خشک و فریز کردن سبزی ها ؛مزایا و معایب آن ..

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
برای نگهداری و استفاده طولانی‌مدت از سبزی‌ها، دو روش خشک‌کردن و فریز کردن وجود دارد که بهتر است مزایا و معایب هرکدام را بدانید و بهترین روش را انتخاب کنید.

سبزی‌ها دارای انواع ویتامین و مواد معدنی مفید برای سلامت بدن ما هستند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری و بسیاری از سبزی‌های برگ سبز دارای کاروتنوئیدها، ساپونین‌ها، لوتئین و فلاوونوئیدها هستند که فیبر، فولات و بتاکاروتن موردنیاز بدن را فراهم می‌کنند و در درمان بیماری‌ها مؤثر هستند. ویتامین C موجود در برخی از سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار تأثیرگذار است.

▪︎سبزی خشک چیست؟​


سبزی خشک مجموعه‌ای از سبزی‌های خوراکی و خوش‌عطری است که در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود و باعث خوشمزه‌تر شدن غذاهای شما می‌گردد. سبزی‌ها خشک شده دارای مزایای بسیاری هستند.

▪︎تفاوت سبزی خشک و منجمد چیست؟​


خشک‌کردن و منجمدکردن سبزی معایبی نیز دارد و باعث ازبین‌رفتن بخشی از ریزمغذی‌های موجود در سبزی می‌شود. البته ممکن است نوع ماده مغذی سبزی از بین رفته در هر یک از این روش‌ها با دیگری متفاوت باشد.

به طور نمونه بخش قابل‌توجهی از ویتامین C در روش خشک‌کردن از بین می‌رود و مقداری از املاح آن‌ها باقی می‌ماند. اما در روش منجمدکردن، سبزی‌ها به هنگامی که از حالت انجماد خارج می‌شوند دچار حالت اکسیداسیون ضعیفی می‌شوند. این اکسیداسیون موجب تغییر ظرفیت برخی از املاح موجود در سبزی می‌شود و در نهایت منجر به کاهش املاح سبزی می‌شود. بنابراین هیچ‌کدام از این روش‌ها بر دیگری برتری ندارند.

با توضیحات ارائه شده می‌توان گفت هر دو روش مذکور موجب ازبین‌رفتن حجمی از ریزمغذی‌ها و املاح موجود در سبزی‌ها می‌شود. به همین دلیل در صورت امکان، برای بهره‌مندی از تمام مواد مغذی و مفید موجود در سبزی‌ها تا حد ممکن از سبزی‌ها تازه استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که مقاومت ویتامین‌ها و املاح مختلف موجود در سبزی‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر تفاوت دارد. حساس‌ترین ویتامینی که از نظر علم تغذیه، در اثر حرارت دادن سبزی‌ها به‌سرعت از بین رفته و تخریب می‌شود، ویتامین C است. از سوی دیگر ویتامین B3 یا نیاسین، جزو مقاوم‌ترین ویتامین‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت و اکسیداسیون بالا محسوب می‌شود.

در روش خشک‌کردن سبزی‌ها مقدار قابل‌توجهی از ویتامین C سبزی از بین می‌رود، اما بیشتر املاح آن حفظ می‌شود. این در حالی است که انجماد سبزی‌ها (البته به‌شرط این که زمان زیادی از چیدن آن نگذشته باشد) موجب حفظ ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و املاح موجود در آن می‌شود.

▪︎چطور با کیفیت سبزی را منجمد کنیم؟​


اگر مایل به استفاده از سبزی‌ منجمد باکیفیت هستید پیش از هر چیز، ابتدا به کیفیت سبزی‌ها هنگام خرید توجه کنید.

چاقوی مناسب برای خردکردن سبزی باید کاملاً تیز باشد تا باعث آسیب و له‌شدن بافت سبزی نشود.
هرچقدر بافت سبزی‌ها به هنگام خردشدن با چاقوی تیز، سالم‌تر بماند ارزش غذایی آن بیشتر حفظ خواهد شد.

قراردادن چنددقیقه‌ای سبزی‌ها در آب گرم قبل از منجمدکردن، نه‌تنها باعث کاهش حجم آن می‌شود؛ بلکه عمل آنزیم بری (بلانچینگ) نیز انجام می‌گردد که مانع از تغییر رنگ سبزی‌ها و تیره‌شدن آن‌ها در فرایند انجماد خواهد شد.

انجماد درست سبزی‌ها زمانی انجام می‌شود که فریزر انباشته از مواد غذایی نباشد و امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی باشد.

سبزی‌ها باید در بسته‌های کوچک و مناسب برای یک
وعده بسته‌بندی شوند.

مدت‌زمان نگهداری سبزی‌ها در فریزر ۱-۲ ماه است. بهتر است تا قبل از پایان این مدت سبزی‌ها را استفاده کنید تا علاوه بر اینکه ارزش غذایی‌شان حفظ شود، هنگام طبخ هم طعم و مزه خود را از دست ندهند.

▪︎مراحل شستشوی سبزی‌ها​


_ اولین مرحله شستشو با آب، زدودن خاک و مواد زائد همراه سبزی است.

_ تنها از مایع ضدعفونی‌کننده برای انگل زدایی سبزی‌ها استفاده کنید.

_ به مدت ۳-۵ دقیقه سبزی‌ها را به همراه مواد ضدعفونی‌کننده با آب خیس کنیم.

_ آبکشی سبزی‌ها با آب را بادقت انجام دهید.

_ دورریختن برگ‌های رویی سبزی‌ها برگی مثل کاهو و کلم هم بسیار بااهمیت است.
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: sahar♡
بالا