خواص عرق نعنا در طب سنتی

  • نویسنده موضوع فاطیما
  • تاریخ شروع
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
نعناع، این گیاه جادویی خواص بسیاری مانند هضم غذا، کاهش وزن، شادابی پوست، رفع خستگی، کاهش علائم آسم، تسکین سردرد و بهبود گلو درد و سرفه دارد. این گیاه دارویی از سال‌های دور در بین خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب بود.

هیچ ایرانی‌ای نیست که عرق نعنا جزئی از درمان‌های خانگی او نباشد. همه ما از عرق نعنا استفاد کرده‌ایم و کمابیش با خواص آن آشنا هستیم. در ادامه به بررسی دقیق خواص عرق نعناع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
خواص عرق نعنا
عرق نعنا و یبوست
عرق و روغن معطر نعناع با فعال کردن غدد بزاقی دهان و تحریک آنزیم‌های گوارشی به گوارش بهتر و هضم غذا کمک می‌کند. نعناع توانایی افزایش ترشح صفرا و گردش آن را دارد که این فرآیند به گوارش آسان‌تر کمک خواهد کرد. نعنا درون شکم را گرم کرده و این مسئله خروج گاز از بدن را که طی فرآیند گوارش ایجاد می‌شود، آسان‌تر می‌کند.
عرق نعنا می‌تواند اسهال را رفع نماید و افرادی که یبوست دارند، باید این عرق گیاهی را با احتیاط مصرف کنند. باید توجه داشت که کیفیت عرق نعناع اهمیت زیادی دارد. نوع مرغوب آن باید شفاف باشد بوی آن از شیشه دربسته تا حدودی استشمام شود.

یکی از نمونه‌های مورد تایید دکتر روازاده عرق نعنا عطاری اینترنتی عطارخونه است که یکی از مرغوب‌ترین موارد عرق نعناع موجود در بازار ایران ‌است.
فواید عرق نعناع برای ریه
عرق نعنا برای دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است و می‌تواند به رفع گرفتگی بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک داشته باشد.

رایحه قوی نعناع می‌تواند بینی، گلو و ریه‌هایتان را زمانی که تنگی نفس دارید پاکیزه کرده و به تنفس شما کمک ‌کند. بوی آرام‌بخش نعناع برای پاکسازی گلو، بینی و سایر راه‌های تنفسی فوق‌العاده است و به درمان سرفه‌‌های شدید کمک ‌می‌کند.
همچنین نعناع دارای ویژگی‌های آنتی باکتریال و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در مجرای تنفسی یاری رساند. چای نعناع، خلط آوری بسیار مفید است.

آیا عرق نعنا برای درد معده مفید است؟
اگر دچار معده درد هستید، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشیده و معده را آرام می‌کند. همچنین عرق نعناع به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معده درد ناشی از سوهاضمه را درمان می‌کند.
به دلیل اینکه زخم معده در محیط اسیدی ایجاد می‌شود و افزایش ترشح اسید باعث باز ماندن دهانه معده می‌شود، کسانی که زخم معده دارند، باید در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند.

لازم به ذکر است که عرق نعنا و یبوست رابطه مستقیم دارند. به این معنی که هرچه بیش‌تر از این گیاه استفاده شود، احتمال بروز یبوست بیش‌تر می‌شود که این یکی از مشکلات استفاده بیش از حد از این گیاه دارویی است.
طریقه مصرف عرق نعناع
برای مصرف عرقیات گیاهی حجم کاملا مشخصی وجود ندارد و مقدار مصرف در گروه‌های سنی و جنسی مختلف است.

مقدار و طریقه مصرف عرق نعنا برای بزرگسالان نصف فنجان تا یک فنجان کامل و وابسته به غلظت عرق نعناع همراه با آب است و باید بعد از غذا انجام شود.

مقدار و طریقه مصرف عرق نعنا برای کودکان، یک تا دو قاشق غذاخوری همراه با آب و بعد از غذا است. اگر احساس نفخ و دل‌درد دارید، یک استکان عرق نعناع در هر وعده غذایی، مصرف‌کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعناع زیاد باشد، نصف استکان مصرف کنید.
خاصیت بارهنگ و عرق نعناع
بارهنگ و عرق نعناع دارای خواص زیادی هستند. مخلوط کردن و جوشاندن بارهنگ و عرق نعناع یک نوشیدنی دلچسب و بسیار مقوی را ایجاد‌ می‌کند.

بارهنگ و عرق نعناع سرشار از ویتامین‌هایی مثل ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع دارای کلسیم، کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، منیزیوم، منتول، کولین، کومارین، آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها، نوراپی‌نفرین، سروتونین و اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶ است.
بارهنگ و عرق نعناع ملین است و می‌تواند روده را نرم و یبوست را رفع کند. از دیگر خواص آن می‌توان به برطرف کردن نفخ معده، درمان کبد چرب، از بین بردن تب، ناراحتی‌های کلیه و مثانه، رفع گاز روده، رفع درد‌های روماتیسم، درمان زخم معده و رفع سرماخوردگی اشاره کرد.
این نوشیدنی به‌علت داشتن ویتامین ب۶ نقش مفیدی در تولید انتقال دهنده‌های عصبی دارد. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث ترمیم و بهبود زخم‌های بدن می‌شود. خاصیت ضدمیکروبی شربت بارهنگ و عرق نعناع، عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.
طریقه مصرف آن به این صورت است که یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را داخل ظرفی ریخته و پس ‌از رسیدن به نقطه جوش‌، مجددا پنج الی 10 دقیقه آرام بجوشانید و بدون ‌اینکه صاف کنید، شب‌ها موقع خواب میل کنید.

خواص عرق نعناع با عسل
ترکیب عرق نعناع و عسل طبیعی هشیاری را در ایام امتحانات افزایش می‌دهد که اثر دائمی‌ بر سلول‌های مغزی دارد و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.
ترکیب عسل و نعناع شربت بسیار خوشمزه‌ای را ایجاد می‌کند که خواص دارویی بسیاری دارد و می‌تواند به سرماخوردگی کمک بسیار زیادی کند. عسل در کنار نعنا بیش‌تر خاصیت طعم‌دهی طبیعی دارد.

همان‌طور که می‌دانید عرق نعنا و یبوست رابطه خوبی باهم نداشته و برای رفع مشکل یبوست بعد از خوردن عرق نعنا بهتر است که به آن کمی عسل اضافه کنید.البته اگر طبع بسیار گرمی دارید میتوانید از نبات استفاده کنید.
مضرات عرق نعناع
طبع عرق نعناع گرم و خشک است و خاصیت‌های بسیار زیادی دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش ‌از ‌حد آن می‌تواند مشکل ایجاد کند که از جمله آن می‌توان به یبوست اشاره کرد. پس بهتر به مقدار و نحوه مصرف آن دقت شود.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: مانا
بالا