بیش فعالی _ اختلالات یادگیری _ بازیهایی مناسب بچه های بیش فعال + توصیه‌های کلیدی به والدین

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,300
پسندها
10,244
امتیازها
113
مدال ها
16
📕 توصیه هایی به #والدینی که فرزند مبتلا به #اختلالات_یادگیری دارند
ADHD 1


۱. به وسیله ی #متخصص چشم و گوش، از #سلامتی کامل کودک مطمئن شوید.

۲. فضایی #آرام و بدون تشنج را در خانه فراهم کنید.

٣. اوقاتی را به #بازی کردن با کودک و #شوخی کردن با او اختصاص دهید.

۴. کودک را به #پارک، #سینما، باغ وحش و سایر جاهای دیدنی ببرید.

۵. ترتیبی دهید که کودک، اوقاتی را به #بازی بپردازد.

۶ کودک را #تشویق کنید درباره ی خودش، خاطرات مدرسه و چیزهای مورد علاقه اش #صحبت کند.

۷. از #سرزنش کردن و ایراد گرفتن و نصیحت #بپرهیزید و به جای آن هر وقت کار #مثبتی انجام می دهد او را #تشویق کنید.

۸. به #سؤالات کودک ساده، روشن و کوتاه #جواب دهید.

۹. نقاط #قوت کودک را در درس، بازی و سایر کارها #برجسته کرده و تشویق کنید.

۱۰. با دادن برخی مسئولیتها به کودک، حس #استقلال و #اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

۱۱. سعی کنید کودک، هم با کودکان هم سن خویش و هم با کودکان یکی دو سال کوچکتر و بزرگتر از خودش اوقاتی را #بازی کند.

۱۲. در منزل کتاب یا روزنامه #بخوانید و سعی کنید فرزندتان خواندن علاقه مندانه و مشتاقانه ی شما را ببیند.

۱۳. به اندازه ی کافی #اسباب_بازی های ساده و خوب برای کودک تهیه کنید.

۱۴. به کودک یاد دهید که #کتاب، تنها وسیلهی خواندن نیست، بلکه می توان از روزنامه، تابلوهای راهنمایی، تابلوهای مغازه نیز برای تمرین #خواندن استفاده کرد.

۱۵. با مدیر و معلم کودک #ارتباط مهرآمیز برقرار کنید و وضع کودکتان را در مدرسه جویا شوید.

2451670


بازیهایی مناسب بچه های بیش فعال
🎈🎈🎈🎈🎈

کودک بیش فعال معمولا یک بازی یا یک فعالیت را تا آخر به سرانجام نمی رساند

بیش فعالی که به اختصار ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است.

ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می شود. بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می شود.

اختلال بیش فعالی - نقص توجه، معمولا زمانی که بچه ها به مهد کودک یا مدرسه می روند به خوبی خود را نشان می دهد که ضروری است پس از تشخیص، بی درنگ تحت درمان قرار گیرند.

بدترین تنبیه برای کودک بیش فعال، این است که از او بخواهید کاری انجام دهد که نیاز به توجه و تمرکز داشته باشد؛ مثلا به او بگویید بیا با هم این مسئله ریاضی را حل کنیم. در این حالت معمولا کودک حاضر است هر کار دیگری بکند، به غیر از تمرکز روی آن مسئله ریاضی.

Image asset


کودک بیش فعال معمولا یک بازی یا یک فعالیت را تا آخر به سرانجام نمی رساند و در نیمه راه رها می کند اما به هر حال کودکان در سن مدرسه، برای یادگیری درس های خود و انجام تکالیف شان، نیازمند حدی از توجه و تمرکز هستند و اگر کودک نتواند توجه و تمرکز خود را کنرتل کند،در یادگیری و انجام تکالیف خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل می شود.

در این نوشته کوشیده ایم در کنار دیگر شیوه های درمانی که برای این اختلال توصیه می شود و ممکن است کارشناسی که به او رجوع کرده اید برای فرزندتان تجویز کرده باشد، به چند راهکار ساده که خودتان می توانید از طریق بازی با کودکتان در خانه انجام دهید بپردازیم.

636615559612585974 courier pst 2018 NEW LOOK hyper kids2


🎈بازی با لیوان آب

یک لیوان آب سرخالی به کودک می دهیم و از او می خواهیم مسافت حدود یک متر را با این لیوان برود و برگردد و مواظب باشد که آب از لیوان نریزد.

این بازی تمرکز و برقراری، حفظ تعادل بین دست و پا و چشم کودک مان را قوی می کند و باعث می شود که نوشتن از روی کتاب برای کودک آسان شود.

بعد از چند روز، به یک مرحله سخت تر می رویم و از کودک می خواهیم که با همان لیوان آب از سه یا چهار پله بالا و پایین برود.

🎈بازی با برگ کاغذ
برای افزایش تمرکز در خوب گوش دادن و نوشتن دیکته، در کودکانی که این اختلال را دارند، می توانیم از یک بازی استفاده کنیم؛ به این ترتیب که یک برگه کاغذ جلوی دهان مان می گیریم و کلمه ای را به آرامی می گوییم و از کودک بخواهیم آن کلمه را به ما بگوید.

دلیل کاغذ گرفتن جلوی دهان، جلوگیری از لب خوانی کودک است. اگر لب خوانی کند، دیگر توجه و دقتی به خوب گوش دادن نمی کند.

کودک باید از ساختار شنیداری خود کمک بگیرد و توجه کند تا بتواند کلمه شما را تشخیص دهد. اگر تا چند بار نتوانست کلمه را تکرار کند، کمی تُن صدای خود را بالاتر ببرید. پس از گذشت چند روز از بازی، می توانید تعداد کلمات را بیشتر کنید و تا پنج کلمه برسانید.

مرحله بعدی این است که از کودک بخواهید که کلمات را به طور منظم به شما بگوید. (برای نمونه، شما می گویید میز و بعد از گفتن کودک می گویید دیوار و کودک باید بگوید میز، دیوار و همینطور تا کلمه پنجم.)
بچه های بیش فعال در خوب گوش دادن و نوشتن دیکته مشکل دارند.

🎈راه رفتن روی جدول

با کودک خود به کوچه بروید و از او بخواهید مسافتی را روی جدول کنار کوچه یا خیابان راه برود و دست های خود را باز نگه دارد؛ این بازی کمک زیادی به حفظ تعادل بدن و تمرکز او دارد.

🎈بازی فوت کردن شمع

از کودک می خواهیم شمعی را که روشن کرده ایم فوت کند، بدون خاموش شدن شعله، یعنی فقط شعله شمع حرکت کند ولی خاموش نشود. این بازی هم ممکن است مثل بازی های دیگر برای بچه ها سخت باشد ولی کودک شما با تمرین و تشویق موفق به انجامش می شود.

🎈بازی با توپ تخم مرغی

یک توپ تخم مرغی را روی میزی به طول تقریبا یک متر بگذارید. خود شما در یک طرف میز و کودک تان سمت دیگر میز بنشینید و این توپ را با کمک فوت کردن به سمت مقابل هدایت کنید؛ طوری که توپ به جای دیگری نرود و اگر هم رفت، با کمک فوت آن را به مسیر درستش برگردانید.

این بازی ها برخلاف ظاهر ساده ای که دارند، برای بچه هایی که دچار بیش عفالی - نقص توجه اند، خیلی سخت هستند، چرا که این بازی ها تاثیر مستقیمی روی مغز بچه ها می گذارند و باعث ایجاد تمرکز و تقویت حافظه و دقت آنها می شود.

ADHD kid 1670482080992 1670482089765 1670482089765


بیش فعالی چیست؟

بيش‌فعالي، نام نوعی اختلال رفتاري در كودكان است كه آنها را با نقص توجه روبه‌رو كرده و امكان انجام كارهاي روزمره را از آنان مي‌گيرد اما با آغاز فصل تحصيل سر باز زدن از انجام تكاليف مدرسه و امتناع از تلاش ذهني كه از پيامدهاي بي قراري و جنب و جوش بيش از اندازه كودكان است، والدين را با مشكلات بيشتري مواجه مي‌كند.

حاضرجوابي، دويدن يا پريدن‌هاي بيش از اندازه و بي‌محابا، قطع صحبت‌هاي ديگران، تحمل كم در نشستن يا ايستادن و ناتواني كنترل صحبت از مهم‌ترين علائم اختلال بيش‌فعالي است كه اغلب در سنين مدرسه شيوع بيشتري پيدا مي‌كند. تحقيقات حاكي از آن است كه عوامل ژنتيكي و محيطي سبب اين اختلال رفتاري است.

برخي رويدادها در دوران بارداري، زايمان و حتي پس از آن باعث افزايش دامنه اختلال مي‌شود. بخصوص مصرف برخي داروها و ابتلا به تعدادي بيماري‌ها در اين دوران در شكل‌گيري بيش‌فعالي كودكان مؤثر است.

از آنجا كه اين كودكان در تمركز، برنامه‌ريزي و كنترل رفتار دچار نقص در كاركرد هستند، مسلماً آنها در انجام تكاليف مدرسه با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو مي‌شوند. بر اين اساس نياز والدين به مراقبت از كودكان بيش‌فعال بيشتر مي‌شود.

HDMindMomsADHDcrop


بیش‌فعالی اختلالی است که باعث می‌شود کودکان در کنترل رفتارهای خود دچار مشکل شوند. این اختلال یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است. شیوع این بیماری در پسران ۳ برابر بیشتر از دختران است. میزان شیوع این بیماری در میان کودکان زیر ۱۸ سال ۲/۷درصد و در بین بزرگسالان ۳.۴درصد است.

کودکان با اختلال بیش فعالی دچار مشکل در کنترل رفتارهای خود هستند آن‌ها ممکن است در مکان ‌هایی که باید آرام باشند بیش از اندازه سرو صدا و جنب و جوش داشته باشند و همینطور در ارتباط با سایر همسالان خود دچار مشکل باشند.

به همین دلیل دچار مشکلات عملکردی فراوانی در منزل و مدرسه خواهند شد. آن‌ها ممکن است دچار افت تحصیلی شوند و همینطور به دلیل اینکه درک درستی از خطر ندارند خود را در شرایط بسیار خطرناک قرار دهند. در ادامه برای دانستن اینکه بیش‌فعالی چیست؟ و انواع بیش‌فعالی کدامند؟ با ما همراه باشید.

IMG 20230319 094110 687


انواع بیش‌فعالی و اختلال نقص توجه

سه نوع اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی وجود دارد:


۱. تنها اختلال توجه دارند: این دسته دارای مشکل عدم توجه و تمرکز و بی‌دقتی هستند. آن‌ها آرام هستند و فعالیت و شیطنت بیش از حد ندارند بنابراین ممکن است مشکل این افراد نادیده گرفته شود. این نوع در میان دختران بیشتر است.

۲. بیش‌فعالی و حرکات تکانه‌ای: این دسته عدم تمرکز ندارند و تعدادشون به نسبت انواع دیگر خیلی کم است.

۳. ترکیبی (اختلال توجه، بیش‌فعالی و حرکات تکانه‌ای): این دسته بیشترین شیوع را دارد و همه علائم را با هم دارند.

 methode times prodmigration web bin 5bf33076 018a 3e51 a960 959e4606b6ed
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,300
پسندها
10,244
امتیازها
113
مدال ها
16
اختلال یادگیری را بهتر بشناسید

Child frustrated with school work


اگر شک دارید، معطل نکنید. اگر احتمال می‌دهید مشکلات یادگیری فرزندتان نیاز به رسیدگی خاص دارد لطفا برای دریافت کمک تعلل نکنید. در مواجهه با اختلال یادگیری هرچه سریع‌تر اقدام کنید شانس اینکه فرزندتان بتواند به حداکثر پتانسیل‌هایش دست پیدا کند را بالاتر برده‌اید.

اختلالات یادگیری در هر کودک به شکل خاصی خود را نشان می‌دهد. یک کودک ممکن است برای خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد، در حالیکه دیگری عاشق کتاب است اما در درک ریاضیات مشکل دارد. کودکی دیگر هم ممکن است برای درک آنچه دیگران می‌گویند یا مکالمه‌ها مشکل داشته باشد. مشکلات یادگیری تفاوت بسیاری با هم دارند اما همگی جزئی از اختلالات یادگیری هستند.

تشخیص اختلال یادگیری همیشه هم کار ساده‌ای نیست و به علت گستردگی انواع آن، هیچ نشانه یا علامت واضحی که مدرکی دال بر یک اختلال باشد نمی‌توان معرفی کرد. اگرچه، در هر سنی مشاهده و بروز برخی نشانه‌ها معمول‌تر است که اگر درباره‌ی آنها اطلاع داشته باشید می‌توانید به سرعت متوجه‌ی احتمال اختلال یادگیری فرزندتان بشوید و به سرعت برای کمک گرفتن اقدام کنید.ویژگیهای رفتاری دانش آموزی که اختلال خواندن دارد

Boy child frustrated with homework adhd


۱) بیش تر این کودکان پسر هستند. بنابر برخی تحقیقات، تعداد پسرانی که این مشکل را دارند، چهار برابر دختران است.
۲) در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.
۳) تمایل به خواندن ندارند.
۴) قادر نیستند یک دایره ی لغات بینایی ایجاد کنند.
۵) دامنه ی توجه شان کوتاه است.
۶) در تمرکز، مشکل دارند.
۷) معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.
۸) معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.
۹) اغلب شان مسائل هیجانی دارند.
۱۰) احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند.
۱۱) در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاه دچار لکنت می شوند.
۱۲) هنگام خواندن، به جای این که چشم هایشان را تکان دهند، سرشان را حرکت می دهند.
۱۳) کلمه به کلمه می خوانند.
۱۴) به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند.
۱۵) به نقطه گذاری ها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافل اند.
۱۶) وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لب های شان را تکان می دهند یا در ذهن شان کلمات را می خوانند.
۱۷) واژه ها را غیرمرتبط با محتوا و غیرمرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.
۱۸) کلماتی را که تازه خوانده اند، جا به جا یا تکرار می کنند.
۱۹) حافظه ی دیداری و شنیداری شان ضعیف است.
۲۰) فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
۲۱) محیط خانوادگی شان برای موفقیت در مدرسه به آن ها فشار می آورد و یا این که نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
۲۲) در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
۲۳) رشد اجتماعی کافی ندارند.
24)افعال را به میل خودشان تغییر می دهند
25) ) ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی
26) اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.
27) از خواندن لذت نمی برند.
28) اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.
29) خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .
30) نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست..
31) دامنه توجهشان کوتاه اس
33) منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
نارساییهایی که به مشکلات خواندن منجر می شوند

9b20c2713b1ebe33a929836da2f78bf93570fb0b boy


این پیام کودکانی است که از ناتوانایی یادگیری رنج می برند:

کاش : برای آموختن به من به راهنمایی شفاهی و آموزش کلامی بسنده نکنی،من نیازمند رهبری عملی توام.

کاش : مرا آزاد بگذاری و از کندی حرکاتم ناشکیبا نشوی و به خاطر عملکرد ناشیانه ام فرصت کسب تجربه و یادگیری را از من سلب نکنی.

کاش : در آموزش به من در انتظار معجزه نباشی تا از کوشش و مبارزه در آموختنم مایوس نشوی.

کاش : به من فرصت بدهی تا کارهایم را خود انجام دهم و آهنگ کند رفتارم را پذیرا باشی و به تعجیل وادارم نکنی.

کاش : صبورانه بگذاری میزان سرعتم را خود تعیین کنم تا بدانی در پناه صبر تو خواهم آموخت.

کاش : مرا سرزنش نکنی که من به علت عدم توانایی مستحق ملامت نیستم و اندک پیشرفتم را مقدمه پیشرفت دیگر تلقی کنی.

Picture11



🎈 نشانه های زیر می تواند #پیش_بینی کننده #اختلال_یادگیری در آینده در کودکان باشد
┗━━ ⚡️ ━━━┛

🔥 تاخیر در کسب مراحل رشد #حرکتی و #شناختی مانند گردن گرفتن، سینه خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن، صحبت کردن و …

🔥 کودکانی که به نظر دست و پا چلفتی می رسند! و برای مثال زیاد به وسایل #برخورد می کنند یا در انجام بازی ها و فعالیت ها کم مهارت به نظر می رسند.

🔥 کودکانی که کم توجه به نظر می رسند.

🔥 کودکانی که بعد از ۴ سالگی کارهای خود را با دو دست انجام می دهند و هنوز معلوم نیست راست دست یا چپ دست هستند.

🔥 کودکانی که #کند هستند و بخصوص در محیط های شلوغ و جمعی این کندی بیشتر می شود.

🔥 کودکانی که نمي توانند از ابزارها مانند قیچی، قاشق و … بصورت #صحیح و متناسب با سن خود استفاده کنند.


IMG 20230319 100029 150
 
یکی یدونه

یکی یدونه

وطن یار
تاریخ ثبت‌نام
31/12/23
نوشته‌ها
1,917
پسندها
423
امتیازها
83
مدال ها
11
نون_بربریییی

نون_بربریییی

Ms
وطن یار
تاریخ ثبت‌نام
10/12/23
نوشته‌ها
1,373
پسندها
343
امتیازها
83
مدال ها
16
جنسیت
خانم👩
یادگرفتم 😍
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
98
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
45
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
38
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
28
اعتصامی
اعتصامی
بالا