جاذبه های گردشگری تاریخی ودیدنی بندرعباس.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 186
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی است، از سواحل و جزایر آبهای خلیج فارس گرفته تا نخلستان های استان خوزستان هریک برای شگفت زده کردن افراد کافی هستند. برای همین است که بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بعد از خسته شدن از جاذبه های بخش های دیگر کشور سری به این خطه از ایران هم بزنند.اینقدر مکان های دیدنی بندرعباس بالاست که برای دیدن آن ها نیاز به برنامه ریزی دقیق و نیز مرخصی کافی از محل کار خود دارید.
اگر از آن دسته از افراد هستید که می خواهید در طبیعت و یا سایر اماکن مانند سواحل توریستی آرامش بگیرید بندرعباس را گزینه خوبی برای این امر بدانید. اگر هم به بدنبال آشنایی با آداب و فرهنگ جنوبی باشید بازهم سفر به بندرعباس گزینه بسیار خوبی می باشد. در این مقاله قرار است برای شما چندین مورد از زیبایی های بندرعباس را معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا ببینید چه بهشتی در کشورتان وجود داشته است.

بندرعباس و مکان های دیدنی آن

همیشه از گذشته های دور بندرعباس از شهر های زیبای ایران بوده است. طوری که نمی توان حکومتی را در ایران یافت که به این استان بی توجه بوده است. به خصوص زمانی که در کشور ما دریانوردی رواج پیدا کرده است این بندرعباس بوده است که همیشه از توجه خوبی ازسوی حکومت ها برخوردار بوده است. بیایید ببینیم مهم ترین مکان های دیدنی بندرعباس شامل چه مواردی می باشند.

حمام گله

اولین موردی که قصد داریم به عنوان مکان توریستی بندرعباس خدمت شما معرفی کنیم حمام گله می باشد. این جمام در فهرست آثار ملی دارای جایگاه بوده و از مهم ترین آثار فرهنگی مرکز استان مرکز به شمار می رود. این حمام تاریخی خود دارای یک اثر تاریخی دیگری هم می باشد و آن موزه مردم شناسی می باشد. علت نام گذاری این حمام به نام گله داری این است که این مسجد توسط تاجر خیر هرمزگانی یعنی شیخ احمد گله داری وقف شده است. تا زمانی که حمام ها به خانه ها راه پیدا نکرده بودند این حمام از اماکن شلوغ این شهر به شمار می رفت
حمام گله

این حمام در حد فاصل سالهای 1333 تا 1338 یک بازسازی را تجربه کرده است اما نکته ای که وجود دارد این است که به محض ورود آب لوله کشی به خانه های مردم رونق این حمام هم دیگر مانند سابق نشد. به طوری که مکانی متروکه از آنجا به بعد به شمار میرفت. این حمام آب خود را به کمک یک چاه تامین می کرد و افزایش دمای این آب پس از عبور از محفظه آتش دان صورت می گرفت. به علاوه اینکه در سقف این حمام روزنه هایی تعبیه شده است که نور این ساختمان از طریق همین روزنه ها تامین می شد.
حمام گله

اگر قصد بازدید ازاین حمام و نیز موزه درون آن را دارید غیر ازتعطیلات رسمی در هر روز دیگری می توانید اقدام کنید. در بازه زمانی 8 صبح تا 8 شب این امکان وجود دارد که شما عزیزان ازاین مکان بازدید کنید. جالب اینکه برای بازدید از این حمام نیاز به پرداخت هزینه زیادی برای بازدید ندارید.

معبد هندوها

بندرعباس به عنوان یک شهر بندری در کشور ایران یکی از کانون های اصلی تجارت با کشور های خارجی بوده است. از جمله این کشور های خارجی می توان به هند اشاره کرد. برای همین این روابط تجاری سبب ورود بازرگانان هندی به کشور شد. برای همین بندرعباس ردپای هندی ها را از آنجا به بعد در بسیاری از نقاط خود دید. یکی از اماکنی که به خوبی از این تعامل هند و ایران خبر می دهد معبد هندو ها که به پرستشگاه بت گوران نامیده می شود است.
معبد هندوها

این بنا از قدیمی ترین آثار دیدنی بندرعباس می باشد. طوری که ساخت این معبد از سال 1270 شروع شد. آن زمانی حدود 100 هندی در بندرعباس ساکن بودند. این رقم رو به افزایش رفت و می توان بیشترین میزان این آمار را در سال 1340 دانست. اما رفته رفته این مکان به یک مکان مخروبه تبدیل شد. چرا که هندی ها به مرور زمان از بندرعباس رفتند و به همین دلیل با خروج بت ها و محراب اصلی دیگر این مکان یک جاذبه توریستی به شمار نمی رفت.
معبد هندوها

مردم بندرعباس باا معبد هندو ها آشنا نبودند و به همین دلیل این مکان تا مدتها مخروبه تلقی می شد. شکوه و عظمت این مکان مثال زدنی می باشد. این مکان به خوبی هنر و معماری هندی را به رخ می کشد. مکانی که برای استفاده طلبه های برهمنی ساخته شده بود. حتی می توان جنبه هایی از معماری ایران را هم دید که با هنر و معماری هندی آمیخته شده است. می توانید با مراجعه به بلوار امام خمینی و چهارراه برق و پس از آن رو به روی بازار بندرعباس سری به این مکان زیبا بزنید. بجز تعطیلات رسمی می توانید از ساعت 8 تا 18 به این مکان سری بزنید

عمارت کلاه فرنگی

این مکان در گذشته در حوزه تجارت و بازرگانی دارای جایگاه ویژه ای بود. به طوری که اصلی ترین محل میان گمرک ها و اماکن تجاری بندرعباس به شمار می رفت. این عمارت در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول برای نگهداری کالا ها به کار می رود. طبقه دوم آن هم به دفاتر اداری اختصاص دارد. علت نام گذاری این مکان به عمارت کلاه فرنگی شباهت این مکان به کلاه اروپائیان می باشد. سال 1384 نقطه عطفی در تاریخ این بنا به شمار می رود. چرا که این مکان در میان آثار ملی ایران ثبت شد.
Kolahfarangi e1665057275588

البته این مکان به نام های دیگری نیز شناخته می شده و کاربرد های دیگری هم داشته است. برای نمونه دارالحکومه و نیز گمرک دیگر نام هایی هستند که این عمارت به آن ها شناخته می شود. درون این عمارت 33 اتاق و تعدادی سالن از کوچک تا بزرگ قرار دارند. این عمارت در بلوار طالقانی و روبه روی بندر مسافری حقانی واقع شده است.
عمارت کلاه فرنگی

اما نکته منفی که می توان در این باره ذکر کرد عدم امکان بازدید از فضای داخلی این عمارت می باشد. چرا که بخشی از این بنا آسیب دیده است. به شما توصیه می کنیم اگر مسیرتان به جنوب کشور خورد حتما سری به این مکان بزنید. خواهید دید که بندرعباس شهری بسیار مهم در امور اقتصادی بوده است.

مسجد جامع اهل سنت

دیگر مکان زیباو دلگشایی که با بازدید از بندرعباس می توانید به آن سری بزنید مسجد جامع اهل سنت بندرعباس می باشد. این بنا از بناهای بسیار قدیمی و باسابقه در بندرعباس به شمار می رود. سابقه این بنا در شهر بندرعباس به 250 سال پیش می رسد. آنچه که سبب می شود این مسجد یک مکان محبوب و دوست داشتنی شود به جرئت معماری این مکان می باشد. این مسجد توسط خیری به نام حاج زین العابدین اوزی ساخته شده و هزینه هایش تامین شده است. اگر به دنبال فضایی هستید که به شما حس آرامش را منتقل کند حتما محیط داخلی این مسجد را تجربه کنید.
مسجد جامع اهل سنت

به طوری که دیدن فضای داخلی این مسجد برای شما تبدیل به یک تجربه بی مانند خواهد شد. این بنا با بهره گیری از اصول معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده است. فضای این مسجد برابر با 4900 مترمربع می باشد. به علاوه اینکه این مسجد دارای 20 در می باشد و از این نظر از مساجد بزرگ شهر بندرعباس به شمار می رود. این بنا از جمله بنا هایی است که تجربه چندین بار بازسازی را دارا می باشد. این مجسد به عنوان یکی از آثار ملی ایران همه ساله پذیرای بسیاری از توریستان می باشد.
bandar 2 e1665057315247

در این مسجد این روزها نماز جماعت هم برگزار می شود. برای همین می توانید پیش از ساعت نماز هم به بازدید از مسجد بپردازید و هم به محض رسیدن به تایم نماز به عبادت بپردازید. این مسجد در خیابان ساحلی و خیابان مسجد جامع قرار دارد. اما صبر کنید هنوز صحبت های ما درباره جاذبه های توریستی بندرعباس ادامه دارد.
قلعه فین
این مکان دیدنی دارای فاصله 95 کیلومتری با بندرعباس می باشد. اما اگر بخواهیم از جذابیت این مکان بگوییم هرچه بگویم کم گفته ایم. این قلعه مانند بسیاری از شهر های دیگر در شهر بندرعباس هم کاربرد نظامی داشته است. جالب اینجا که این قلعه در سالهای اخیر هم مورد استفاده قرار می گرفته است. معماری این بنا بسیار اعجاب انگیز می باشد. تاریخچه این بنا به دوران ایلخانی و نیز تیموریان برمیگردد.
قلعه فین


متاسفانه آسیب های بسیار سبب شده است تا بخش زیادی از این قلعه در عصر حاضر موجود نباشد. اما همین آثار به جای مانده از این قطعه ها به گونه ای می باشند که می توان انتظار یک تجربه خوب را از بازدید از این مکان داشت. ممکن است اطراف شما باشدن کسانی که بخواهند باسازههای نظامی دوره های قدیم آشنا بشوند. حتما به این افراد دیدن این قلعه را پیشنهاد کنید. این قلعه دارای فاصله ای برابر با 95 کیلومتر نسبت به شهر بندرعباس می باشد.
قلعه فین


حمام گپ

همه ما می دانیم که تا پیش از رواج پیدا کردن سیستم های لوله کشی شاید استفاده از حمام عمومی در تمامی شهر ها رواج داشته است. حمام گپ درست یکی از همین مکان ها می باشد که در زمان نبود سیستم لوله کشی در زمان قاجار به عنوان بزرگترین حمام بندرعباس شناخته می شده است. سابقه این حمام دوران قاجار برمیگردد. اما از دوران قاجار تا دوران 50 شمسی این مکان محبوبیت خود را نزد مردم از دست نداد.
حمام گپ

این حمام از دو بخش مجزا برای خانم ها و آقایان برخوردار می باشد. به گونه ای که تمام مردم شهر بتوانند از آن استفاده کنند. اگر به دنبال این هستید تا سری به مکان های دیدنی بندرعباس بزنید به هیچ وجه دید و بازدید از این مکان را از دست ندهید. این حمام در خیابان امام موسی صدر و نرسیده به چهار راه سازمان واقع شده است.
حمام گپ


محله سورو

بندرعباس از نظر بافت تاریخی دارای جذابیت و زیبایی های بسیاری می باشد. یکی از محله هایی که درست به دلیل برخورداری از چنین بافتی از محله های زیبا به شمار می رود. به طوری که می توان از محبوب ترین اماکن در بندرعباس این محله را دانست. در این محله بارها و بارها سکه هایی کشف شده اند. برای همین این احتمال وجود دارد که در گذشته این محل یک محل برای ضرب سکه بوده است.
محله سورو

حکومت ملوک هرمز احتمالا حکومتی بوده است که این سکه ها در آن ها ضرب شده است. این محله به عنوان یک سکونت گاه محبوب هم دارای جایگاه خوبی می باشد. به علاوه اینکه این محله بستر خوبی را برای شناخت فرهنگ مردمان مختلف از سوی شما فراهم می کند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به شناخت زندگی مردمان مختلف هستید بد نیست سری به این محله بزنید. پس اگر به بندرعباس سری زدید برای بازدید از ای محله هم برنامه ریزی کنید.
محله سورو


موزه آب

همیشه سازه های آبی در میان مردم به عنوان یک جایگاه توریستی جایگاه خوبی داشته اند. یکی از همین مکان های آبی که از جایگاه خوبی برخوردار است و بازدید کنندگان بندرعباس برای بازدید از آن برنامه ریزی می کنند همین موزه آب می باشد. قدمت این موزه نسبتا زیاد بوده و تاریخچه آن به دوران صفویه برمیگردد. این موزه برای شما به خوبی توضیح می دهد که در دوران صفویه استخراج و نیز انتقال آب به چه صورت بوده است.
موزه آب

محل واقع شدن این موزه در شهر بندرعباس خیابان 22 بهمن این شهر می باشد. به هیچ وجه دیدن از این موزه را از دست ندهید. حتما پیش از سفر به مرکز استان هرمزگان برای بازدید از این موزه برنامه ریزی کنید. در ادامه شما عزیزان چندین مورد از دیگر مکان های دیدنی بندرعباس را هم شرح خواهیم داد.
موزه آب


مسجد ناصری

از دیگر اماکن دیدنی شهر بندرعباس که دارای سابقه زیادی در این شهر می باشد می توان به مسجد ناصری اشاره کرد. تاریخچه این مسجد به سال 1304 برمیگردد. اگر به دنبال اماکن زیبا و درعین حال فرهنگی و مذهبی هستید می توانید سری بهاین مسجد بزنید.
مسجد ناصری

این مسجد دارای مشخصه جالبی می باشد و آن استفاده از چوب صندل برای ساخت بخش های مختلف این بنا می باشد. می دانید که این چوب کالاهایی هندی می باشند. یکی دیگر از جذابیت های این مسجد درکنار چوب صندل گچبری های بسیار حرفه ای می باشد.

خانه احمدی

بیایید بار دیگر به سراغ بناهای دوران قاجار برویم. خانه احمدی دیگر بنای دیدنی شناخته شده در بندرعباس می باشد کهمتعلق به حاج احمد گله داری می باشد. فردی که از مالکان عصر حکومت قاجار می باشد.
b549f618 5afc 44a2 ab77 ef7ea5ad7749 840x560 1 e1665057434169

متاسفانه به مرور زمان این بنا دچار آسیب های بسیاری شده است. به طوری که بخش زیادی از آن باقی نمانده است.

آب انبار های برکه باران
در هر شهری آب انبار ها از مکان های دیدنی به شمار می رفته اند. در شهر بندرعباس هم آب انبار های برکه باران ازجاذبه های محبوب این شهر می باشد. این مجموعه آب انبار ها خود شامل 5 آب انبار می باشد که همه ساله افراد بسیاری از آن بازدید می کنند.
56e94456 2d52 4964 b790 709c24db2916 e1665057446838

البته در عصر حاضر یکی از این آب انبار ها کاربری خود را از دست داده و به سالن آمفی تئاتر تبدیل شده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
24
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
78
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
18
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
85
اعتصامی
اعتصامی
بالا