با قرص ویاس بیشتر آشنا بشیم🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 1,301
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17
با مقاله ای مفید از سایت وطن وی در خدمت شما دوستان عزیز هستیم، لطفا با ما همراه باشید.
قرص ویاس مقدار یک ماده شیمیایی طبیعی به نام نورآدرنالین را در مغز افزایش می‌دهد. این امر سبب افزایش توجه و کاهش بیش فعالی در کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌گردد. برای آگاه شدن از مزایا و معایب قرص ویاس با این مقاله از سایت روانشناسی حس تحول شمیرانات واقع در پاسداران همراه باشید.


اختلال ADHD یا بیش فعالی معمولاً در کودکی تشخیص داده می‌شود ولی می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. این داروی درمان اختلال بیش فعالی برای بزرگسالان نیز قابل تجویز است . اغلب داروهای دیگر برای درمان بیش فعالی تجویز می‌گردد، ولی چنانچه داروهای دیگر برای درمان بیش فعالی موثر نباشند، قرص ویاس تجویز می‌گردد.

توصیه اکید می شود در صورت مشاهده علائم بیش فعالی در خود، نزدیکان و یا فرزندتان به هیچ عنوان بدون تجویز روانپزشک اقدام به مصرف خودسرانه دارو های کنترل و درمان بیش فعالی نکنید و حتما به یک مرکز روانشناسی معتبر و با تجربه در زمینه درمان بیش فعالی مراجعه کنید.

مقدار و روش مصرف قرص ویاس
قبل از شروع درمان با داروی Lisdexamfetamine بروشور دارویی داخل بسته بایستی به دقت مطالعه گردد. این بروشور کمک می‌نماید تا فرد اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع گردد. همینطور چنانچه در رابطه با مصرف آن سوالاتی وجود دارد بایستی با پزشک مشورت نمود.

دوز و مقدار قرص ویاس از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است، می بایست استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمود.

دوز اولیه که توسط پزشک تجویز می‌گردد اغلب ۳۰-۲۰ میلی‌گرم در روز می باشد که صبح مصرف می‌گردد. دوز دارو امکان دارد طی چند هفته افزایش یابد.

اگر مصرف دوزی از دارو فراموش شد، به محض یادآوری به شرطی که اواخر روز نباشد، بایستی مصرف گردد ولی چنانچه بعد از ظهر و بعد از آن به یاد آورده شد بایستی از مصرف آن صرف نظر کرد. هیچگاه نبایستی به خاطر دوز فراموش شده، دوز دارو را در نوبت بعد دو برابر کرد.

از قطع ناگهانی این دارو بدون مشورت با پزشک بایستی خودداری نمود. توقف ناگهانی امکان دارد مشکلاتی را ایجاد نماید و همینطور علائم ADHD امکان دارد دوباره ظاهر گردد.

دوزهای متفاوتی از این دارو وجود دارد، لذا زمان خریداری دارو بایستی به دوز تجویز شده دقت نمود.

این دارو می‌تواند قبل یا بعد از غذا مصرف شود.

قرص ویاس را می‌توان به طور کامل بلعید، یا می‌توان آن را در یک لیوان آب ریخته، مخلوط را خوب به هم زده و بلافاصله مصرف کرد.

قرص ویاس چیست؟ مزایا و معایب قرص ویاس

موارد منع مصرف قرص ویاس
به تاریخ انقضای داروی Lisdexamfetamine بایستی دقت کرد و چنانچه تمام شده است، از مصرف آن خودداری کرد.

هرگز نبایستی این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه تجویز نمود.

اگر فرد شرایط یا بیماری خاصی دارد، پیش از تجویز این دارو، پزشک بایستی در جریان قرار بگیرد. به ویژه شرایط زیر:

فشار خون بالا
گلوکوم
پرکاری تیروئید
مشکلات کبدی
مشکلات کلیوی
پورفیری
سابقه سوء مصرف مواد یا الکل
مشکلات سلامت روان (مثل روان‌پریشی، اختلال دو قطبی)
حرکات غیرقابل کنترل مانند تیک عصبی یا بیماری به نام سندرم تورت
مشکلات قلبی- عروقی
بارداری یا قصد باردار شدن
شیردهی
صرع
حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
چنانچه فرد بیمار جوان است و می‌تواند باردار شود.
تداخلات دارویی Lisdexamfetamine
تداخلات دارویی امکان دارد عملکرد و تاثیر داروها را تغییر دهد یا سبب افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها گردد. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر در طول درمان با قرص ویاس، بایستی دارویی را مصرف نمایید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت کنید.

هشدارها برای مصرف قرص ویاس
قرص ویاس در هیپرتیروئیدیسم، گلوکوم، فشار خون متوسط تا شدید، آترواسکلروزیس پیشرفته، حوادث عروق مغزی علامت دار، بی قراری، سابقه سایکوز یا سوء مصرف دارو، با احتیاط مصرف گردد.

امکان دارد سبب بروز علایم سایکوز یا مانیک در بیماران بدون سابقه یا تشدید علایم در افراد مبتلا به سایکوز گردد. وجود اختلال دوقطبی قبل از تجویز ارزیابی گردد.

سوء استفاده از دارو می تواند سبب مرگ ناگهانی و عوارض قلبی عروقی جدی گردد.

فشارخون و ضربان قلب ارزیابی گردد و سود و زیان تجویز دارو در بیمارانی که افزایش فشارخون در آن ها می تواند مشکل ساز شود ارزیابی شود.

از مصرف در بیماران با اختلالات ساختاری قلبی، کاردیومیوپاتی، آریتمی قلبی جدی با بیماری های عروق کرونری پرهیز گردد.

رشد کودکان ۷-۱۰ سال ارزیابی گردد. شاید نیاز به قطع درمان با کپسول ویاس باشد.

در بروز تشنج مصرف دارو قطع شود.

در مصرف همزمان قرص ویاس با سایر داروهای سمپاتومیمتیک احتیاط شود.

آمفتامین موجب تشدید تیک صوتی و حرکتی و سندرم تورت می شود. قبل از تجویز دارو این اختلالات در کودکان و خانواده هایشان بررسی گردد.

مشکلات تطابق یا تاری دید گزارش شده است.


میتواند سبب سرکوب اشتها و کاهش وزن به خصوص در کودکان شود.

موارد نادری از پریاپیسم که گاهی جراحی لازم دارد در افزایش دوز گزارش شده است. اقدام فوری پزشکی بایستی انجام گردد.

سندرم سروتونین در مصرف همزمان با داروهای متاثر کننده سیستم سروتونرژیک MAOIs, SSRI, SNRIs، تریپتان، ضد افسردگی سه حلقه ای، فنتانیل، لیتیم، ترامادول، تریپتوفان، باسپیرون، علف چای گزارش شده است.

در صورت بروز علائم سندرم سروتونینی مصرف داروها قطع گردد و اقدامات حمایتی انجام گردد. مصرف همزمان با سایر داروهای سروتونرژیک یا مهارکننده CYP2D6 در صورت بیشتر بودن منافع بر مضار با دوزهای پایین آغاز شود و بروز علائم سندرم سروتونینی تحت نظر باشد.

دکستروآمفتامین پتانسیل بالایی برای سواستفاده دارد. مصرف آن تحت کنترل باشد.

تجویز طولانی مدت آن موجب ایجاد وابستگی می شود و بایستی از آن خودداری نمود.

قرص ویاس چیست؟ مزایا و معایب قرص ویاس

نکات قابل توصیه

قرص ویاس را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز و مدت زمان مصرف خودداری کنید.

دارو می تواند سبب ایجاد وابستگی گردد. از دسترس دیگران به خصوص افراد با سابقه سوء مصرف دارو یا اعتیاد دور نگه دارید. خرید و فروش آن غیر قانونی است.

به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا اثر بخشی دارو ارزیابی گردد.

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف نمایید به شرطی که اواخر روز نباشد. از دوز فراموش شده اگر بعد از ظهر است صرف نظر کنید.از افزایش دوز خودداری نمایید.

مصرف با غذا تفاوتی ندارد. صبح ها مصرف گردد.

یکی دیگر از قرص های درمان بیش فعالی ریتالین است که برای مصرف این داروی کنترل بیش فعالی هم نیاز است زیر نظر پزشک باشید.

قرص جویدنی را بجوید. کپسول را کامل ببلعید و از آسیب به آن خودداری کنید.می توانید محتویات کپسول را در یک لیوان آب یا آب پرتقال یا ماست حل کنید و بلافاصله مصرف نمایید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,300
پسندها
10,244
امتیازها
113
مدال ها
16
قرص خوبیه ولی عوارض حین مصرف داره، برای جلوگیری از عوارض جانبیش( تیک عصبی) دکترا هالوپریدول تجویز میکنن؛ که همزمان باید خورده شه؛ اگه عوارضش بیشتر بود و با این قطره خوب نشد کلا قطعش میکنن؛ بچه هایی که این قرص رو میخورن.. حدود ۱۶ ۱۷ ساعت بی اشتهایی شدید دارن و چیزی نمیخورن که قبل از مصرف دارو باید غذا بهشون داد..خشکی دهان شدید و بی خوابی شدید میاره..که برای بی خوابی هم دکتر قرص تجویز میکنه
 

موضوعات مشابه

انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
15
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
100
اعتصامی
اعتصامی
بالا