داروی اریترومایسین Erythromycin/موارد.عوارض و شیوه مصرف

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
Erythromycin 00


اریترومایسین (erythromycin) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی اریترومایسین (erythromycin) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.


معرفی قرص اریترومایسین (erythromycin)
ابتدا خوب است اشاره کنیم که داروی اریترومایسین (erythromycin) با نام‌های تجاری زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

E.E.S. Granules, E.E.S.-400 Filmtab, EryPed 200, EryPed 400, Ery-Tab, Erythrocin Stearate Filmtab, PCE Dispertab

اریترومایسین به گروهی از داروها تعلق دارد که آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولیک نامیده می‌شوند. این نوع آنتی‌بیوتیک‌ها، سرعت رشد باکتری‌ها را کم کرده و یا گاهی آن‌ها را می‌کُشند. آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولیک، این کار را با کاهش دادن پروتئین‌های ضروری، که برای زنده ماندن باکتری‌ها ضروری هستند، انجام می‌دهند.

قرص اریترومایسین برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز به کار برود.

اطلاعات مهم درباره اریترومایسین

برخی از داروها هنگامی که به طور همزمان با اریترومایسین مورد استفاده قرار بگیرند، ممکن است باعث ایجاد تاثیرات خطرناک یا ناخواسته‌ای شوند. مثلاً اگر شما از داروهای سیساپراید (cisapride)، پیموزاید (pimozide)، اِرگوتامین (ergotamine) یا دی هیدرو ارگوتامین (dihydroergotamine) استفاده می‌کنید، دکترتان ممکن است لازم باشد برنامه‌ی درمانی شما را کمی تغییر بدهد.

قبل از مصرف داروی اریترومایسین، چنانچه مبتلا به بیماری‌های کبدی یا اختلال در ضربان قلب هستید یا سابقه‌ی سندروم QT دارید و یا میزان پتاسیم یا منیزیوم در خون شما کم است، به دکترتان اطلاع دهید.

این دارو را به طور کامل در تمام دوره‌ی زمانی که دکتر برای شما تجویز کرده مورد استفاده قرار دهید. ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بدن شما خارج شده باشد، علادم بهبودی را در خود مشاهده نمائید. قطع مصرف این دارو همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های بعدی را که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاوم هستند، افزایش دهد.

داروی اریترومایسین برای درمان عفونت‌های ویروسی، مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا، مفید نیست.

نکات مهمی که قبل از مصرف اریترومایسین باید رعایت کرد

در صورتی که نسبت به داروی اریترومایسین حساسیت دارید، نباید این دارو را مورد استفاده قرار بدهید.

برخی از داروها چنانچه به طور همزمان با داروی اریترومایسین مصرف شوند، ممکن است باعث ایجاد تاثیرات ناخواسته یا خطرناکی بشوند. اگر شما از یکی از داروهای زیر استفاده می‌کنید، دکترتان ممکن است نیاز باشد تا در برنامه‌ی درمانی شما تغییراتی را ایجاد نماید:

_ سیساپراید (cisapride)؛
_ پیموزاید (pimozide)؛
_ اِرگوتامین (ergotamine)؛
_ دی هیدرو ارگوتامین (dihydroergotamine)؛

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی اریترومایسین برای شما خطری در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

_ بیماری کبدی یا کلیوی؛
(myasthenia gravis)؛
_ اختلالات ضربان قلب؛
_ عدم تعادل الکترولیتی؛ مثلاً میزان پتاسیم یا _ منیزیم پایین در خون؛
_ سابقه‌ی سندروم QT؛
_ اگر دارویی برای درمان اختلالات ضربان قلب استفاده می‌کنید؛

مصرف اریترومایسین در دوران بارداری و شیردهی

انتظار نمی‌رود که مصرف داروی اریترومایسین در دوران بارداری برای جنین آسیب‌زا باشد. اما اگر در دوره مصرف این دارو باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

اریترومایسین می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد شود. چنانچه در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

داروی اریترومایسین را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید.

نحوه مصرف اریترومایسین

اریترومایسین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. ممکن است دکترتان برای اینکه شما نتیجه‌ی بهتری بگیرید، دوز مصرفی‌تان را هر از گاهی تغییر دهد.

در صورتی که یک کودک در حال استفاده از این دارو است، اگر هر گونه تغییر وزنی در او مشاهده کردید، به دکتر اطلاع دهید. زیرا دوز مصرفی اریترومایسین در کودکان، بستگی به میزان وزن آن‌ها دارد.

قرص یا کپسول این دارو را خرد نکنید، نشکنید و نجوید؛ بلکه آن را به تمامی قورت بدهید.

نوعِ مایعِ این دارو را به میزان دقیق مصرف کنید و از پیمانه‌ی مخصوص برای اندازه‌گیری میزان دوز مورد استفاده‌ی خود استفاده نمائید.

این دارو را به طور کامل در تمام دوره‌ی زمانی که دکتر برای شما تجویز کرده مورد استفاده قرار دهید. ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بدن شما خارج شده باشد، علادم بهبودی را در خود مشاهده نمائید. قطع مصرف این دارو همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های بعدی را که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاوم هستند، افزایش دهد. داروی اریترومایسین برای درمان عفونت‌های ویروسی، مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا، مفید نیست.

مصرف داروی اریترومایسین ممکن است باعث شود برخی از آزمایشات ادرار دارای جواب غیر طبیعی گردند. بنابراین به دکتری که آزمایش برای شما تجویز کرده بگویید که در حال مصرف داری اریترومایسین هستید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید.

ممکن است نیاز باشد تا نوعِ مایع این دارو را در یخچال نگهداری کنید. دستورالعمل‌هایی که روی جلد دارو در مورد نحوه‌ی نگهداری آن نوشته شده را به دقت مطالعه کنید. داروهای مایع، بعد از مدت کوتاهی منقضی می‌شوند. هر گونه داروی غیر طبیعی را دور بریزید.


مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم اریترومایسین

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، اریترومایسین را مصرف کنید. برای جبران دوزِ مصرفیِ از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف اریترومایسین باید اجتناب کرد؟

داروهای آنتی‌بیوتیکی می‌توانند باعث ایجاد اسهال شود که ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت دیگر نیز باشد. اگر شما اسهال خونی یا اسهال بسیار رقیق دارید، مصرف اریترومایسین را متوقف کرده و به دکتر مراجعه نمائید. از داروهای ضد اسهال به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

عوارض جانبی اریترومایسین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

اسهال خونی یا اسهال بسیار رقیق؛
سردرد به همراه درد در قفسه‌ی سینه و سرگیجه‌ی شدید، غش، ضربان قلب تند یا نامنظم؛
مشکلات شنوایی؛

مشکلات کبدی؛ علائم: حالت تهوع، درد در بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛

واکنش‌های پوستی شدید؛ علائم: تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش چشم‌ها، درد پوستی که به همراه جوش‌های قرمز یا ارغوانی‌رنگ باشد که به خصوص در صورت یا نیم‌تنه‌ی بالایی گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن گردد.
بزرگسالانِ مسن‌تر، احتمال بیشتری دارد که در اثر مصرف داروی اریترومایسین دچار عوارض جانبی جدی (مثلاً از دست دادن قدرت شنوایی، یا ضربان قلب بسیار تند و مرگ‌آور) شوند.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی اریترومایسین عبارت است از:

اسهال خفیف؛
حالت تهوع، استفراغ، دل‌درد، از دست دادن اشتها؛
البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

در مورد کلیه‌ی عوارض جانبی این دارو، قبل از مصرف اریترومایسین از دکتر خود سوال بپرسید.

تاثیر داروهای دیگر بر اریترومایسین – تداخل های دارویی

بسیاری از دارو ها ممکن است با اریترومایسین تداخل داشته باشند. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

داروهای ضد ویروس (داروهای درمان هپاتیت، ایدز، یا اچ آی وی)؛
داروهای ضد قارچ؛
هر گونه داروی آنتی‌بیوتیک دیگر؛
داروهای سرطان؛
داروهای کاهش دهنده‌ی میزان کلسترول یا تری‌گلیسیرید؛
داروهای درمان یا پیشگیری از مالاریا؛
داروهای درمان فشار خون شریانیِ وابسته به ریه؛
داروهای قلب یا فشار خون؛
داروهای جلوگیری از رد یا پس‌زدگیِ پیوند عضو؛
داروهای درمان افسردگی یا بیماری‌های روحی؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با اریترومایسین تداخل دارند را در بر ندارد و بسیاری دیگر از داروها نیز ممکن است با اریترومایسین تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، در اختیار دکتر خود قرار دهید.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
91
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
16
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
47
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
41
اعتصامی
اعتصامی
بالا