با سکنجبین آشنا بشید!

  • نویسنده موضوع فاطیما
  • تاریخ شروع
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
شربت سکنجبین یکی از محبوب‌ترین شربت‌ها است که علاوه بر طعمی بی‌نظیر، مزایای بی‌شماری در طب سنتی دارد. به نظر شما مصرف شربت سکنجبین چه خواصی برای بدن دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مشکلات ادراری و درد معده را می‌توان با این شربت برطرف کرد. درباره نحوه درست کردن شربت سکنجبین و انواع آن چه می‌دانید؟

این سوالات، سوالاتی هستند که در این مقاله قصد بررسی و پاسخگویی به آن را داریم‌.

سکنجبین در واقع به صورت سکنگبین بوده است که ریشه آن زبان عربی است. این واژه از “سک” به معنای سرکه و “انگِبین” به معنای شیره، عسل یا شهد تشکیل شده است و به شربتی گفته می‌شود که ترکیبات اصلی آن سرکه و شهد یا عسل می‌باشد.

همچنین ممکن است عرقیجات دیگری نیز به این شربت اضافه شود. بسیاری از کارشناسان و پزشکان مطرح در زمینه طب سنتی به بررسی خواص و مضرات سکنجبین پرداخته و به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

به عنوان مثال دکتر خیراندیش بیان کرده‌اند که شربت سکنجبین دارای طبع میانه است و برای بدن خواص بی‌شماری دارد. در ادامه خواص بی‌شمار این شربت را ملاحظه می‌کنید.
فواید شربت سکنجبین
شربت سکنجبین که به آن سرکه انگبین هم می‌گویند(البته برخی بر این باورند که سرکه انگبین، سرکه ترکیب شده با عسل است و سکنجبین، سرکه ای که با شکر ممزوج شده که این درست نیست)، یکی از شربت‌های گیاهی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. از جمله خواص شربت سکنجبین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این شربت می‌تواند برای از بین بردن دل درد، سوزش معده و مشکلات گوارشی مفید باشد
افراد مختلف با هر مزاجی که دارند می‌توانند از این شربت استفاده کنند زیرا این شربت از نظر پزشکان طب سنتی جمیع المزجه است و با همه‌ی بدن‌ها متناسب است
این شربت دافع صفرا است و می‌تواند صفرای اضافی بدن را خارج و از بین ببرد.
شربت سکنجبین می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی که توسط غلبه بر گرمی ایجاد می‌شوند موثر واقع شود و همچنین با برطرف کردن تشنگی، گلو و دهان را مرطوب نگه دارد‌‌.
افرادی که دارای طبع گرم هستند می‌توانند از ترکیب سکنجبین و تخم کاسنی و گلاب استفاده کنند زیرا منافع بسیار زیادی برای آن‌ها خواهد داشت. همچنین افرادی که مبتلا به نفخ هستند نیز می‌توانند از این ترکیب استفاده کنند.
بررسی سرکه انگبین از نظر طب سنتی
در طب سنتی شربت سکنجبین را متعادل کننده مزاج می‌نامند و در واقع این شربت دارویی است که می‌تواند اخلاط اربعه را متعادل و تنظیم کند.

حکیم جرجانی، متخصص طب سنتی بیان می‌کنند که سکنجبین مولد خون لطیف است و خلط‌ها را از بین می‌برد. همچنین سینه را پاک می‌کند و می‌تواند گرفتگی طحال یا کبد را باز کند‌.

از نظر وی سکنجبین موافق کبد است و زمانی که خنک نوشیده شود می‌تواند در ساکن نگه داشتن خلط صفرا موثر باشد. در ادامه باید بدانید که این شربت باز کننده عروق بدن می‌باشند و در طب سنتی به آن مُفَتح سدد می‌گویند.

حکیم عقیلی خراسانی بیان می‌کنند که یکی از اصلی‌ترین خواص سکنجبین برای بدن، جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها می‌باشد.

علاوه بر این دکتر خیر اندیش بیان کرده‌اند که بهترین زمان برای نوشیدن این شربت ۲ ساعت بعد از غذا می‌باشد.

همچنین گفته شده است که اگر قصد استفاده از این شربت برای درمان بیماری‌ها را دارید بهتر است ۲ ساعت بعد از هر وعده غذایی از آن استفاده کنید.
خواص شربت سکنجبین با گیاهان دارویی
همانطور که گفته شد مواد پایه و اصلی برای درست کردن این شربت سرکه، عسل و در اکثر موارد نعناع یا عرق نعناع است. اما جالب است بدانید که با افزودن گیاهانی دیگر می‌توان به خواص بی‌شمار این شربت افزود. در ادامه به بررسی این ترکیبات می‌پردازیم‌:

پیشنهاد می‌شود که اگر قصد افزایش خاصیت نفوذکنندگی در این شربت را دارید، به جای عرق نعناع از گلاب اصل استفاده کنید
همچنین می‌توان به جای سرکه، آب زرشک به این ترکیب اضافه کرد که در این صورت شربت سرکه انگبین زرشکی خاصیت کاهش دهنده حرارت قلب و معده و همچنین باز کنندگی عروق پیدا خواهد کرد.
برای افرادی که مزاج گرمی دارند، احساس گر گرفتگی دارند، کبدشان گرم است و یا مدام جوش یا کهیر می‌زنند سرکه انگبین کاسنی بسیار مفید است. در این ترکیب به جای عرق نعناع از عرق کاسنی استفاده می‌کنند. از دیگر خواص این ترکیب می‌توان به کاهنده دیابت، مفرح اعصاب، کمک به درمان سنگ کیسه صفرا، پاکسازی خون و… اشاره کرد.
همچنین برای درمان اختلالات هورمونی در بانوان و همچنین گر گرفتگی آن‌ها می‌توان از عرق رازیانه به جای نعناع استفاده کرد. همچنین این ترکیب برای کاهش چربی خون، شادابی پوست، افزایش میل جنسی زنان و دیگر خواص رازیانه موثر است.
اگر این شربت را برای افزایش اشتها مصرف می‌کنید توصیه می‌شود که به جای نعناع از آب بِه استفاده کنید‌.
طرز تهیه شربت سرکه انگبین
برای درست کردن این شربت به یک واحد عسل و چهار واحد آب احتیاج دارید. با جوشاندن این دو ترکیب و تبخیر شدن نیمی از آب باید نیم واحد سرکه به این ترکیب اضافه کرد.

با جوشیدن و مخلوط شدن سرکه با عسل، این شربت آماده است. در ادامه می‌توان از نعنا یا عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق رازیانه و.. نیز استفاده کرد.

برخی از افراد ممکن است در تهیه این شربت به جای عسل طبیعی از شکر استفاده کنند. استفاده از شکر ممکن است فواید این شربت را کاهش دهد بنابراین توصیه می‌شود که حتما از سکنجبین عسلی استفاده کنید.
مضرات شربت سرکه انگبین
علاوه بر مزایای نام برده شده، این شربت ممکن است در برخی از موارد مضر باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت که کسانی که به زخم‌های گوارشی مبتلا هستند و یا معده‌ی سرد و ضعیفی دارند نباید از سکنجبین ترش استفاده کنند.

علاوه بر این باید در هنگام تهیه این شربت به تناسبات میان عسل و سرکه توجه کنید زیرا اگر این شربت بیش از حد ترش شود می‌تواند برای اعصاب مضر باشد و خواص نام برده آن را کاهش دهد.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
19
اعتصامی
اعتصامی
انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
16
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
64
اعتصامی
اعتصامی
بالا