطوخودوس

✔️انجام بادکش کتف 7 الی 14 مرحله، 3 روز در میان

✔️ماساژ دادن کف و انگشتان پاها در تسکین درد همه ی انواع میگرن موثر می باشد.

✔️استشمام عطرهای گرم مانند گل یاس و محمدی و مریم و غیره.

__________________________________________________
__________________________________________________


درمان میگرن با طب سنتی نسخه دکتر تبریزیان

درمان میگرن:
میگرن به دلیل گشادی بیش از حد رگ های داخل سر است. که باعث می شود وقتی خون به این رگ ها می رسد سرعت بیشتری می گیرد و شخص احساس ضربان و نبض در این ناحیه می شود. اما درمان:

۱-روغن بنفشه پایه کنجد در بینی بریزید.
۲- روغن بنفشه پایه کنجد را با پودر کاسنی مخلوط کنید و به پیشانی بمالید.
۳- با آب گرم افطار کنید.
۴- اگر صفراوی است، صفرابر بخورد.
۵- داروی شافیه ۱۵ماهه
۶- خوردن سیاهدانه
۷- خوردن آب باران
۸- بستن سر با پیشانی بند محکم
۹-خضاب کردن

میگرن از جمله سر درد های مزمنی است که متاسفانه بسیاری از افراد را مبتلا کرده است. برای درمان این مشکل توصیه اولی که وجود دارد این است که طبع شخص شناخته شود. هر چند اکثرا این سر دردها ناشی از صفرا و گرمی بدن می باشد اما امکان دارد ناشی از بلغم یا سودا هم باشد.

برای درمان این مشکل وقتی ناشی از صفرا باشد باید توصیه های زیر انجام شود:

● استفاده از روغن بنفشه کنجدی هر شب در بینی
● استفاده از داروی صفرابر
● با شامپوی گل ختمی سرتان را بشویید.
● از برگ چغندر زیاد استفاده کنید مثلا هر روز ۲ یا ۳ قاشق غذا خوری از خشک شده آن یا معادل آن در غذاها.
● استفاده از روغن بنفشه و برگ چغندر تاثیر بسیار خوبی در درمان همیشگی آن دارد.

__________________________________________________
__________________________________________________


درمان میگرن با طب سنتی توصیه دکتر روازاده


روغن بنفشه پایه کنجد (روی ابروها مالیده شود)کاسنی خوراکی و روغن بنفشه پایه زیتون برای ریختن داخل بینینوشیدن آب ولرمحناآب زمزمحجامت فرق سرسیاهدانه

سردرد میگرنی بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد، سردرد‌های میگرنی غالباً ضربان‌دار است، سردرد‌های کوتاه مدّتِ نیم ساعت تا یک ساعت، میگرنی نیست. سردرد‌های میگرنی در زنان، سه برابر مردان است.

توجّه: از موارد زیر پرهیز شود: 1.نور شدید، 2.استرس شدید، 3.غصّۀ شدید، 4.قند و شکر شیمیائی(قند سفید، شکر سفید) آبنبات و شکلات؛ [زیرا جوهر قند که ضِدِّ کپک است به این‌ها افزوده می‌شود که سفید کنندۀ قند و... و أفراد میگرنی هرگز نبایستی بخورند] (دکتر خدادوست).

درمان: 1. صبح ناشتا یک استکان دمکردۀ گل راعی (منع مصرف در حاملگی و شیردهی) مخلوط با عسل طبیعی آویشن.

2.ظهر: سپس دمکردۀ گل بهار نارنج با عسل طبیعی آویشن میل کنید.

3. شب: سپس دارو مرکّبۀ استوخدّوس (20 گرم)+ مرزنجوش (20 گرم)+ بادرنجبویه (20 گرم)، به این‌صورت که یک قاشق غذاخوری از این دارو مرکّبه را در دو لیوان آب کمی بجوشانید و پس از صاف کردن قبل از غذا یک سوم آنرا میل نمایید.

4. به همراه غذا: فلفل‌قرمز و زردچوبه (از هرکدام یک‌گرم) مصرف‌کنید؛ زیرا در کاهش سردرد و حملات‌میگرنی مفید است (منع‌مصرف در حاملگی).

__________________________________________________
__________________________________________________


درمان میگرن با طب سنتی


✔️تخم شربتی
تخم شربتی جایگزینی عالی برای قرص‌های تسکین دهنده میگرن . تخم شربتی سرشار ازکلسیم ، منیزیم و زینک ( روی ) است که برای میگرن عالی است و در عرض چند ثانیه درد میگرن را از بین می‌برد.

✔️ عرق ترکیبی
یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به مرور زمان شدت دردهای میگرنی را کاهش می دهد. البته این عرق ترکیبی با نام «عرق جادویی درمان قطعی میگرن» در بسیاری از عطاری ها به فروش می رسد اما توصیه متخصان طب سنتی این است که خودتان این عرق ها را با هم ترکیب کنید تا از نتیجه درمانی مطمئن باشید.

✔️از گل باقالا غافل نشوید!
نه‌تنها باقالا بلکه گل آن نیز فواید خاص خود را دارد. جهت بهره‌مندی از این خواص می‌توانید ۳۰ تا ۶۰ گرم گل باقالا را در یک لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را از صافی عبور دهید و یک فنجان از آن بنوشید. این نوشیدنی ضدتشنج و ادرارآور است همچنین به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند و برای قولنج‌ها و دردهای کلیوی مفید است. بیماران مبتلا به میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

✔️ لیمو درمانی
به گفته متخصصان طب سنتی مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این ضماد گیاهی, قرار دادن برش های نازک لیمو روی پیشانی, ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعنا انواع سردردهای عصبی و میگرن را تسکین می دهد. خودتان امتحان کنید!

✔️چای مرزنجوش
طبیعت: گرم خواص: آرام بخش، بهترین داروی میگرن و درد شقیقه ها و سردرد و سرماخوردگی، مناسب برای سردمزاجان.

✔️ دمنوش ضد میگرن
۵۰ گرم گل بابونه را با همین مقدار چای کوهی (گل راعی) و ۲۵ گرم سنبل‌الطیب و ۲۵ گرم اسطوخودوس مخلوط کنید و حدود یک مشت از این مخلوط را با آب سرد بشویید و سپس با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی ۲ لیوان میل کنید. البته در صورتی که دیابت ندارید می توانید با تکه ای نبات طعم این دمنوش را شیرین کنید.

✔️ دمکرده ریحان
اگر سابقه دردهای میگرنی دارید می توانید ۵ تا ۱۰ گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف و با عسل یا شکر شیرین کرده و بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. مصرف روزانه این دمنوش تا حد زیادی از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری می کند و در صورت بروز هم میزان درد خفیف خواهد بود.

✔️روغن زنبق
یک شیشه روغن زنبق تهیه کنید و هنگام شروع سردرد مقداری از آن را روی پیشانی بچکانید و کمی ماساژ دهید. همچنین یک قطره از این روغن را داخل بینی بریزید. این کار در تسکین درد و کاهش مدت آن تاثیر بسزایی دارد.

✔️ دمنوش سوسنی
دمکرده سوسن, انواع سردرد به خصوص سردردهای میگرنی را تسکین می دهد. کافی است دو عدد برگ سوسن تازه را در یک فنجان آب جوش و یا ۱۵ گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید و هر روز ۲ تا ۳ فنجان از آن را بنوشید.

✔️رزماری
بوییدن رزماریه که باعث تقویت حافظه، افزایش روحیه و بهبود خلق و خو میشه! بخورِ جوشونده‌ی اون برای سردردهای میگرنی خیلی مناسبه! همچنین روغن رزماری برای بهبود دردهای التهابی مفاصل و عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.

✔️برگ درمانی
به گفته حکمای طب سنتی خوردن آب برگ چغندر و دمکرده برگ درخت گلابی هم سردرد و میگرن را تسکین می دهد. برای تهیه این دمنوش باید ۱۰۰ گرم برگ خشک درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بگذارید تا کامل دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و یک گلابی را بدون آنکه پوست بکنید به قطعات نازکی ببرید و داخل آن بریزید و موقعی که درد میگرن تان شروع شد, یک فنجان از آن را میل کنید.

✔️دمنوش آویشن
بر اساس توصیه های حکمای طب سنتی, دمکرده گیاه آویشن در درمان سردردهای شدید بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش باید ۱۰ تا ۱۵ گرم آوین تازه یا خشک را در یک لیتر آب بریزید تا برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دمنوش در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درد شما را آرام خواهد کرد.

نکته طلایی: بسیاری از حکما اثر این دمنوش را مشابه دمنوش تخم رازیانه و همچنین دمکرده پامچال می دانند که برای درمان سردردهای شدید توصیه می شود که طرز تهیه آنها مثل دمنوش آویشن است.

✔️بابونه
بهترین روش درمانی که در اکثر بیماران مفید واقع شده است، استفاده از گیاه بابونه می باشد. شما می‌توانید بابونه را هم بصورت دمنوش استفاده کنید و هم به صورت موضعی؛ بدین روش که روغن بابونه را بر روی شقیقه‌ها در موقع درد و یا 2 الی 3 بار در روز بمالید؛ که هم جذب بهتری پیدا می‌کند و هم ماساژ باعث کاهش درد می‌گردد.

گیاه بابونه نوع دیگری نیز دارد به نام بابونه گاوی (بابونه چشم گاوی) که نسبت به نوع معمولی آن گل‌های بزرگتری دارد؛ که این گیاه نیز می‌تواند در درمان میگرن مفید باشد.

✔️نعناع
از روش‌های دیگر می‌توان به مالیدن اسانس نعنا رقیق شده بر روی شقیقه ها، بوئیدن اسانس گل محمدی رقیق شده، چرا که اگر غلیظ باشد، خود می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود؛ همچنین بوئیدن گلاب نیز می‌تواند برای بیماران میگرن مفید باشد.

✔️گیلاس
گیلاس بیش از آنکه میوه باشد داروست. هم تب بر است و هم خواص مسکن (ژلوفن و ایبوپروفن) را دارد. هر دردی را از بین می برد. گواتر و میگرن را درمان میکند و سنگ کلیه را آب می کند.

✔️تغییر سبک زندگی
و در پایان نباید از رکن اصلی درمان در تمامی بیماری‌ها غفلت نمود و آن هم، اصلاح تغذیه، تغییر سبک زندگی و انجام ورزش می‌باشد.
سلامت باشید❤️..

❌️توجه: مطالب بالا صرفا جهت اطلاع رسانی می‌باشد...​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سوگند

سوگند

👩‍🎨
Ms
هنرمند وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
2/2/24
نوشته‌ها
79
پسندها
27
امتیازها
18
مدال ها
1
جنسیت
خانم👩
سلام چجوری این تاپیک رو ذخیره کنم؟@اعتصامی
 
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,883
پسندها
22,622
امتیازها
113
مدال ها
6
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,883
پسندها
22,622
امتیازها
113
مدال ها
6
جانم گوشه سمت چپ یه مستطیلی هست اونو بزن روش
Screenshot



بعد واسه اش اگر دوست داری یه متنی بنویس

و ذخیره می کنی
هر وقت خواستی بری سراغش زیر عکست
نوشته نشانه ها بزن روش هر چی ذخیره کردی بالا میاد

Screenshot
 
سوگند

سوگند

👩‍🎨
Ms
هنرمند وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
2/2/24
نوشته‌ها
79
پسندها
27
امتیازها
18
مدال ها
1
جنسیت
خانم👩
جانم گوشه سمت چپ یه مستطیلی هست اونو بزن روش
مشاهده فایل‌پیوست 29186


بعد واسه اش اگر دوست داری یه متنی بنویس

و ذخیره می کنی
هر وقت خواستی بری سراغش زیر عکست
نوشته نشانه ها بزن روش هر چی ذخیره کردی بالا میاد

مشاهده فایل‌پیوست 29187
ممنون عزیزم
 
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,883
پسندها
22,622
امتیازها
113
مدال ها
6
بالا