برترین فیلم های جنگی تاریخ سینما + عکس

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,833
پسندها
2,419
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما آشنا کنیم

از Come And See تا The Human Condition: بهترین فیلم های جنگی​

وحشت جنگ بارها در سینما به تصویر کشیده شده است اما تعداد انگشت شماری از فیلم های جنگی هستند که به خاطر رویه معنادارشان در به تصویر کشیدن برخی از ترسناک ترین و تاریک ترین وجهه های جنگ مورد تحسین قرار گرفته اند. از کلاسیک های تکان دهنده ای مانند Schindler’s List تا انیمه های اشک درآوری مانند Grave of the Fireflies، کاربران Letterboxd بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما را انتخاب و رتبه بندی کرده اند. این فیلم ها اغلب دریچه ای رو به خشونت ها و وحشت های جنگی برای مخاطب باز می کنند، آن ها را به خطوط مقدم نبرد برده و به شکلی تاثیرگذار بدترین کارهایی که از یک انسان بر می آید را به آن ها یادآور می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما به انتخاب کاربران Letterboxd آشنا کنیم.

۱۰- War And Peace (1966)​

در فیلم War And Peace، کارگردان سرگئی بوندارچوک عدالت را در حق رمان سال ۱۸۶۹ لئو تولستوی تمام کرده و به شکلی حماسی سری فیلم هایی به همین نام را در سال ۱۹۶۶ ساخت. این مجموعه فیلم که در چهار قسمت و طی دو سال منتشر شد، به روایت داستان عظیم و باشکوه کنتس ناتاشا روستووا و کمت پیر بزوخوف و تجربیاتشان در طول جنگ بزرگ میهن پرستانه روسیه در سال ۱۸۱۲ می پردازد.

فیلم جنگ و صلح

فیلم جنگ و صلح​

این اقتباس هفت ساعته برای دوران خود بسیار عظیم و برجسته بود در حالی که تیم تولید آن بیش از ۱۲۰.۰۰۰ نفر عضو داشت و ۵ سال تولید آن به طول انجامید در حالی که یونیفرم های آن بسیار واقعی و دقیق و با هزینه های سنگین ساخته شده بودند. این فیلم هم تصویری شخصی از یک داستان عاشقانه است و هم باسازی باشکوه نبردهای تاریخی ناپلئون بناپارت که تماشای آن را به هر کسی که به فیلم های حماسی علاقه دارد توصیه می کنیم.

۹- The Cranes Are Flying (1957)​

بیرحمی ناخوشایند و بی انتهای جنگ به شکلی بسیار ویرانگر و احساسی در فیلم The Cranes Are Flying ساخته میخاییل کالاتوزوف به تصویر کشیده می شود. دو عاشق، بوریس و ورونیکا، در اوج درماندگی و بی قدرتی از هم جدا می شوند و نمی توانند دیگر همدیگر را ببینند. وحشت و بیرحمی میدان نبرد با بی قراری شخصیت اصلی داستان برای دیدن معشوقش دوچندان می شود و این شرایط بدتر می شود زمانی که دختر داستان با برادر معشوق خود آشنا می شود.

فیلم جنگی درناها پرواز می‌ کنند

فیلم جنگی درناها پرواز می‌ کنند​

فیلم The Cranes Are Flying داستان عاشقانه دردناک و تراژیکی است که به شکلی بی پروا تم های بحث برانگیز آن دوران مانند میهن پرستی افراطی و وظیفه شناسی بدون منطق را به نقد می کشد. پیام های متهورانه ضد جنگ این فیلم هنوز هم واقعی و قابل درک هستند و تماشاگران آن مطمئناً خیلی زود تصویرسازی که از میدان نبرد در این فیلم می بینند را فراموش نخواهند کرد.

۸- Paths Of Glory (1957)​

فیلم Paths Of Glory ساخته استنلی کوبریک که از نگاه بسیاری یکی از بهترین فیلم های جنگی ساخته شده در مورد جنگ جهانی اول است، یکی از اولین ساخته های بزرگ این ژانر نیز هست. داستان فیلم در مورد بدرفتاری با سه نفر است که سپر بلای دیگران شده و در این میان یک فرمانده که از پوچی ماشین جنگی به تنگ آمده باید با این همه بی عدالتی و شرارت کنار بیاید. فیلم فضایی تاریک و ناامید کننده دارد و به بدترین و ترسناک ترین و البته موثرترین شکل ممکن پیام های ضد جنگ را به مخاطب منتقل می کند.

راه‌ های افتخار

راه‌ های افتخار​

قاب بندی بی نقص کوبریک در هر صحنه که در برابر چشمان مخاطب روایت می شود باعث می شود که مخاطب به فضا جذب شود در حالی که با حسی مملو از درماندگی انتظار پایان تاریک داستان را می کشند. Paths Of Glory فیلمی است که ابایی از نقد کردن فرماندهان حریص برای ارتقاء درجه ندارد و این موضوع را با نشان دادن جنایت های کثیفی که این افراد برای حفظ جایگاهشان انجام می دهند به تصویر می کشد.

۷- The Human Condition II: Road To Eternity (1959)​

این فیلم که دنباله اتفاقات قسمت قبلی است، در واقع ادامه داستان بی نقص ماساکی کوبایاشی از داستان دائماً در حال ناخوشایندتر شدن کاجی با عنوان اصلی The Human Condition است. کاجی از شغل ساده اش برداشته شده و در قلب ارتش قرار گرفته است و اینجاست که وحشت جنگ را به شکلی بی سابقه نظاره گر می شود. تردیدهای او در مورد خط مقدم به حقیقت می پیوندد وقتی رفتارهای غیرانسانی و زشت سربازان در حق یکدیگر را می بیند.

فیلم وضعیت انسانی 2: راهی به ابدیت

فیلم وضعیت انسانی 2: راهی به ابدیت​

نمی توان بینندگان این فیلم را نیز تقبیح کرد به این خاطر که به اندازه کاجی وحشت زده و ناامید هستند و اوضاع نیز رفته رفته بدتر نیز می شود. این فیلم شرایط را برای فیلم سوم این مجموعه آماده می کند که در حالی که مخاطب هم به شدت احساس درماندگی کرده و هم چاره ای جز ادامه تماشای فیلم ندارد.

۶- Apocalypse Now (1979)​

شاهکار فرانسیس فورد کوپولا با نام Apocalypse Now، مخاطب را به وحشت اوج جنگ ویتنام می برد. در حالی که داستان بر اساس ماموریتی برای ترور یک سرهنگ نیروهای کلاه سبز ساخته و پرداخته شده، فیلم کوپولا در این مسیر روایت های بسیار بیشتر و تاثیرگذارتری را به مخاطب عرضه می کند. فیلم Apocalypse Now به همان اندازه که تصویرسازی ترسناک شرایط آن زمان در ویتنام است، یک ماجراجویی درونی نیز هست. این فیلم به بیننده نشان می دهد که چطور جنگ می تواند انسان های را تغییر داده و آشفتگی و کشتار را در کنار زیبایی های طبیعی این کشور قرار می دهد.

اینک آخرالزمان

اینک آخرالزمان​

فیلم Apocalypse Now یک تصویر سازی شوکه کننده از دشمنی ها و قساوت هایی است که معمولاً در خطوط مقدم نبرد رخ می دهد و افرادی که نقش های ترسناکشان در میدان نبرد برای همیشه با آن ها باقی می ماند.

۵- Grave Of The Fireflies (1988)​

هر کسی که انیمه Grave Of The Fireflies را دیده باشد می داند که این انیمه یکی از احساسی ترین و تکان دهنده ترین پایان بندی ها را در میان تمام آثار احساسی استودی گیبلی دارد. ایسائو تاکاهاتا کارگردان این انیمه در فیلم خود به داستان کوتاهی آکیوکی نوساکا به همین نام زندگی می بخشید و آن را به یک فیلم فراموش نشدنی تبدیل می کند.

انیمیشن مدفن کرم‌ های شب‌ تاب

انیمیشن مدفن کرم‌ های شب‌ تاب​

این فیلم به شدت زیبا از لحاظ بصری، داستان سیتاو ستسوکو را روایت می کند در شرایطی که در طول جنگ جهانی دوم، در ژاپن تحت بمباران ایالات متحده، با عواقب هولناک تنهایی و گرسنگی روبرو می شوند. رابطه دلگرم کننده و زیبا بین این خواهر و برادر در حالی که پس زمینه داستان به شدت ترسناک و تاریک است و همچنین آشوب ها و بدبیاری هایی که از شهری به شهری دیگر انتظار آن ها را می کشد، تماشای Grave Of The Fireflies را دشوار می سازد. مخاطبان بعد از تماشای این فیلم در می یابند که مهم نیست چند بار فیلم را تماشا کرده باشند، بلکه به احتمال فراوان با بالا رفتن تیتراژ فیلم، اشک به شکلی ناخودآگاه از چمشان جاری می شود.

۴- Schindler’s List (1993)​

فیلم Schindler’s List یکی از کارهای حماسی تاریخی استیون اسپیلبرگ و از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینماست. این فیلم تحسین شده در مورد تلاش های اسکار شیندلر در طول جنگ جهانی دوم است که با استخدام یهودیان در کارخانه اش و همچنین روابط نزدیک با نازی ها، به شکلی خستگی ناپذیر برای نجات مردان و زنان و کودکان یهودی تلاش کرد. این فیلم بحث برانگیز وحشت هولوکاست را به شکلی واقعی و تکان دهنده به نمایش می گذارد، در حالی که همزان و به شکلی استادانه تجربیات شخصی بین شخصیت های داستان را نیز به تصویر می کشد.

فهرست شیندلر

فهرست شیندلر​

سکانس مشهور دختری با لباس های قرمز در Schindler’s List حتی برای کسانی که حتی فیلم را به طور کامل ندیده اند نیز آشناست. تماشای این فیلم به هر کسی که برای نگاهی تکان دهنده به این بخش تاریک از تاریخ آماده است توصیه می شود.

۳- The Human Condition I: No Greater Love (1959)​

سه گانه بی نظیر ماساکی کوبایاشی با عنوان The Human Condition در یک کمپ اسرای جنگی در منچوری آغاز می شود. کاجی شخصیت اصلی فیلم No Greater Love در سکوت رنج می کشد در حالی که به عنوان یک نگهبان کاربلد بیهوده تلاش می کند به یک سرباز وظیفه شناس دیگر تبدیل نشود. البته شرایط طبق خواسته او پیش نرفته و گروهی از اسرای مصمم تصمیم به فرار می گیرند.

 فیلم وضعیت بشری 1 : عشق بزرگتری نیست

فیلم وضعیت بشری 1 : عشق بزرگتری نیست​

بی نتیجه بودن و بی معنایی تلاش های کاجی در اجرا کردن رفتارها و اعمال انسانی در زندان به شکلی رک و راست و ناامید کننده به تصویر کشیده می شود. این شاید ابتدای رنج های شخصیت اصلی داستان باشد اما مخاطب در همان فیلم اول می بیند که زندگی او به سمت و سویی بسیار تاریک تر و ناخوشایندتر پیش می رود.

۲- The Human Condition III: A Soldier’s Prayer (1961)​

A Soldier’s Prayer داستان پایانی و تکان دهنده سه گانه شاهکار و ضد جنگ ماساکی کوبایاشی است. این فیلم که از نگاه بسیاری از کاربران Letterboxd از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینماست، رسیدن کاجی به خط مقدم نبرد را به تصویر می کشد جایی که خیلی زود مشخص می شود جبهه او در حال شکست خوردن است. کاجی که از طریق منچوری قصد فرار از این جنگ ترسناک را دارد و در این مسیر رهبری گروهی از سربازان وحشت زده را می پذیرد.

دعای یک سرباز

دعای یک سرباز​

علیرغم تصویرسازی های تاریکی و اتفاقات هولناکی که در قسمت های دیگر سه گانه کوبایاشی به تصویر کشیده شده، آخرین فیلم این سه گانه به نحوی از تمام اتفاقات دو فیلم دیگر نیز فراتر می رود، بسیار فراتر. حتی تصور کردن تقلای کاجی نیز دشوار است در شرایطی که او بارها و بارها اتفاقاتی ویرانگر را تجربه می کند و پایان داستان نیز تیر آخر را به کاجی و مخاطب می زند.

۱- Come And See (1985)​

تصویرسازی منزجر کننده الم کلیموف برای به تصویر کشیدن تجربه بلاروسی ها از جنگ جهانی دوم در فیلم Come And See از دریچه نگاه یک نوجوان به نام فلیورا استفاده می کند که با کله شقی تمام تصمیم می گیرد به نیروهای مقاوت بپیوندد. اتفاقات بسیار تروماتیک فیلم Come And See یکی پس از دیگر در اطراف او رخ می دهند و او وقتی برای پردازش از دست دادن همه اطرافیانش ندارد پیش از آنکه مرگی دیگر رخ بدهد.

فیلم جنگی بیا و بنگر

فیلم جنگی بیا و بنگر​

فیلم Come And See به شکلی بی نقص احساس درماندگی شخصیت اصلی داستان پس از درک واقعیت های جنگ را به تصویر می کشد. خشونت، بیرحمی، خونریزی و از دست رفتن عزیزان چنان دردناک است که تماشای آن نیز دشوار است، به ویژه وقتی نظاره گر جوانی و معصومیت از دست رفته فلیورا هستیم.
 

موضوعات مشابه

یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
107
یکی یدونه
یکی یدونه
S
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
52
saradarabi34
S
یکی یدونه
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
59
یکی یدونه
یکی یدونه
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
65
اعتصامی
اعتصامی
بالا