درمان سریع گرفتگی بینی نی نی سایت 🔴 تجربه شخصی

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
23,954
پسندها
22,843
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

درمان سریع گرفتگی بینی نی نی سایت 🔴 تجربه شخصی

گرفتگی بینی را چگونه درمان کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی برای درمان گرفتگی بینی خوب است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهای دارویی و خانگی برای درمان سریع گرفتگی بینی را به شما معرفی کنیم. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر گرفتگی بینی شما به علت عمل جراحی زیبایی است، بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

_______________________________________________________

دارو های مناسب برای گرفتگی بینی


درمان گرفتگی بینی
این داروها نیازی به نسخه پزشک ندارند و می‌توانند به کم شدن نشانه ها شما کمک کنند:

داروها ی ضداحتقان‌
: ‌این داروها به کم شدن تورم مجرای بینی و کاهش گرفتگی و فشار سینوس ها کمک می‌کنند. آن‌ها به صورت اسپری بینی مثل نافازولین (پرایوین)، اکسی متازولین (افرین، درستان، نوستریلا، اسپری بینی سینوس ویکس) یا فنیل افرین (نئو سینفرین، سینکس، راینال) تولید شده است و برای درمان گرفتگی یک طرفه بینی هم مؤثر هستند.

همین طور آن‌ها به عنوان قرص، مانند فنیل افرین (Sudafed PE) و pseudoephedrine (Sudafed) تولید می‌شوند.

در استفاده از داروهای گرفتگی بینی موارد زیر را رعایت کنید:

  • مراقب باشید باشد که دستورالعمل‌های استفاده از این داروها را دنبال کنید.
  • بیشتر از یک هفته بدون مشورت با پزشک معالج از داروهای ضداحتقان استفاده نکنید.
  • شما نباید بیشتر از ۳ روز از اسپری بینی ضداحتقان استفاده کنید؛ در غیر ‌این صورت امکان دارد احتقان شما را بدتر کند. همچنین، آن‌ها می‌توانند فشار خون شما را بالا ببرد، به همین دلیل در صورت داشتن هرگونه مشکل سلامتی یا مصرف داروهای دیگر، اول با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ وجه داروهای ضداحتقان یا داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را به کودکان زیر ۴ سال ندهید.
  • چنانچه دلیل آبریزش و گرفتگی بینی شما آلرژی و حساسیت است، سیتریزین می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. همین طور اسپری بینی استروئیدی‌ می‌تواند درمان احتقان به علت از آلرژی کمک کند.
  • استفاده از مسکن‌ها گزینه مناسبی است . هر چند آن‌ها احتقان را از بین نمی‌برند، ولی مسکن‌هایی مثل استامینوفن، ‌ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند درد به علت از فشار سینوسی را کاهش دهند.

_______________________________________________________

درمان گرفتگی بینی به روش خانگی

بایستی برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و سینوس‌ها تلاش کنید تا از تحریک بیشتر پیشگیری شود و علت گرفتگی یکی از سوراخهای بینی را رفع کند. در این قسمت چند راهکار درمان خانگی گرفتگی بینی را به شما معرفی می‌کنیم:

_______________________________________________________

۱. از دستگاه بخور خانگی استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور در خانه یا محل کار یک راه مفید و ساده برای کم شدن گرفتگی بینی یا رفع کیپ شدن بینی است. تنفس در هوای مرطوب به آرام بخشی بافت‌های تحریک‌شده بینی، کاهش التهاب سینوس و رقیق‌شدن مخاط کمک می‌کند.

دستگاه‌های بخور گرم و سرد برای بیشتر کردن سطح رطوبت و کاهش تراکم به یک اندازه مؤثر هستند. با ‌این حال، از دستگاه بخور سرد برای کودکان به طور مداوم استفاده کنید. آب داغ یا بخار بدست آمده از یک دستگاه بخور گرم می‌تواند سبب سوختگی شدید کودک شود؛ چنانچه کودک خیلی به دستگاه نزدیک شود یا اگر به دستگاه ضربه بخورد و آب به بیرون بریزد.

هر گونه دستگاهی که انتخاب می‌کنید، حتماً آب آن را هر روز تعویض کنید و دستگاه را بر اساس دستورالعمل سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کنید.

_______________________________________________________

۲. شستشوی بینی را انجام دهید

شستشوی مجرای بینی می‌تواند به روان شدن مخاط غلیظ و حذف محرک‌ها، آلرژن‌ها و میکروب‌ها کمک شایانی داشته باشد.

_______________________________________________________

۳. برای درمان گرفتگی بودن بینی دوش آب گرم بگیرید

آیا تا به حال در موقع سرماخوردگی، دوش آب گرم را امتحان کرده‌اید؟ با دوش آب گرم در مواقع سرماخوردگی احساس خوشایندی خواهید داشت که فرد جدیدی هستید و مانند اینکه بار سنگینی را از روی دوش خود برداشته‌اید. دلیل این سبکی و احساس خوب با دوش آب گرم ‌این است که بخار را استنشاق می کنبد، درد و فشار سینوسی را با کمک به تخلیه مخاط کاهش می‌دهد. ‌این موضوع می‌تواند به تنفس شما کمک کند که حداقل برای مدت زمانی به حالت عادی بازگردد.

همین طور اگر نمی‌توانید دوش بگیرید، می‌توانید سینک مخصوص شست و شو را پر از آب گرم کنید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید و سر خود را روی سینک قرار دهید ، مراقب باشید که خیلی نزدیک نشوید و پوست شما آسیب نرسانید، انجام ‌این کار چندین بار در روز بدون خطر است.

_______________________________________________________

۴. یک ضداحتقان طبیعی استفاده کنید

آیا ویتامین C نیز به کاهش احتقان کمک کننده هستند؟ در بعضی مطالعات نشان داده شده که ویتامین C مدت سرماخوردگی را کم تر کرده و شدت نشانه های را کاهش می‌دهد؛ ولی مستقیماً بر احتقان تأثیر نمی‌گذارد.

با ‌این حال، اگر با گرفتگی بینی ناشی از سرما خوردگی ، کلنجار می روید، مصرف اندکی ویتامین C اضافی ممکن است به شما کمک کند نشانه های خود را برطرف کنید و کمی‌سریع‌تر بهبود یابید.

_______________________________________________________

۵. زنجبیل مصرف کنید

تحقیقات نشان داده که میزان روزانه ۵۰۰ میلی گرمی عصاره زنجبیل به اندازه لوراتادین (آنتی هیستامینی مثل کلاریتین) برای گرفتگی بینی به علت از آلرژی (رینیت آلرژیک) مفید است. بنا بر باور محققان زنجبیل دارای مکانیسم‌های ضدحساسیت و ضدالتهابی است. شما می‌توانید از زنجبیل به شکل دمنوش برای درمان گرفتگی بینی استفاده کنید.

_______________________________________________________

۶. یک کمپرس گرم انجام دهید

اگر در اثر گرفتگی سردرد یا درد سینوسی دارید، تلاش کنید یک کمپرس گرم را مستقیماً روی قسمت بینی و پیشانی خود قرار دهید. ‌این کار می‌تواند به کم شدن التهاب و فشار بینی کمک کند.

شما می‌توانید یک کیسه آب گرم تهیه کنید یا به سادگی یک پارچه شستشو یا حوله را با آب گرم خیس نمایید ، سپس آن را تا کنید و روی بینی، ناحیه گونه‌ها و پیشانی خود قرار دهید. تلاش کنید ‌این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و هر چند وقت یک‌بار که لازم است، تکرار کنید.

_______________________________________________________

٧. مایعات بیشتری مصرف کنید

در صورتی که مصرف مایعات، راه درمان فوری گرفتگی بینی نیست؛ ولی نوشیدن مقدار زیادی مایعات و هیدراته‌ماندن به رقیق‌شدن مخاط در مجرای بینی کمک کرده و تخلیه سینوس‌های احتقانی را تسهیل می‌کند.

طبق مطالعه‌ ای ، محققان بر گروهی از افراد درگیر به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مطالعه کرده و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. به دسته اول یک نوشیدنی گرم و به دسته دوم نوشیدنی هم دما با اتاق دادند و تفاوت شایانی در احتقان بینی مشاهده نکردند.

بسیار جالب است که در گروهی که نوشیدنی گرم مصرف کردند، در نظر ذهنی تسکین بیشتری نسبت به نشانه های سرماخوردگی در برابر با گروه دیگر گزارش شد. محققان می‌گویند که ‌این می‌تواند به دلیل دمای بالای نوشیدنی باشد که می‌تواند طعم و تجربه مصرف یک نوشیدنی را افزایش دهد و احساس بهتری در شما ‌ایجاد کند.

_______________________________________________________

٨. زمان خواب شبانه خود را اصلاح کنید

همه اشخاصی که تا به حال حتی یک‌بار درگیر گرفتگی بینی شده‌اند، تأیید می‌کنند که احتقان اغلب در شب بدتر می‌شود. دلیل بدتر شدن شرایط گرفتگی بینی در شب، این است که وقتی به پشت دراز می‌کشید، جاذبه سبب می‌شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب بازگشت داشته باشد.

برای مبارزه با ‌این مشکلات و درمان گرفتگی بینی موقع خواب، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید تا نیروی جاذبه به سود شما عمل کند نه بر علیه شما! برای رقیق‌ سازی مخاط بینی و تخلیه آن، یک دستگاه بخور سرد را در کنار تخت خود قرار دهید.

همین طور می‌توانید از نوار تنفس بینی استفاده کنید که دو طرف بینی را بلند می‌کند و امکان دارد است باز شدن مجاری بینی، تسهیل تنفس در طول شب و بهبود گرفتگی بینی هنگام خواب کمک کند.

_______________________________________________________

٩. روغن اکالیپتوس برای درمان گرفتگی بینی

روغن اکالیپتوس نشانه های احتقان سینوسی را تسکین می‌دهد. همین طور می‌تواند به کشتن میکروب‌های داخل و اطراف مجرای بینی کمک کند.

شما می‌توانید روغن اکالیپتوس را با قرار دادن آن روی دستمال کاغذی و گذاشتن در کنار بینی خود یا با افزودن آن به آب داغ و استنشاق بخار آن امتحان کنید. با ‌این حال، مراقب باشید که مخلوط آب داغ و روغن اکالیپتوس را مستقیماً روی پوست خود قرار نگرفته باشد، زیرا ممکن است سبب سوختگی شود.
 

پیوست‌ها

  • InShot_۲۰۲۴۰۶۰۸_۱۶۲۹۴۵۴۸۶.jpg
    InShot_۲۰۲۴۰۶۰۸_۱۶۲۹۴۵۴۸۶.jpg
    38.7 کیلوبایت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:
بالا