خواص شیره خرما در طب سنتی

  • نویسنده موضوع فاطیما
  • تاریخ شروع
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
فواید شیره خرما
همه می‌دانند که خرما، کیسه‌ای پر از شگفتی‌های سالم است. این غذای بسیار مغذی دارای انواع مختلفی است که از مزایای طبیعت برخوردار هستند و از این طریق مواد لازم برای سلامتی را فراهم می‌کنند. قند زیاد خرما در اثر مصرف زیاد مضر است به ویژه برای بیماران دیابتی؛ اما خرما جنبه‌های مثبت بسیاری دارد که می‌توان از نقص آن (یعنی غنی بودن از فروکتوز) چشم پوشی کرد. این شکر بسیار بهتر از قند سفید تصفیه شده‌ای است که ما هر روز مصرف می‌کنیم.
شیره خرما سرشار از پتاسیم و منگنز است. مصرف آن هنگام صبح با صبحانه یا شیر ولرم، سبب فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود. مصرف شیره خرما سبب برطرف شدن ناراحتی‌های گوارشی و باعث ایجاد کلنی‌های باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌شود. شیره‌ی خرما یک ماده مغذی است که از خرما تهیه می‌شود، بهترین زمان برای مصرف شیره خرما وعده صبحانه است.
این ماده یکی از مواد غذایی مقوی و انرژی‌زا است، خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی دارد و به دلیل داشتن املاح و ویتامین‌ها، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث رفع کم خونی، خستگی و تقویت قوای جنسی می‌شود.

خواص شیره خرما و ارده
مصرف ارده با خرما برای جلوگیری از سردی و اثر‌های آن بسیار مناسب است. هنگامی که بدن دچار سردی می‌شود، حالت‌هایی مانند بی حسی،کرختی و خستگی به فرد دست می‌دهد و از سایر خواص آن می‌توان به پیشگیری و درمان کم خونی، تقویت استخوان‌ها، کاهش کلسترول بد خون، تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری، تقویت نیروی جنسی و قوای جسمانی اشاره کرد.
ارده و شیره‌‌ خرما دارای انرژی بسیار زیادی هستند و می‌توانند علاوه بر سیر کردن، انرژی فوق‌العاده‌ای به بدن و سلول‌ها دهند. ارده که از کوبیده شدن و تفت دادن دانه‌های کنجد به دست می‌آید، خود به تنهایی یک وعده غذایی محسوب می‌شود. طبع ارده بر اساس طب سنتی بسیار گرم است.
شیره‌ خرما همان خواص خرما را دارد و حاوی فسفر و آهن است. مصرف شیره‌ خرما در وعده‌ صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی است.
خواص ارده و خرما
جلوگیری از بیماری‌هایی مرتبط با طبع سرد
تقویت استخوان‌ها و قوای جسمانی
بهبود عملکرد مغز
پیشگیری از کم خونی
آرامش‌بخش
تضمین سلامت قلب و رگ‌ها
ضد سرطان
شادابی در طول روز
خواص شیره خرما برای لاغری
شیره‌‌ خرما به دلیل داشتن انرژی بالا می‌تواند به عنوان یک وعده‌‌ غذایی مناسب به شمار بیاید و با استفاده از آن بدون افزودنی‌ها و غیره… می‌تواند باعث کاهش وزن شود. شیره خرما اگر اصولی و تحت کنترل فرآوری شود، سرشار از املاح معدنی آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس و ویتامین‌های A و B است.

خواص شیره خرما با شیر
مصرف آن همراه یک لیوان شیر ولرم به هنگام صبحانه باعث فعال‌شدن سلول‌های عصبی مغز می‌شود. آهن آن با افزایش گلبول‌های قرمز خون به رفع کم‌خونی، خستگی و رخوت کمک می‌کند.

خواص شیره خرما
•درمان یبوست سرد: شیره خرما به دلیل وجود فراوان فیبر دارای خاصیت ملین بوده و مصرف آن باعث می‌شود که فرایند دفع آسان‌تر شود.
•تامین انرژی بدن: مصرف شیره خرما انرژی‌زا بوده و انرژی بدن را تامین می‌کند.
•سلامت دستگاه گوارش: مصرف شیره خرما باعث می‌شود فعالیت باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش افزایش پیدا کنند و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.
•تقویت و استحکام استخوان‌ها: مصرف شیره خرما به دلیل کلسیم و منیزیم موجود در آن سبب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود. شیره خرما خاصیت ضد التهاب داشته و برای افرادی که دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفید و در تسکین درد مفاصل و دردها موثر است.
•درمان کم خونی: شیره خرما حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به برطرف شدن و درمان کم خونی کمک می‌کند. فولات موجود در خرما خون‌ساز است به همین دلیل برای زنان باردار بسیار مفید است.
•رفع خستگی و ضعف: شیره خرما سرشار از ویتامین‌های گروه ب است و برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید است.
•مفید برای پوست: شیره خرما حاوی ویتامین C و D است که برای ویژگی الاستیک پوست شما بسیار مفید بوده و پوست را صاف‌تر می‌کند. شیره خرما خاصیت ضد پیری دارد و مانع از تجمع ملانین در بدن می‌شود.
•افزایش رشد موها: شیره خرما سرشار از آهن است و باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده و به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد.
دیگر خواص شیره خرما شامل موارد زیر است:
•تسکین دهنده دردهای روماتیسمی
•راحتی هضم
•برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی
•جلوگیری از یبوست به علت فیبر موجود در آن
•تقویت قلب
•تقویت بینایی
•دفع سموم کبد
مضرات شیره خرما
با وجود اینکه قند موجود در شیره خرما جزو قندهای طبیعی بوده و ضرر کمتری برای بیماران دیابتی دارد، با این وجود زیاده‌روی در مصرف شیره خرما برای مبتلایان به دیابت مضر بوده و باید با احتیاط مصرف شود.
زیاده‌روی در مصرف شیره خرما برای افراد دارای مزاج گرم مناسب نبوده و موجب غلیظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آن‌ها می‌شود.
 

موضوعات مشابه

یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
46
یکی یدونه
یکی یدونه
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
100
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
38
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
49
اعتصامی
اعتصامی
بالا