بدبینی نسبت به همسر چیست؟ چگونه شکاک نباشیم؟

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
بدبینی نسبت به همسر در زندگی مشترک باعث احساس خشم، ناراحتی، عصبانیت و پرخاشگری میان زوجین می‌شود. شک به همسر احساس آرامش و اعتماد را از شما می‌گیرد و لحظات خوب زندگی شما را خراب می‌کند.

اما دلیل شک به همسر چیست؟ با همسری که نسبت به شما بدبین است، باید چگونه برخورد کنیم؟ اگر ریشه شک به همسر را هرچه زودتر برطرف نکنید، به مرور زمان پایه های زندگی شما را سست کرده و به مرز نابودی می‌کشاند. بنابراین با ما در این مطلب همراه باشید تا جنبه های مختلف بدبینی نسبت به همسر را بررسی کنیم.

شک از کجا می‌آید؟

معمولا شک از احساس علاقه و دوست داشتن زیاد نسبت به همسرمان ایجاد می‌شود. وقتی ما همسرمان را دوست داریم نسبت به او احساس مالکیت می‌کنیم و همین احساس مالکیت باعث می‌شود که نسبت به همسرمان احساس کنترل گری داشته باشیم و به خودمان اجازه بدهیم که تمام رفت و آمد و رفتارهای او را کنترل کنیم. حالا به نظر شما دلیل احساس مالکیت نسبت همسرمان چیست؟ جواب این سوال تا حد زیادی ریشه بدبینی نسبت به همسر را مشخص می‌کند.

ریشه احساس مالکیت نسبت به همسر

اخساس مالکیت و ارتباط آن با شک به خیانت
احساس مالکیت و ارتباط آن با شک به خیانت به همسر
همیشه احساس مالکیت برخاسته از یک ترس درونی مانند ترس از دست دادن و یا طرد شدن از طرف همسر است. به همین دلیل پشت بیشتر رفتارهای کنترل گرایانه و شک نسبت به همسر، ترس از دست دادن وجود دارد. کسی که نسبت به همسرش احساس مالکیت می‌کند با این احساس همراه است که ” من چون عاشق همسرم هستم، نمی‌تونم بدون او زندگی کنم”. در حالی که این باور یک باور اشتباه است که گاهی اوقات در عمق رابطه زناشویی بعضی از زوجین دیده می‌شود و آسیب جدی را به رابطه آن ها وارد می‌کند.

چرا ترس از خیانت و طرد شدن از رابطه زناشویی را داریم؟

معمولا بیشتر این ترس ها و احساس طرد شدن ریشه در برخی از کمبود ها و خلاء های شخصیتی دارد. فردی که می‌گوید نسبت بههمسرم مشکوکم یعنی شک را جایگزین اعتماد در رابطه کرده است. به جای اینکه برای بهتر شدن زندگی زناشویی تلاش کند به تخریب این رابطه کمک می‌کند.

در حقیقت کسی که به شک در زندگی مشترکمیدان می‌دهد دائما به خودش تلقین می‌کند که ” تو خوب نیستی، تو شایسته عشق همسرت نیستی، بقیه از تو بهترند، تو آنقدرها هم خوب نیستی که همسرت با تو بماند”. در نتیجه این تفکرات اشتباه نه تنها موجب جلوگیری از خیانت نمی‌شود، بلکه روز به روز به رابطه شما آسیب جدی وارد می‌کند و منجر به اتفاقات ناخوشایندی در زندگی شما می‌شود.

شک با خیانت متفاوت است!!

تفاوت شک با بدبینی
تفاوت شک با بدبینی به همسر چیست؟
شک یک باور و خیانت یک اتفاق است که ممکن است در زندگی زناشویی شما رخ بدهد. معمولا افراد شکاک در رابطه زناشویی ازخیانت عاطفی و جنسی همسرشان می‌ترسند و به همین دلیل رفتارهای کنترل گرایانه ای نسبت به همسر خود پیدا می‌کنند. اما غافل از اینکه خود شک به همسر می‌تواند باعث خیانت همسرتان شود. در واقع عدم اعتماد شما به همسرتان باعث رفتارهای دور از احترام همراه با تحقیر و سرزنش نسبت به همسرتان می‌شود. طبیعی است که شوهر و یا زن شما نمی‌تواند چنین شرایطی را تحمل کند و به سمت خیانت سوق پیدا می‌کند.

غلبه بر احساس شک و بدبینی نسبت به همسر

هرگاه احساس بدبینی نسبت به همسر خود پیدا کردید به جای اینکه بر رفتارهای او متمرکز شوید به سراغ خودتان بروید و ببینید چه احساس و ترس هایی در درون شما شکل گرفته است. دو حالت دارد و شما یکی از این راه ها را باید در پیش بگیرید:

  • حالت اول​

آیا شما احساس ترس از دست دادن و یا طرد شدن از رابطه عاطفی با همسرتان را دارید؟ اگر جواب بله است شما باید بر روی احساس عزت نفس و خود باوری خود کار کنید تا وارد یک رابطه عاشقانه ناسالم و معیوب نشوید. وقتی شما خودتان را ارزشمند بدانید و به عشق میان خود و همسرتان اعتماد داشته باشید، هیچ گاه اجازه ورود شک به زندگی مشترک را نمی‌دهید.

  • حالت دوم​

    گاهی اوقات ممکن است شک شما با یک سری از واقعیت ها در رابطه مشترک رو به رو شود و با پیگیری های شما شک به یقین تبدیل شود. در چنین زمانی شما باید تصمیم بگیرید که به شک خود بیشتر میدان بدهید و با جمع آوری تمام داده ها و اطلاعاتی که در دسترس شماست خودتان را از حالت برزخ نجات بدهید تا به حقیقت برسید. در اینجا دیگر شک نباید منجر به ترس و عقب نشینی شما بشود چرا که یک بار برای همیشه این مسئله باید در زندگی شما حل بشود.
اگر به همسر خود شک کردید چگونه باید اقدام کنید؟ بهتر است در مورد نشانه های خیانت بیشتر بدانید. پیشنهاد میکنیم مقالهنشانه های خیانت مردان را مطالعه کنید.

مقابله با رفتارهای شکاکانه همسر​

  1. عوامل تحریک کننده همسرتان را شناسایی کنید​

بهترین راه برای رفع بدبینی زن نسبت به شوهر و یا بالعکس شناسایی عوامل تحریک آمیز شک همسرتان نسبت به شماست.

  • شک همسرتان در چه زمان و موقعیتی شروع شد؟
  • در چه زمان هایی حساسیت های همسرتان بیشتر می‌شود؟
  • در مدت اخیر با جنس مخالف خود رفت و آمد و یا گفتگو داشته اید؟ همسرتان در مورد شک خود چه می‌گوید؟
پیدا کردن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا ریشه شک همسرتان را پیدا کنید و کنترل بهتری روی رابطه خود داشته باشید.

  1. به خط قرمزهای همسرتان احترام بگذارید​

احترام به حریم شخصی همسر
احترام به حریم شحصی همسر
همانطور که همسر شما در مورد موضوعات مختلف عقاید متفاوتی دارد ممکن است خط قرمز های او با خط قرمز شما متفاوت باشد. به طور مثال شاید از نظر شما صحبت با جنس مخالف و بگو و بخند در چت مشکلی نداشته باشد اما همسرتان نسبت به این مسئله حساس باشد و آن را خیانت مجازیبداند.

بنابراین حالا که در قدم اول حساسیت های همسرتان را شناسایی کردید سعی کنید تا حد امکان از آن ها دوری کنید و یا او را در جریان تمام تماس و گفتگوهای خود قرار دهید.

  1. دروغ نگویید و با همسرتان شفاف باشید​

حالا که متوجه شدید همسرتان به شما مشکوک است با توضیحات مبهم و گنگ، شک او را بیشتر نکنید. اگر قرار است به خانه مادرتان بروید حتما به همانجا بروید و اگر در حین مسیر تصمیم تان را عوض کردید حتما همسرتان را در جریان بگذارید. در واقع برای جلب اعتماد همسر شکاک سعی کنید برای یک مدت، تمام روابط و رفت و آمدهای خود را برای او شفاف سازی کنید تا به مرور زمانشک به همسر برطرف شود.

  1. با همسرتان گفتگو کنید​

سوتفاهم خیانت در بدبینی به همسر
سوتفاهم خیانت در بدبینی به همسر
احتمالا بدبینی مرد نسبت به زن و یا بالعکس به دلیل وجود برخی از سوء تفاهم ها در میان زوجین است. بنابراین برای رفع این سوء تفاهمات باید با یکدیگر در مورد شک و پرسش های ذهنی همسرتان صحبت کنید و تا جایی که امکان دارد شفاف و قانع کننده حرف بزنید. به هیچ وجه انگشت اتهام را به سمت همسرتان نگیرید و با او احساس همدردی کنید. از همسرتان بخواهید برای حل شک در زندگی مشترک، هر دو تلاش خود را به کار بگیرید.

  1. به همسرتان عشق بورزید​

موثرترین راه برای رهایی از شک همسرتان عشق ورزیدن و محبت به اوست. برای درمانشک به همسر ابراز محبت کلامی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود رابطه شما دارد. به همسرتان بگویید که همیشه در کنارش خواهید ماند و حضور او در زندگی شما ارزشمند است تا دوباره همسرتان به شما دلگرم شود.

سخن آخر

شک داشتن به همسر یک اتفاق مهم در زندگی مشترک است که اگر هر چه زودتر برطرف نشود به مرور زمان رابطه شما را در معرض فروپاشیدگی قرار می‌دهد. بنابراین اگر خودتان نسبت به همسرتان مشکوک هستید و یا با همسری شکاک زندگی می‌کنید باید هرچه زودتر به فکر برطرف کردن این مسئله باشید. اگر فکر می‌کنید که نیاز به کمک شخص دیگری دارید حتما از یک زوج درمان و یا مشاوره خیانت مشورت بگیرید. مشاورین تجربه های مشاوره در زمینه شک به همسر را زیاد پشت سر گذاشته اند و به همین دلیل می‌توانند کمک زیادی به بهبود رابطه شما بکنند.
 
بالا