انواع خرما و نکات کلیدی هنگام خرید و نگهداری از خرما

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6

Fzm5b1cprtzq

انواع خرما و ویژگی‌ آن ها


تنوع خرما از هر محصولی که به ذهنتان می‌رسد بیشتر است. همین انواع مختلف هر کدام از قیمت های خاص را در بازار دارند و با طعمی که طرفدارهای پروپاقرصشان را دارند می کنند.


▪︎خرمای پیارم: در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوشمزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل‌های پیارم در دامنه کوه‌ها کاشته می‌شود و معمولاً کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصول کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. برای همین خرمای پیارم به خرمای شکلاتی هم معروف است. این خرما به دلیل خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت زمان زیادی در بازارهای داخلی و خارجی است. شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شماره می‌رود.

▪︎خرمای استعمران:یکی از انواع خرماهایی که در ایران تولید می شود، خرمای استعمران نام دارد. نزدیک به ۷۰ درصد نخل‌های خوزستان خرمای استعمران تولید می‌کنند. نیمه خشک بودن آن باعث طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن است. خرمای استعمران قند بالایی دارد و برای ورزشکاران مناسب است. پوست ضخیم، از جمله ویژگی‌های این نوع خرما به شماره می‌رود.

▪︎خرمای شاهانی: نامهایی، چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نامهای این نوع خرماست. در بیشتر نخلستان‌های جهرم، این نوع خرما می‌شود. خرما شاوانی بسیار شیرین و خوش رنگ است. این نوع خرما بافت نرم و مرطوب دارد و از آن برای تهیه انواع شیره خرما استفاده می‌شود.

▪︎خرمای مضافتی: برای اکثر مردم، مضافتی شناخته شده‌ترین نوع خرما است. طعم عالی و رنگ سیاه آن طرفدار زیادی را به خود جذب کرده است. این خرما را در بم کرمان زیاد می‌بینیم و در واقع خرمای مضافتی، مهم‌ترین خرماهای بازاری کشور را تشکیل می‌دهند. تهرانی‌ها، خرمای مضافتی را از سایر خرماها مصرف می‌کنند.

▪︎خرمای زاهدی: طلایی و بیضی است و دارای یک بافت نرم و شکل طعم آجیلی است. خرمای زاهدی پوست ضخیمی دارد، نیمه خشک است و نسبت به سایر خرماها شیرینی کم‌تری دارد. این خرما در مناطق جنوب کشور، در سطح وسیعی می‌شود. چون این خرما به راحتی ذخیره شده و حمل می‌شود، بین تاجران خرما طرفدارهای زیادی دارد.

▪︎خرمای کبکاب: خرمای کبکاب در بهبهان به دست می‌آید و پر شیره هست. این خرما یکی از اقتصادی‌ترین خرماها به شماره می‌رود و رنگ قهوه‌ای تیره دارد. شکل بیضی و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد به میوه، از قابلیت‌های این خرما به شماره می‌رود.

▪︎خرما ربی: خرمای ربی از جمله انواع خرمای نیمه خشک است و از ماندگاری مطلوبی نیاز است. این خرما در نواحی وسیعی از سیستان و بلوچستان پرورش داده می‌شود. خرمای ربی ظاهری چروکیده و قدی کشیده دارد.

▪︎خرمای برهی: خرمای برهی اصالتا از عراق است و در ایران هم کاشت می‌شود. این خرما دیر است و مقاومتی در برابر خود نشان نمی‌دهد. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرما داده و چسبندگی کلاهک به میوه کم است. این نوع خرما ترد است و بیشتر مزهی کارامل و شکر قهوه‌ای را می‌دهد.

▪︎خرمای آل مهتری:از انواع زودرس خرما است. میوه آن نسبتا کوچک و کشیده است و زودرس بودن باعث می شود ارزش اقتصادی آن بالا برود باشد. این خرما بومی استان هرمزگان است. رنگ آن زرد است و ظاهری کشیده است.

نکاتی که باید درباره خرید خرما بدانید


اولین توصیه این است که اگر در این زمینه تازه‌کار هستید سراغ خرمای باز نروید. مگر اینکه کامل به فروشنده آن اطمینان داشته باشید. چراکه معلوم نیست این خرما‌ها در چه شرایطی کشت و حمل شده‌اند. برای همین بهتر است سراغ خرما‌های بسته بندی بروید. موقع خرید خرمای بسته‌بندی شده توجه داشته باشید که خرما‌ها پرس نشده و به هم نچسبیده باشند. یکی از نشانه‌های کهنه بودن خرما، شکرک آن است. حواستان باشد شیره خرما شکرک نزده باشد. علاوه بر این توجه داشته باشید داخل بسته‌بندی اجسام دیپر مثل گیاه یا *****‌های ریز نباشد. این مورد درباره خرما‌هایی که به صورت غیرصنعتی بسته‌بندی شده باشند بسیار محتمل است. اگر به فکر خرید حرفه‌ای‌تر هستید، موقع خرید خرما به رنگ آن دقت کنید. درست است که هر نوع خرمارنگ خاص خودش را دارد، برای همین بهتر است هم نوع خرما را بشناسید و هم بدانید که این نوع خرما موقعی که می‌رسد باید چه رنگی داشته باشد.

نکاتی که باید درباره نگهداری خرما بدانید


با توجه به اینکه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم بهتر از بعد از ماه رمضان برای جلوگیری از ترش شدن این محصول بهتر است آن را در دمای مناسب نگهداری کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند دمای مناسب برای نگهداری خرما همان دمای محیط است، اما نگهداری خرما در دمای محیط برای بلند مدت خوب نیست. در صورت نگهداری خرما در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، می‌توان آن را به مدت شش ماه تا یک سال نگهداری کرد. اگر می‌خواهید به مدت طولانی‌تر خرما را نگهداری کنیم، باید آن را فریز کنید.

همچنین بهتر است کلا سراغ نگهداری خرما‌های بسته‌بندی شده در کابینت خودداری کنید. اگر سراغ این کار رفتید، بهتر است خرما را در ظرف جداگانه چیده و روی آن را با نایلون فریزر بپوشانید. اگر خرما خشک شد با ریختن کمی آب گرم و یا حتی آب‌میوه شکل بهتری به خود می‌گیرد. مراقب باشید که خرما را در محلی که محصولات بودار مثل سیر وجود دارد، نگذارید، زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد....
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: angel
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا