درمان خانگی آسم و تنگی نفس نی نی سایت

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6

برای تنگی نفس چه بخوریم؟​

برای بیماران درگیر آسم رژیم غذایی خاصی وجود ندارد. با این حال، حذف یا افزودن بعضی خوراکی‌ها می‌تواند در بهبود حال این افراد و کنترل بیماری آن‌ها تأثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مغزها، دانه‌ها و چربی‌های سالم نظیر روغن زیتون استفاده کرده و مصرف مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید. به عبارت دیگر، لازم است منابع غنی از امگا ۳، ویتامین C،ویتامین E و بتاکاروتن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای این منظور، می‌توانید از مکمل‌های غذایی نیز بهره ببرید. دقت داشته باشید، لازم است همه خوراکی‌ها و ادویه‌جات آلرژی‌زا را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

ورزش و آسم​

ورزش کردن یکی از بهترین روش‌هایی است که عملکرد شش‌ها را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با این حال، انجام تمرینات ورزشی دشوار و پرفشار می‌تواند علائم آسم و تنگی نفس را تشدید کند. یوگا، پیاده‌روی ملایم در مسیرهای غیرمرتفع، شنا و دوچرخه‌سواری از مناسب‌ترین تمرینات ورزشی هستند که می‌توانند در کنترل استرس، کاهش وزن و بهبود تنگی نفس تأثیرگذار باشند. به خاطر داشته باشید، در طول انجام تمرینات لازم است اسپری تنفسی خود را به همراه داشته و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. در عین حال، بهتر است درباره انتخاب فعالیت فیزیکی مناسب لازم است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک معالج با توجه به شرایط جسمانی شما بهترین گزینه را پیشنهاد خواهد کرد.

درمان خانگی آسم و تنگی نفس​

درمان گیاهی تنگی نفس عصبی​

تنگی نفس عارضه ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای است که می‌تواند پس از بالا رفتن از پله، پیاده‌روی در مسیرهای سربالایی یا در هنگام سرماخوردگی هم بروز پیدا کند. بنابراین فارغ از ابتلا به بیماری خاصی، اغلب انسان‌ها برای یک‌بار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند. این عارضه ممکن است موقتی یا دائمی بوده و به دلایل متعددی روی دهد. در شرایط عادی، آسم و تنگی نفس را می‌توان با درمان خانگی کنترل کرد. با این حال، اگر به‌طور مکرر دچار این مشکل می‌شوید، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین باپزشک عمومی پذیرش ۲۴ مشورت کنید. در این جا، چند روش درمان خانگی آسم و تنگی نفس را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

درمان خانگی آسم کنترل وزن و فشار خون​

مطالعات نشان می‌دهند، اضافه‌وزن و فشار خون بالای ناشی از آن به شکل قابل توجهی در تشدید علائم آسم و تنگی نفس تأثیرگذارند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از برنامه‌های غذایی مناسبی نظیر Dash یا رژیم مدیترانه‌ای و انجام تمرینات ورزشی ملایم وزن و فشار خون خود را کنترل کنید.

درمان خانگی آسم استفاده از حمام بخار​

استفاده از حمام بخار یکی از بهترین روش‌هایی است که به بهبود گرفتگی بینی و تنگی نفس کمک می‌کند. انجام این کار، مجاری تنفسی را مرطوب کرده، احتقان را کاهش می‌دهد و در برطرف کردن مخاط مؤثر است.

درمان خانگی آسم مصرف عسل​

عسل بهترین درمان خانگی آسم و سرفه می باشد . مصرف این ماده، خصوصاً در فصل زمستان به بهبود سرماخوردگی، جلوگیری از سرفه و تسکین گلودرد کمک می‌کند. سرفه‌های پی‌درپی به شکل قابل توجهی در وخیم‌تر کردن علائم آسم تأثیرگذار است. افرادی که سابقه آسم و تنگی نفس دارند، بیش از سایرین باید از سرماخوردگی اجتناب کنند. برای استفاده از مزایای عسل کافی است یک قاشق از آن را با یک فنجان آب یا چای داغ مخلوط کرده و ۲ یا ۳ برگ ریحان تازه هم به این ترکیب اضافه کنید.

درمان خانگی آسم با مصرف سیر​

سیر معمولاً به‌عنوان یکی از بهترین طعم‌دهنده‌ها در طبخ انواع غذاها به کار می‌رود. این گیاه شگفت‌انگیز علاوه بر عطر و طعم باورنکردنی از مزایای درمانی بسیار زیادی برخوردار است. از این جمله می‌توان به خواص ضد التهابی آن اشاره کرد. برطرف کردن التهاب از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که می‌تواند در کاهش تورم مجاری تنفسی و بهبود آسم تأثیرگذار باشد.

درمان خانگی آسم با مصرف زنجبیل​

زنجبیل نیز درست مانند سیر دارای خواص ضدالتهابی می باشد . بر اساس مطالعات، مصرف این ماده می‌تواند علائم آسم و تنگی نفس را کاهش داده و سرفه را تسکین دهد. برای استفاده از مزایای بالقوه این ماده، پیشنهاد می‌کنیم یک قطعه زنجبیل را در فنجان چای خود قرار داده و با یک قاشق عسل ترکیب کنید. همچنین، در هنگام آشپزی هم می‌توانید این ماده را به انواع غذاها اضافه کرده و از طعم خوش و فواید بسیار زیاد آن بهره‌مند شوید.

مصرف زردچوبه برای درمان گیاهی آسم​

زردچوبه بهترین درمان گیاهی آسم و آلرژی به حساب می‌آید. آلرژی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند جملات آسم را وخیم‌تر کند. بر اساس مطالعات، زردچوبه از خواص ضد آلرژی قوی برخوردار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند، زردچوبه حاوی مواد آنتی‌هیستامین بوده و با غیرفعال‌سازی گیرنده‌های هیستامین می‌تواند نشانه‌های آسم را کاهش دهد و از بروز حملات آسم و تنگی نفس جلوگیری کند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم از این ماده در طبخ کلیه غذاها استفاده کنید.

مصرف آویشن برای درمان گیاهی آسم​

دمنوش آویشن به‌ویژه اگر با عسل ترکیب شود یکی از بهترین روش‌های درمان گیاهی سرفه آسم به حساب می‌آید. این گیاه از خواص ضد اسپاسم و ضدعفونی‌کننده برخوردار است و به برطرف‌ کردن گرفتگی دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم دمنوش این گیاه را تهیه کرده و به‌طور روزانه نوش جان کنید.

درمان خانگی آسم و تنگی نفس با مصرف کافئین​

مصرف کافئین هم یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی آسم به حساب می‌آید. عملکرد کافئین به شکل قابل توجهی با تئوفیلین شباهت دارد. تئوفیلین دارویی است که به باز کردن برونش‌ها و مجاری تنفسی کمک می‌کند و علائم تنگی نفس را کاهش می‌‌دهد. چای، قهوه و کاکائو دارای کافئین بوده و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان درمان خانگی آسم و تنگی نفس بهره جست.

درمان خانگی آسم و تنگی نفس بخور اکالیپتوس​

بر اساس تحقیقات، روغن‌های ضروری نظیر اسانس اکالیپتوس دارای خواص ضدالتهابی است و به‌عنوان درمان خانگی آسم می‌توان از آن استفاده کرد. با توجه به اثرات مثبت تنفس بخار در بهبود علائم تنگی نفس، توصیه می‌کنیم چند قطره روغن اکالیپتوس را به مقداری آب جوش افزوده و بخور حاصل را استنشاق کنید. پیش از به‌کارگیری این روش درمانی لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی تنگی نفس قرار گرفتن در معرض جریان هوا​

بر اساس مطالعات، قرار گرفتن در معرض جریان هوا می‌تواند در بهبود تنگی نفس مؤثر باشد. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم، همیشه یک پنکه کوچک دستی را به همراه داشته و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

درمان فوری تنگی نفس در منزل​

در صورت بروز حملات آسم لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاینپذیرش ۲۴ با متخصصان برتر ایران مشورت کنید. در عین حال، لازم است با تکنیک‌های اضطراری مقابله با آسم و تنگی نفس نیز آشنایی یابید. روش‌های درمان خانگی سریع آسم عبارت‌اند از:

  • دراز نکشید.
  • صاف بنشینید، عضلات گردن و شانه‌ها را آزاد کرده و تا جای ممکن، آرامش خود را حفظ کنید.
  • اسپری استنشاقی خود را همواره در دسترس داشته باشید.
  • هر ۳۰ تا ۶۰ ثانیه یک‌بار از اسپری تنفسی خود استفاده کنید.
  • با استفاده از روش تنفس لب غنچه‌ای، عمل دم را از طریق بینی و بازدم را از طریق دهان با فشار خارج کنید.
  • در هنگام دم و بازدم، دست‌های خود را روی شکم قرار دهید. توجه داشته باشید، بازدم شما باید طولانی‌تر از دم باشد.
  • از روش‌های درمان خانگی آسم و تنگی نفس که در این مقاله ذکر شده استفاده کنید.
  • علاوه بر تعداد استفاده از اسپری استنشاقی، کلیه مواد غذایی و عوامل احتمالی مؤثر در تشدید وضعیت خود را یادداشت کرده و این جزئیات را فوراً با پزشک معالج خود در میان بگذارید. انجام این کار به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند تا بینش بهتری داشته و علائم آسم را به طور سریع‌تر و مؤثرتری کنترل کنید.

روش‌های خانگی درمان تنگی نفس عصبی​

کاربردی‌ترین روش‌های خانگی درمان تنگی نفس ناشی از استرس عبارت‌اند از:

استفاده از روش پاپ‌ورث (Papworth)درمان خانگی تنگی نفس​

روش پاپ‌ورث یک تکنیک تنفسی آرامش‌بخش است که انجام آن از سال ۱۹۶۰ به مبتلایان به آسم و تنگی نفس توصیه می‌شود. در این روش، بیمار برای نفس کشیدن از بینی و دیافراگم خود استفاده می‌کند. از این الگوهای تنفسی در هنگام انجام فعالیت‌هایی استفاده کنید که ممکن است آسم شما را تشدید کنند. به‌کارگیری این تکنیک در کنترل تنگی نفس و تنفس سریع و سطحی مؤثر است.

استفاده از روش تنفس بوتیکو (Buteyko)درمان خانگی تنگی نفس​

روش بوتیکو یا BBT هم یکی دیگر از تکنیک‌های تنفسی است که بر نفس کشیدن از راه بینی تمرکز دارد. نفس کشیدن از طریق دهان در خشک کردن دهان و مجاری تنفسی تأثیرگذار بوده و در نتیجه، مشکلات بیش‌تری را ایجاد خواهد کرد. به علاوه، با کمک این روش احتمال قرار گرفتن در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی به‌ مراتب کم‌تر خواهد بود. به‌کارگیری تکنیک بوتیکو با آرام کردن روند تنفس در کاهش علائم آسم تأثیرگذار است.

یوگا و تمرین ذهن‌آگاهی برای درمان خانگی تنگی نفس​

انجام تمرینات یوگا به تأمین سلامت روح و جسم کمک می‌کند و یکی از مؤثرترین روش‌های درمان خانگی آسم و تنگی نفس به حساب می‌آید. بنابراین، لازم است این تمرینات را در برنامه روزانه خود بگنجانید. یوگا و مراقبه در افزایش تمرکز بر ذهن و جسم مؤثر بوده و از راه کاهش استرس و باز کردن راه‌های تنفسی به بهبود آسم کمک می‌کنند.

توصیه‌های مهم در زمینه روش‌های درمان خانگی آسم و سرفه​

استفاده از کلیه روش‌های طبیعی از جمله تکنیک‌های درمان خانگی آسم و سرفه در کنار مزایای بسیار زیاد ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از مصرف هر نوع مکمل غذایی یا درمان گیاهی، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از برخی محصولات گیاهی و فرآورده‌های طبیعی نظیر گرده زنبور عسل ممکن است حملات آسم یا آلرژی را تشدید کنند.
  • بدون اطلاع پزشک و مشورت با او هرگز داروهای آسم را قطع نکنید. عدم پیروی از دستورالعمل‌های پزشکی می‌تواند با تبعاتی جدی همراه بوده و در مواردی ممکن است حتی مرگبار باشد.
  • اگر درباره انجام یک تمرین ورزشی خاص و مصرف هر ماده غذایی یا مکملی تردید دارید، ابتدا حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

درمان آسم در طب سنتی​

برای درمان آسم در طب سنتی مصرف برخی خوراکی‌ها توصیه شده است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت خروس
  • کبک
  • قرقاول
  • زیره سیاه
  • آهو
  • شوید
  • نعناع
  • آویشن
  • کرفس
  • چغندر
  • کدوحلوایی
  • مرزه
  • دارچین
  • کندر
  • زعفران
  • زنجبیل

درمان تنگی نفس با داروی گیاهی​

موارد زیر از بهترین روش‌های درمان تنگی نفس با داروی گیاهی به حساب می‌آیند:

  • دمنوش نعناع
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش سبوس برنج
  • دمنوش گلپر
استفاده از روش‌های درمان خانگی آسم و آلرژی می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. ترک دخانیات، اجتناب از قرارگیری در معرض آلاینده‌ها و مواد آلرژی‌زا و خواب کافی از دیگر راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از تنگی نفس به حساب می‌آید. به خاطر داشته باشید، مراجعه به پزشک و پیروی از دستورالعمل‌های او بهترین راه برای مقابله با آسم و تنگی نفس است..
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا