خواص روغن سیاه دانه برای مو

هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6
1683963266_c2Smyb.jpg

از هزاران سال پیش تا کنون، استفاده از روغن‌های طبیعی برای اهداف درمانی و خوراکی در تمدن‌های بشری رواج داشته است. روغن سیاه دانه نیز یکی از همین روغن‌های طبیعی است که خواص کم نظیر و نادر آن برای درمان بیماری‌ها و تقویت مو می‌تواند شما را شگفت زده کند.

روغن سیاه دانه چیست؟​

سیاه دانه، دانه‌های به دست آمده از گل‌های گیاهی است که بومی مناطق اروپای شرقی، جنوب غربی و خاورمیانه است. مردم این مناطق، سیاه دانه را با نام‌های سیاه تخمه، شونیز و کلونجی نیز می‌شناسند.

روغن سیاه دانه، قرن‌ها است که در فرهنگ شرق به عنوان ماده‌ای همه کاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پخت و پز و مصارف غذایی گرفته تا دارویی، روغن سیاه دانه ماده‌ای بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. این دانه‌ها، هزاران سال است که برای درمان بیماری‌هایی از قبیل آلرژی، آسم، دیابت، سردرد و آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما یکی از خواص جنجال برانگیز این روغن، تاثیر آن بر تقویت و رشد مو است. از قدیم الایام، بسیاری از افراد معتقد بودند که استفاده از روغن سیاه دانه، می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و به رویش مجدد آن نیز کمک کند.
این فرضیه تا سال‌ها مورد پرسش و بحث دانشمندان قرار داشت. تا اینکه تحقیقات پژوهشی انجام گرفته در این زمینه، ثابت کردند روغن سیاه دانه واقعا می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر رشد و سلامت مو داشته باشد.
چرا که این ماده، منبعی غنی از انواع عناصر تقویت کننده و محافظ

  • رتینوئیدها (ویتامین A)، اسید اسکوربیک (ویتامین C) و نیاسین آمید (ویتامین B)
  • تیموکینون، نیگلون و ترکیبات آنتی اکسیدانت است.

خواص روغن سیاه دانه برای مو​

روغن سیاه دانه، حاوی ترکیبات بی نظیری از انواع مواد آنتی اکسیدان و تقویت کننده است. این روغن، به فعال شدن فولیکول‌های مو کمک می‌کند و چرخه نامتعادل رشد و ریزش مو را به تعادل می‌رساند. علاوه بر این، در رفع کمبودهای تغذیه‌ای کوتیکول و فولیکول نیز موثر است. به همین خاطر است که در اغلب محصولات مراقبت مو، ردی از حضور روغن سیاه دانه یافت می‌شود.

خواص روغن سیاه دانه


از دیگر مزایای منحصر به فرد روغن سیاه دانه برای مو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تضمین حفظ سلامت پوست سر​

اگر می‌خواهید موهای سالم و شادابی داشته باشید، بهتر است حفظ سلامت پوست سر را اولویت قرار دهید. پوست سر، بستر اصلی فولیکول و ریشه موهای شما است. گردش خون این ناحیه، تغذیه فولیکول و کوتیکول را به عهده دارد. همچنین، غدد سباسی پوست سر هستند که چربی و رطوبت مورد نیاز موها را فراهم می‌نمایند.
هرگونه مشکل و عدم تعادل در عملکرد پوست سر، با آسیب‌های جدی تار مو مانند ریزش، شکنندگی، خشکی و ... همراه است.

در این بین، روغن سیاه دانه یکی از مواد مغذی و طبیعی است که می‌تواند به حفظ سلامت پوست سر شما کمک کند. این روغن، خاصیت آنتی باکتریال دارد و چرخه رشد باکتری‌های طبیعی پوست سر را به خوبی کنترل می‌نماید. در نتیجه، مانع از تکثیر بی‌رویه باکتری‌ها و ایجاد بیماری می‌شود.

روغن سیاه دانه، در درمان انواع مشکلات و بیماری‌های پوست سر از قبیل شوره، پسوریازیس، اگزما و ... نیز کاربرد دارد.

کمک به تعدیل چربی کف سر​

سبوم، روغن طبیعی تولید شده در پوست سر است که توسط غدد سباسی تولید می‌شود. سبوم، نقش اصلی را در حفظ رطوبت پوست و تسهیل تغذیه تار موها به عهده دارد. اما پوست سر همه افراد به یک اندازه سبوم تولید نمی‌کند. این بازه متغیر تولید سبوم، علت اصلی تفاوت در جنس موهای معمولی، چرب و خشک محسوب می‌شود.

روغن سیاه دانه حاوی موادی از قبیل اسید آمینه‌های چرب است و از این طریق، در تعدیل چربی و رطوبت کف سر نقش موثری ایفا می‌کند. این روغن مغذی، عملکرد غدد سباسی را بهبود می‌دهد و تولید چربی طبیعی را در ناحیه پوست سر تعدیل می‌نماید.
البته جالب است بدانید که این عملکرد ویژه، به انواع موهای چرب و خشک کمک می‌کند. روغن سیاه دانه، از چرب شدن بیش از حد و زودهنگام موهای چرب جلوگیری می‌نماید. اما در مقابل، به تامین چربی و رطوبت مورد نیاز موهای خشک و مجعد نیز کمک می‌کند.

کمک به تعدیل چربی کف سر


تحریک رشد مجدد موها​

اگر اخیرا ریزش موهایتان افزایش یافته یا به طور کلی موهای کم پشتی دارید، روغن سیاه دانه می‌تواند شما را نجات دهد. روغن سیاه دانه، حاوی دو ماده بسیار مهم به نام نیگلون و تیموکینون است. این عناصر، خاصیت آنتی اکسیدان و آنتی هیستامین فوق‌العاده‌ای دارند. استفاده از عصاره فرآوری شده موادی مانند تیموکینون، اغلب برای افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا و آلوپسی آندروژنیک تجویز می‌شود.

با این تفاسیر، استفاده از روغن طبیعی سیاه دانه نیز می‌تواند خواص مشابهی از خود به جا بگذارد. این روغن، فولیکول‌های ضعیف را تقویت می‌کند و از این طریق باعث رویش مجدد موها می‌شود.

مهار ریزش مو​

نکته قابل توجه درباره روغن سیاه دانه، تاثیر توامان تحریک رشد و کاهش ریزش مو است. از اعجاز این روغن، می‌توان به افزایش حجم و تعداد تار موها در مدت زمان استفاده از آن اشاره کرد.

این روغن حاوی بیش از 100 ماده مغذی مختلف است که منابع بسیار غنی برای تغذیه فولیکول و کوتیکول موهایتان محسوب می‌شود. روغن سیاه دانه، نیازهای پوست سر، فولیکول و ساختمان تار مو را تامین می‌نماید. از این طریق، بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد و ریزش آن‌ها را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از سفید شدن مو​

روغن سیاه دانه، به دلیل اثربخشی خود در پیشگیری از سفید شدن موها و معکوس کردن روند آن نیز مشهور است. مطالعات انجام شده در این زمینه، نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه حاوی ماده‌ای به نام لینولئیک اسید است. لینولئیک اسید، پلاک‌های تار مو را تقویت می‌کند و مانع از تخلیه و جدا شدن رنگدانه‌های ملانین می‌شود. در نتیجه، رنگ تیره موهایتان را حفظ می‌کند. حتی اگر موهایتان در مرحله خاکستری شدن است، استفاده مداوم از روغن سیاه دانه می‌تواند روند سفیدی را معکوس نماید.

سیاه دانه


پیشگیری از آسیب به مو​

پیش‌تر هم گفته شد که روغن سیاه دانه، منبعی بسیار مغذی از انواع مواد آنتی اکسیدان ست. آنتی اکسیدانت‌ها، می‌توانند سپرهای دفاعی پوست و موی شما باشند. این عناصر، از انجام واکنش‌های اکسیدانت در سطح سلولی جلوگیری می‌نمایند. در نتیجه، مانع از تولید رادیکال‌های آزاد و ایجاد آسیب عمقی می‌شوند. این فرایند، به شکل فوق‌العاده‌ای از پوست سر و تار موها در برابر آسیب‌های درونی و محیطی محافظت می‌کند.

بهبود گردش خون در پوست سر​

بهبود گردش خون در ناحیه پوست سر، به معنی تقویت راندمان تغذیه و قدرت رشد موهای شما است. روغن سیاه دانه، حاوی مقدار بسیار زیادی از بیو مولکول‌های امگا 3 و 6 است که در این زمینه بسیار موثر هستند.

حجم و حالت موها را بهبود می‌دهد​

روغن سیاه دانه، انتخابی بی‌نظیر برای موهای خشک، آسیب دیده و بد حالت است. موهای خشک و مجعد، اغلب تخلخل بالایی دارند و مستعد خشکی و آسیب هستند. این روغن مقوی، با نفوذ به عمق کوتیکول‌ها، ساختمان آسیب دیده تار مو را ترمیم می‌نماید. همچنین با پر کردن تخلخل‌های تار مو، حالت پذیری آنها را بهبود می‌دهد.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای تقویت مو​

اگر قصد دارید از خواص روغن سیاه دانه برای رشد و تقویت موهای خود بهره ببرید، راه‌های بسیاری پیش رویتان قرار دارد.

  • استفاده از روغن سیاه دانه در رژیم غذایی​

یکی از ترفندهای بهره‌وری از خواص این روغن مغذی، گنجاندن آن در رژیم غذایی است. سیاه دانه را می‌توانید به صورت مستقیم یا عصاره روغنی آن در برنامه غذایی خود قرار دهید. روغن یا خود سیاه دانه را می‌توانید برای انواع پخت و پز، تهیه سالاد یا حتی به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید.

  • استفاده از محصولات حاوی روغن سیاه دانه​

با توجه به خواص اعجاب آور روغن سیاه دانه، دیدن آن در محصولات مراقبتی پوست و مو چندان دور از انتظار نیست. امروزه، کمپانی‌های زیادی هستند که از عصاره و روغن سیاه دانه در محصولات خود استفاده می‌نمایند. اگر به هر دلیلی دوست ندارید از روغن طبیعی سیاه دانه استفاده کنید، می‌توانید به سراغ انواع شامپو، ماسک مو و سرم مو حاوی سیاه دانه بروید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

روغن طبیعی سیاه دانه


  • استفاده از روغن طبیعی سیاه دانه​

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای بهره‌مندی از خواص کم نظیر روغن سیاه دانه برای مو، استفاده مستقیم از آن است. این روغن را می‌توانید به عنوان ماسک مو یا مکمل تغذیه‌ای در روتین مراقبتی خود بگنجانید.

  • روغن تراپی با روغن سیاه دانه​

اگر به دنبال راهکاری ساده و بی‌دردسر برای استفاده از روغن سیاه دانه هستید، این ترفند برای شما است. روغن سیاه دانه، حتی به تنهایی نیز نقش بسیار موثری در بهبود سلامت عمومی پوست سر و موهایتان دارد.

  • با توجه به حجم و بلندی موهایتان، 2 تا 4 قاشق روغن سیاه دانه را در ظرفی بریزید.
  • حالا موهایتان را شانه بزنید و کاملا صاف کنید. سپس به کمک کلیپس، آنها را به چند بخش مساوی تقسیم نمایید.
  • مقداری از روغن سیاه دانه را کف دستتان بریزید و آن را مالش دهید تا کمی گرم شود.
  • هر بخش از موی خود را باز کنید و کاملا به روغن آغشته نمایید. این کار را برای تمام قسمت‌های موی خود انجام دهید و مطمئن شوید از ریشه تا نوک موها به روغن آغشته شده باشد.
  • حالا به کمک سر انگشتان خود، کف سر را برای 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید. ماساژ کف سر، گردش خون را در ناحیه کف سر تحریک می‌کند و باعث افزایش جذب روغن به لایه‌های عمقی پوست و مو می‌شود.
  • سپس موهایتان را به آرامی ببندید و با کلاه حمام یا یک تکه پلاستیک تمیز بپوشانید.
  • بعد از 40 تا 60 دقیقه، موهایتان را با شامپو بشویید و به خوبی آبکشی نمایید.
این کار را می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار تکرار کنید و تا رسیدن به نتیجه دلخواه خود، آن را ادامه دهید.

  • روغن تراپی ترکیبی با روغن سیاه دانه​

روغن تراپی ترکیبی، یکی دیگر از ترفندهای استفاده از روغن سیاه دانه برای مو است. این روغن مغذی، به خودی خود در دسته روغن‌های ضروری تقسیم بندی می‌شود. ترکیب آن با انواع روغن‌های حامل مانند روغن زیتون، نارگیل، کرچک و ... می‌تواند سلامت موهایتان را به شکل چشمگیری را بهبود دهد.

روغن تراپی


ترکیب روغن حامل، امکان انتشار روغن در تار مو و ریشه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چنین ترکیبی می‌توانند کارایی روغن حامل را نیز افزایش دهند.

لازم است توجه داشته باشید که هر کدام از روغن‌های حامل، خواص منحصر به فرد خودشان را دارند. در نتیجه، بهتر است با توجه به جنس مو و نیازهای اختصاصی خود از انواع روغن‌های حامل استفاده نمایید. این روغن‌های ترکیبی، به صورت آماده در عطاری‌ها، داروخانه‌ها و ... قابل خریداری هستند.
اما اگر قصد دارید خودتان آنها را با هم ترکیب کنید، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

در ابتدای کار، بهتر است با توجه به جنس موهایتان، روغن حامل مورد نظر خود را انتخاب نمایید .سپس ظرف شیشه‌ای و تمیزی را بردارید و روغن‌ها را با مقدار 1 به 1 با یکدیگر مخلوط کنید.در این مرحله، بهتر است از ظرف‌های درب دار استفاده کنید تا از ایجاد هرگونه آلودگی جلوگیری شود. روغن ترکیبی شما آماده است و می‌توانید مانند آموزش قبلی، از آن استفاده کنید.

ترکیب روغن زیتون و روغن سیاه دانه​

ترکیب این دو روغن خاص، گزینه عالی برای انواع موهای چرب و ترکیبی است. روغن زیتون، خاصیت حالت دهندگی فوق‌العاده‌ای دارد و ساقه موهایتان را نرم و ابریشمی می‌کند. همچنین، اگر با مشکلاتی از قبیل موخوره و شکستگی مو سر و کار دارید، این ترکیب انتخاب هوشمندانه‌ای برای درمان این مشکلات است. ترکیب روغن زیتون و سیاه دانه، شوره سر را از بین می‌برد و رشد مو را به شکل باور نکردنی افزایش می‌دهد.

ترکیب روغن نارگیل و روغن سیاه دانه​

استفاده از این ماده درمانی ترکیبی، برای افرادی که موهای نرمال و معمولی دارند ایده آل است. روغن نارگیل قدرت نفوذ شگفت انگیزی دارد و به عمق کوتیکول و فولیکول موها نفوذ می‌نماید. در نتیجه، تمام مواد مغذی مورد نیاز موهایتان را تامین می‌کند. روغن نارگیل در ترکیب با روغن سیاه دانه، نقش بسیار موثری در کاهش ریزش مو از خود نشان می‌دهد.

ترکیب روغن سیاه دانه و کرچک​

روغن کرچک، بسیار غلیظ است و به دلیل خاصیت تقویت کنندگی خود معروف است. ترکیب روغن کرچک با روغن سیاه دانه، اکسیری کم نظیر برای انواع موهای خشک، مجعد و آسیب دیده است. این اکسیر، خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.همچنین، بمبی قدرتمند از انواع مواد معدنی، پروتئین، ویتامین E و اسید آمینه‌های ضروری امگا است. این ترکیب، به افزایش ضخامت تار مو و رشد آنها کمک می‌کند. همچنین در مهار ریزش مو نیز موثر است.

ترکیب روغن سیاه دانه و کرچک


مدت زمان تاثیر روغن سیاه دانه روی رشد موها چقدر است؟​

بعد از چند وقت تاثیر روغن سیاه دانه روی وضعیت موها قابل مشاهده است؟ یکی از سوال‌های بسیار رایج هنگام استفاده از انواع درمان‌های طبیعی و صنعتی در زمینه مراقبت از مو همین است. حقیقت این است که هیچ ماده طبیعی یا فراوری شده‌ای، نمی‌تواند یک شبه برایتان معجزه کند.

اگر می‌خواهید از خواص روغن سیاه دانه برای تقویت و رشد موهایتان بهره‌ند شوید، بهتر است تداوم مصرف آن را در روتین هفتگی خود جدی بگیرید. معمولا بعد از 4 تا 6 هفته، تاثیرات شگفت انگیز این روغن روی سلامت عمومی و ظاهر موهایتان قابل مشاهده خواهد بود.

عوارض جانبی استفاده از روغن سیاه دانه​

حقیقت این است که عوارض جانبی بسیار کمی برای مصرف روغن سیاه دانه ثبت شده است. اما هنگامی که حرف از سلامت پوست و مو به میان می‌آید، حتی گزارش‌های نادر نیز باید مورد توجه قرار گیرند. به همین خاطر، توصیه می‌شود پیش از استفاده از روغن سیاه دانه روی موهایتان، حتما تست پچ انجام دهید و از عدم حساسیت پوستی خود اطمینان حاصل نمایید. همچنین اگر پوست حساس و تحریک پذیری دارید، پیش از مصرف این روغن با پزشک متخصص مشورت نمایید.
 
بالا