تبریز ؛ مکان های گردشگری تبریز

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Spectacular places of tabriz

تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در منتهی‌الیه مشرق و جنوب‌شرق جلگهٔ تبریز قرار گرفته‌است. این شهر از سمت شمال به کوه‌های پکه‌چین و عون بن علی، از سمت شمال‌شرق به کوه‌های گوزنی و باباباغی، از سمت شرق به گردنهٔ پایان و از سمت جنوب به دامنه‌های رشته‌کوه سهند محدود شده‌است.

▪︎بازار تبریز

اصلاً نمی‎شود به تبریز سفر کرد و بازار نرفت. چه رسد به این‎که تو بدانی در حال قدم زدن زیر سقف بزرگ‎ترین بازار سرپوشیده جهان هستی. با یک کیلومتر مساحت. با رونقی شگفت در زمان صفویان. همه‎اش نماهای آجری‌است و گنبدها و طاق‌های زیبا.
وسیع‎ترین مجموعه مسقف و به هم پیوسته آجری جهان است.
راسته قیصریه بازار تبریز و تیمچه مظفریه، از معروف‎ترین و زیباترین راسته‌ها و تیمچه‌ها هستند.
فرش دستباف، آجیل، محصولات چرمی، پارچه، ادویه، صنایع دستی و… با قیمت‎های مناسب در آن عرضه می‎شود.

▪︎مسجد کبود یا گؤی مچید

صالحه خانم دختر ابومظفر جهانشاه قراقویونلو در قرن نهم هجری دستور داد تا مسجدی بنا شود و چنین شد. با این‎که در زلزله آسیب جدی دید و فقط ایوان و ورودی اصلی آن از زلزله جان سالم به در برد، اما شاهدی‌است بر شکوه و زیبایی این مسجد با آن طرح های آبی پیچیده، که مسجد کبود نامش را از آن گرفته است.

_ مسجد کبود جلوه‎ای زیبا از تلفیق هنر و معماری اسلامی است.
_ بنایی متعلق به قرن ۹ هجری‌است. بازدید از مسجد کبود سفری در تاریخ است.
_ تمام فاکتورهای شاخص تزئینات داخلی یک مسجد را دارد.

▪︎ارگ علیشاه

در قرن هشتم میلادی بنای اصلی آن ساخته شد. هدف اصلی از ساخت آن مسجد بود اما هنگام ساخت، سقف فرو ریخت. همین امر باعث شد تا بنای آن نیمه‎کاره رها شود. و امروزه تنها دیوارهای شبستان آن باقی مانده که شکار خوبی برای عکاسان است.

_ ارگ علیشاه یکی از نمادهای تاریخی تبریز است.
_ در دوره‌ی ایلخانی ساخته شد و معرف پیشینه معماری و تاریخی ایران است.

▪︎موزه آذربایجان

در نزدیکی مسجد کبود موزه آذربایجان واقع و ۱۲۰۰ شیء عتیقه در آن قرار داده شده که قدیمی‎ترین آن‎ها متعلق به عصر آهن است. دومین موزه باستان‎شناسی ایران است. موزه آذربایجان شهر تبریز هم اکنون با سه سالن نمایش چند اتاق اداری و کتابخانه، یکی از بزرگ‎ترین موزه‎ های کشور است.

_ دومین موزه برتر باستان شناسی ایران است.
_ مجموعه ای از سکه‌های تاریخی دوران هخامنشی تا دوره قاجار را به نمایش گذاشته.
_ در نزدیکی موزه می‌توانید از مسجد کبود، میدان ساعت و موزه عصرآهن نیز دیدن کنید.

▪︎مقبره الشعرا

تاریخ این گورستان را پیش از قرن هشتم تخمین زده‎اند. مسابقه طراحی بنای آن باعث شد تا غلامرضا فرزان‎مهر طرح خود را بدهد و بنایش یکی از نمادهای تبریز شود. حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار در این محل دفن شده‎اند.

_ در این مکان مقبره و آرامگاه بیش از چهارصد شاعر و ادیب بنام ایران قرار گرفته است.
_ فضاسازی زیبا و معماری جذابی دارد.
_ نماد فرهنگی شهر تبریز محسوب می‎شود.


▪︎پارک ایل گلی یا شاه گلی

شاه گولی یعنی استخر شاه. گول در زبان ترکی به معنی استخر است. عمق دریاچه‌اش ۱۲ متر و قایق‎سواری در آن انجام می شود. تاریخ احداث آن دوره آق قویونلوهااست. در زمان صفویان نیز این پارک گسترش پیدا کرد.
از محبوب‎ترین و معروف‎ترین جاذبه گردشگری تبریز است.
استخر، کاخ ایل گلی، فضای سبز، شهربازی، پیست اسکیت، زمین مینی گلف و… در آن وجود دارد.
برای رفاه گردشگران امکانات نسبتاً خوبی در پارک فراهم شده است.

یکی از نکات جالب سفر در تبریز دیدن از روستاهای شهر تبریز است

▪︎کندوان

خانه های کنده شده از کوه ها شبیه کاپادوکیه در ترکیه است. این یک مکان محبوب برای گردشگران ایرانی است که برای پیک نیک می روند.

1396010803352412110392514




▪︎جلفا
شهر کوچک مرزی جلفا 2 ساعت با تبریز فاصله دارد و برای دیدن صومعه ارامنه سنت استفانوس و دره رود ارس ارزش دیدن دارد


▪︎سوغات خوراکی تبریز

از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات شهر تبریز می‌توان به شیرینی نوقا، قرابیه، شرینی اریس، باقلوا، شیرینی کنجدی، حلوا بزرک، شیرینی لطیفه تبریزی، ایشلی کوکه، راحت‌الحلقوم، چورتمه (ریس خشک)، رشته ختایی، شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)، مربای گل سرخ، لوز، آجیل و خشکبار، عسل سهند و پنیر معروف تبریزی اشاره کرد.



▪︎سوغات صنایع دستی شهر تبریز

باتوجه به پیشینه کهن این شهر و رواج داشتن بسیاری از کسب و کارهای قدیمی ایران، صنایع دستی از مهم‌ترین سوغات شهر تبریز به حساب می‌آید؛ شما می‌توانید بر حسب بودجه مدنظرتان از سوغات این شهر به یادگار به دیار خود ببرید. از صنایع دستی شهر تبریز فرش دست‌بافت، چرم تبریز، قلم زنی، سفال و سرامیک، ورنه بافی (سوماک)، گلیم بافی، نقره کاری، منبت کاری و چاپ کلاقه‌ای (باتیک) می‌توان نام برد.


▪︎غذاهای سنتی تبریز

در شهر تبریز غذاهای سنتی بسیاری وجود دارد که بی‌شک با یک‌بار تجربه شیفته عطر و طعم غذاهای سنتی تبریز خواهید شد. غذاهای محلی تبریز با رنگ‌وروی زیبا و طعم لذیذی که دارند، نمادی از اصالت این شهر هستند، به طوری که اغلب مردم کشور با غذاهای سنتی تبریز آشنا هستند و با هر بار سفر به تبریز، مزه غذاهای محلی و خوشمزه این شهر را امتحان می‌کنند.

از غذاهای سنتی تبریز ازجمله کوفته تبریزی (معروف‌ترین غذای تبریز)، خورش هویج، دلمه برگ مو، کوکو لوبیا سبز، آش اوماج، آش آبغوره، آش ماست، آش میوه، قارنی یاریخ، دویماج، قورما شورباسی، سوتی پلو، کباب بناب و شیر پلو (سوت پلو) است.
 
آخرین ویرایش:
بالا