باید ها و نباید های حجامت

فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
آمادگی‌های پیش از حجامت
پیش از انجام حجامت باید مواردی را رعایت کرد. توجه به این نکات می‌تواند شرایط بهتری را برای فرد ایجاد کند. این گزینه‌ها به شرح زیر است:

معده خالی نباشد، همچنین فرد گرسنه هم نباشد.
قبل از حجامت استحمام نکرده باشد.
تخم مرغ، لبنیات، ماهی، جگر، مواد غذایی چرب، شور، تند و خمیری نخورده باشد.
آرام بوده و استرس نداشته باشد.
داروی رقیق کننده خون مثل هپارین، وارفالین، آسپرین استفاده نکرده باشد.
سابقه بیماری بیمار پرسیده شود.
بیمار قبل از حجامت بهتر است رب سیب یا به خورده باشد.
لازم به ذکر است افرادی که کم خون هستند یا غلبه سردی شدید دارند، باید تحت نظر پزشک حجامت کنند.
باید و نبایدهای حجامت در زمستان
در متون طب ایرانی، حجامت یکی از شیوه‌های درمان غیردارویی است که مانند هر شیوه درمان دیگری، اگر به‌ جا و به‌ اندازه و با ملاحظات جامع به کار رود، سودمند است.‌ اما برای این کار در فصل زمستان هشدارهای طبی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مطابق با قوانین علاج، حجامت غیر اضطراری در روزهای سرد فصل زمستان نهی شده و موجب ضعف بدن و نیروهای حیاتی شمرده می‌شود. حجامت در هوای سرد به ویژه برای سالمندان یا افراد کم‌گوشت زیان‌بارتر است. همچنین حجامت زمستانی پس از افول خورشید و عصرگاه یا هنگام شب بسیار زیان‌‌آورتر شمرده شده است.

در هوای سرد الگوی گردش خون‌ مویرگی و توزیع اخلاط غلیظ و رقیق در عمق و سطح بدن تغییر می‌کند. یعنی از سویی به خاطر انقباض عروق سطحی اندام‌ها در سرما، خون کمتر و کم‌جنبش‌تری در عروق تحت اثر حجامت جریان دارد و از سوی دیگر گرایش و میل مواد چگال و سنگین به مویرگ‌های سطحی (محل اثر حجامت) کاهش می‌یابد؛

همچنین مجاری و منافذ سطحی بدن در هنگام چیرگی سرما چندان گشاده نیستند تا حرکت اخلاط نامطلوب در مسیرهای آن‌ها آسان باشد. بنابراین اثربخشی و ایمنی حجامت در هوای سرد زمستانی هرگز مانند اوقات معتدل سال نخواهد بود.

نکته دیگر آنکه به طور طبیعی در فصل زمستان، سومزاج‌های ناشی از حرارت شدید و حرکت تند اخلاط و رطوبات گرم در بخش‌های بیرونی بدن کاهش می‌یابند و نیاز اضطراری به حجامت از این‌ جهت بسیار کاسته می‌شود.

کسانی هم که دچار غلظت خون هستند نباید گمان کنند که تنها راه بهبودشان، حجامت یا فصد است. در واقع به جز شرایط اضطراری، چاره‌ منطقی و پایدارتر آن است که از راه اصلاح تغذیه، خلط دم را به اندازه متعادل برگرداند.

مثلا افراد دچار غلظت خون، باید در زمستان از خوردن تخم‌مرغ، شیرینی‌ها، خرما، گوشت قرمز به خصوص به صورت کباب و غذاهای خمیری بیشتر پرهیز کنند.

آن‌ها باید خورش‌هایی مانند خورش کرفس، خورش قرمه‌سبزی، خورش به، خورش لوبیاسبز، خورش کدو و خورش بامیه با سبزی‌هایی مانند جعفری، گشنیز و مرزه همراه با پودر کامل لیموعمانی میل کنند. همچنین برنج را هم به صورت زرشک‌پلو با زیره یا هویج‌پلو با زرشک و زیره بخورند.‌

در پایان باید گفت که حجامت در زمستان و هوای سرد نباید بدون ضرورت قطعی انجام شود. تشخیص این ضرورت بر عهده پزشک آگاه از طب ایرانی و طب جدید است و لازمه آن تامل در مبانی علاج و اصول درمان است تا نتیجه کار به زیان بیمار نباشد.
 
بالا