بازی ماز و بهبود مهارت های کودکان

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
13970309P28f63a499

یکی از لذت بخش ترین و سرگرم کننده ترین بازی ها، بازی ماز برای کودکان است.این بازی علاوه بر سرگرمی لذت بخش و چالش هایی که برای کودکان ایجاد می کند راهی برای تقویت مهارت ذهنی فرزند شما هم محسوب می شود.این بازی ذهنی می تواند بر افزایش صبر و استقامت موثر باشد بزرگسالان و کودکان میتواند از این بازی در جهت بهبود فرایند شناختی استفاده کند بازی ماز برای کودکان تمرینی است برای هماهنگی دست و چشم کودک کمک میکند

ماز چیست؟

بازی ماز برای کودکان پازلی محسوب که مجموعه ای از مسیر ها یا یک مسیر پر پیچ وخم را نشان می دهد که به هدفی منجر می شود. جالب است بدانید اولین طراحان این بازی مصریان بودند که از مسیر های پرپیچ و خم به منظور مخفی کردن ثروت ها و گنج های موجود اختراع کردند که بعد ها این مسیر پرپیچ و خم را برای سرگرمی و بازی استفاده می شود. این بازی سطح مختلفی دارد برای هر کودک میتوانید از سطح تا مبتدی تا سطح های سخت تهیه کنید.

فواید موثر بازی ماز برای کودکان :

این بازی یکی از ابزار ارزشمند یادگیری انواع مهارت برای کودکان محسوب می شود اما در نگاه اول ممکن است به نظر فقط یک بازی سرگرم کنند باشد در این بخش برای شما فواید ارزشمند بازی ماز را معرفی میکنیم.

▪︎بهبود مهارت حل مسئله
پرورش مهارت حل مسئله به کودکان کمک میکند تا در رویارویی با چالش و مشکلات پیش رو بهترین عملکرد را داشته باشند بازی ماز برای کودکان این امکان را ایجاد میکند تا کودکان بهترین استراتژی و برنامه ریزی را و ایجاد راه حل های مختلف در زمانی که به بن بست می خورند را انتخاب نمایند به عبارتی بازی ماز عملکرد های اجرایی کودک را بهبود می بخشد. برای تقویت مهارت های حل مسئله کودک پیشنهاد می شود حتما این مقاله را مطالعه کنید.

▪︎بهبود و کنترل مهارت های حرکتی
در بازی ماز کودکان باید بدون برخورد با خط کناره مداد را در پیج و خم ها حرکت دهند تا به هدف مورد نظر برسند این فعالیت ظریف به منزله دقت بیشتر برای رسیدن به مقصد است که سبب تقویت ماهیچه های دست می شود در نتیجه این امر کودکان دست خط خوب و خوانایی و به مهارت خوشنویسی دست یابند.

▪︎بهبود مهارت دیداری
در مهارت های دیداری چشم عضو اصلی آن است حال کودکانی که در این مهارت ضعیف عمل میکند در دوران مدرسه در برخی ازدروس دچار مشکل می شوند البته حافظه دیداری با تمرین میتوان بهبود بخشید حال با توجه به این نکته این بازی باید دقت بالایی داشته باشید و کودک کاوش زیای برای پیدا کردن راحل انتخابی میکنند این امر سبب میشود تا کودکان بتوانند به تعادل و کنترل مهارت های حرکتی و چشمی دست یابند.

▪︎بهبود مهارت های شناختی
مهارت های مهم مغز مانند فکر کردن،خواندن، یادگیری استدلال و توجه تمامی از مهارت های شناختی محسوب میشود پیچ وخم های ماز به بهبود مهارت های شناختی کمک می کند کودکان قبل از شروع بازی راه حلهای خود را برنامه ریزی و استدلال می کنند چرا که ماز های همانند حل معمایی هستند که نیاز به فکر واستدلال دارد در واقع مجموعه چالش های رو به رو به تقویت مهارت شناختی کودک کمک میکند

▪︎افزایش صبر
پیج و خم های ماز کمی پیچیدگی دارند و گاهی نیاز دارند که بچه ها برای حل آنها وقت بگذارند این امر سبب میشود تا کودکان ارزش پشت کار را درک کنند و در حین بازی می آموزند که تسلیم شدند و راحل های احتمالی پیش رو امتحان کنند و در نهایت در برای چالش ها صبوری کنند

▪︎بهبود اعتماد به نفس
بازی ماز برای کودکان فعالیت خوبی است که اعتماد به نفسشان را بالا ببرد به این گونه ابتدا شما از مراحل آسان و مبتدی این بازی را برای فرزند خود تهیه کنید حال با بالا رفتن مهارت او در این بازی مراحل پیچیده تر را در اختیار وی قرار دهید کودکان با حل بازی ماز در هر سطحی با این حقیقت که انها توانسته اند این بازی را حل کند احساس غرور و موفقیت میکنند

از موارد دیگر بازی ماز برای کودکان میتوان به :

_ بالا بردن تقویت تمرکز و دقت
_ هماهنگی چشم و دست
_ تقویت مهارت مسیریابی و هوش مکانی
_ بهبود حواس جمعی کودکان
_ تقویت مشکل کند نویسی و مهارت حل مسئله
_ پرورش مهارت حافظه فعال و کوتاه مدت
_ پروش تقویت سرعت پردازش


سخن آخر

در سنین کودکی فرزندان شما قدرت یادگیری فوق العاده ای دارند برای همین بهتر است آنها را با بازی های فکری، سرگرم کنید. بازی هایی مثل بازی ماز و پازل در تقویت عملکردهای مغزی نقش موثری دارند شما با تهیه مجله کودک می توانید هم کودکان را به شعرخوانی و داستان خوانی اشنا کنید هم اینکه اغلب این مجلات پر از سرگرمی و انواع بازی های فکری مانند ماز و حل معما وجود دارد این بازی در تقویت و پرورش کودک خلاق به همگان توصیه میشود.
 
بالا