انواع ترشیجات.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17

ترشی هفت بیجار(کردستان)​

مواد لازم
ترکیبی از ادویه های مختلف مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز، گلپر، زردچوبه، دارچین، زیره سبز، پودر کاری، سیاه دانه، رازیانه و پودر تخم گشنیز که مخلوط آن ها به ادویه مخصوص ترشی معروف است؛ به مقدار لازم و معادل ترکیب زیر:
۱ قاشق چای خوری فلفل سیاه
۱ ق چای خوری فلفل قرمز
۱۰ قاشق چای خوری گلپر
۱.۵ قاشق چای خوری زردچوبه
۱ قاشق چای خوری دارچین
۲ قاشق چای خوری زیره سبز
نصف قاشق چای خوری پودر کاری
۱ قاشق چای خوری سیاه دانه
۱ قاشق چای خوری رازیانه
۶ قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز

ابتدا خیارها، هویج ها، سیب زمینی ترشی ها و بادمجان ها را به خوبی می شوییم و آن ها را به شکل دلخواه خرد می کنیم.برای شستن گل کلم ها باید دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهیم و برای شستن آن از نمک هم بهره بگیریم تا گل و لای و آلودگی هایی که لابه لای بوته هایش پنهان شده اند به خوبی تمیز شوند.به ها را می شوییم و بدون پوست کندن، هر یک از آن ها را خرد می کنیم.گام چهارم: لوبیاهای سبز را به خوبی می شوییم و به اندازه دلخواه قطعه قطعه می کنیم.لازم است پوسته دور سیرها را هم جدا کنیم.سبزی های ترشی را به خوبی می شوییم و بعد آن ها را برای اینکه در داخل ترشی کپک نزنند به خوبی خشک می کنیم. سپس سبزی ها را به ریزترین حالت ممکن خرد می نماییم.حالا نوبت ترکیب مواد با یکدیگر است. پس موادی را که تهیه کرده ایم با هم مخلوط کرده و آن ها را در ظرف ترشی می ریزیم. باید توجه داشته باشم که ریختن این مواد به شکل لایه لایه بیشتر توصیه می شود و در هر لایه بهتر است سیر و فلفل سبز روی مواد دیگر قرار بگیرند.

بعد از این که مواد را به خوبی در ظرف مخصوص ترشی مخلوط کردیم، ادویه و نمک را هم به آن ها اضافه می کنیم.در این مرحله که آخرین مرحله محسوب می شود، ریختن سرکه ضرورت دارد. اگر ترشی و تندی زیاد سرکه برای ما خوشایند نیست، می توانیم آن را با مقدار مناسبی از آب مخلوط کرده و بعد این محلول را روی مواد بریزیم. نحوه اضافه کردن سرکه به مواد دیگر باید به گونه ای باشد که مواد در داخل سرکه شناور باشند و به خوبی با سرکه پوشش داده شوند.سپس ترشی را در محلی خنک و ترجیحا تاریک قرار می دهیم تا پس از یک ماه و نیم قابل مصرف باشد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17
ترشی بندری (بوشهر)
تمبر هندی یک بسته
موسیر به میزان دلخواه
هویج سه عدد
خیار سه عدد
رب انار ترش یک لیوان
کرفس ۳ شاخه
گل کلم یک کیلو
فلفل سبز به میزان دلخواه
سیب زمینی ترشی نیم کیلو
گوجه فرنگی پنج عدد
سبزی‌های معطر و ادیوه جات به میزان دلخواه

فلفل‌های سبز را در آب جوش قرار دهید تا به خوبی نرم شود.تمبر هندی را در داخل یک ظرف قرار داده و برروی آن سرکه بریزید و سپس هسته‌های آن را جدا کنید.گوجه فرنگی هارا به صورت مربعی خرد کنید.هویج و سیب زمینی ترشی را به صورت خرد شده درآورید.گرفس ها را خرد کنید و به هویج و سیب زمینی‌های خرد شده اضافه کنید.موسیرها را چند دقیقه در آب قرار دهید تا خیس شوند و بعد از شستن، قسمت‌های زاید را از آن جدا و سپس مورد استفاده قرار دهید.بوته‌های گل کلم را به خوبی خرد کنید.
سبزی‌های معطر و ادویه جات را به تمام مواد بالا به صورت میکس اضافه کنید.رب انار و گوجه فرنگی را به همراه تمبر هندی رقیق شده با سرکه مخلوط کنید.
مخلوط آماده شده را درون ظرف مخصوص ترشی بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید تا روی آن را بپوشاند.نمک را هم به میزان دلخواه به ترشی بیفزایید، استفاده از مقدار بیشتری نمک در صورتی که شور نشود، مدت و کیفیت نگهداری ترشی را افزایش خواهد داد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17

ترشی انبه (سیستان و بلوچستان)​

مواد لازم :
۴ عدد انبه‌ی پوست‌کنده و خردشده
۲ونیم پیمانه سرکه‌ی سفید
۵ قاشق غذاخوری سس تمرهندی
۲ قاشق غذاخوری آبلیمو
۵ فلفل تند خشک‌شده
۵ حبه سیر درسته
۱ قاشق چایخوری گلپر
۱ قاشق چایخوری سیاهدانه
۱ قاشق غذاخوری تخم گشنیز آسیاشده
۱ قاشق چایخوری نمک

انبه ها را چهار قسمت تقسیم کنید. هسته را جدا کنید و سپس قطعات را در اندازه‌ی دلخواه‌تان خرد کنید؛ می‌توانید آن‌ها به تکه‌های بزرگ تقسیم کنید یا مانند سیب‌زمینی آن‌ها را خلال کنید.انبه‌ها را در یک ظرف متوسط با آبلیموها مخلوط کنید.سرکه را در با حرارت کم بجوشانید و روی همان شعله‌ی کم سیر و سس تمرهندی را به سرکه اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه روی شعله بماند.حال وقت اضافه‌کردن ادویه‌هاست؛ اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر هم روی شعله بماند.
در آخر انبه‌های خوابانده‌شده در آبلیمو را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حدود یک دقیقه روی شعله بماند.مخلوط را در شیشه‌ای تمیز بریزید و در آن را محکم ببندید.
ترشی انبه شما آماده است؛ شما از همان فردای آماده‌شدن می‌توانید آن را چاشنی غذای خود کنید. اگرهم اندکی صبور هستید، یک ماه صبر کنید که به طعم اصیل‌تر برسید.
 
  • بوس چشمکی
واکنش‌ها[ی پسندها]: مانا
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17

ترشی بادمجان (گیلان)​

مواد لازم:
بادنجان قلمی ریز ۲۰ عدد
سبزی خشک: خنش (خالواش)، نعناع و چوچاق ۲۵۰ گرم یا سبزی تازه نیم کیلو
سیر ۳ بته
نمک به اندازه کافی


برای ترشی بادنجان‌های ریز را که تخمی نباشند ومعمولا در فصل پائیز فراوان یافت می‌شوند انتخاب می‌کنیم. دم بلند بادنجان‌ها را طوری می‌بریم که سر بادنجان‌ها کنده نشود و بعد آن‌ها را تمیز میشوئیم و از پهلو یک چاک کوچک می‌دهیم. بادنجانها را در ظرف لعابی می‌ریزیم وروی آن‌ها کمی سرکه می‌ریزیم ومیگذاریم چند جوش بزند تا بادنجان کمی در سرکه بپزد و نرم شود. بعد آنرا صاف می‌کنیم و چند روز در هوای آزاد می‌گذاریم خشک شود. اگر از سبزی تازه استفاده می‌کنیم، سبزی را شسته و می‌گذاریم آبش گرفته شود. سیر را پوست می‌کنیم. همراه با سبزی ریز خرد می‌کنیم و با مقداری نمک مخلوط می‌کنیم. آنگاه چاکی را که به بادنجان‌ها داده‌ایم آهسته باز می‌کنیم.

داخل شکم بادنجان‌ها را با سبزی مخلوط با سیر ونمک پر می‌کنیم، سپس دو لبه طرف چاک را بهم جفت نموده و در شیشه دهن گشاد متناسبی پهلوی یکدیگر می‌چینیم. سر شیشه باید مقداری خالی بماند تا وقتی که بادنجان‌ها سرکه را بخود گرفتند و باز شدند گنجایش داشته باشد. سپس روی بادنجانها سرکه خوب و مطمئن که ترش باشد می‌ریزیم.

سرکه باید کاملاً روی بادنجان‌ها را بگیرد. بعد از چند روز در آن را باز می‌کنیم تا اگر سرکه کم شده باشد دوباره سرکه اضافه کنیم و در شیشه را محکم می‌بندیم ودر جای خنک می‌گذاریم. این ترشی معمولاً بعداز یکی دو ماه حاضر خواهد شد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,572
پسندها
19,211
امتیازها
113
مدال ها
17

ترشی سیر​

مواد لازم برای درست کردن سیر ترشی
سیر خشک
سرکه سیب ارگانیک
نمک

برای درست کردن سیر ترشی خانگی و سالم ابتدا پوستهای روی سیر ها را جدا میکنیم به طوری که حبه های آن از هم جدا نشود،قسمت چوبی بالای سیر هم به دلخواه اگر بخواهید از سرش ببرید و اگر نه که زیاد تاثیری در طمع و مزه ندارد. از سیر های که بخشی از آن کپک زده و خراب است استفاده نکنید.سیرها را در داخل شیشه ها چیده و سعی کنید فضای خالی در ظرفتان باقی نماند.کمی نمک روی سیرها ریخته و سپس سرکه سیب را به آن اضافه میکنیم تا جایی که سرکه روی سیر ها را بگیرد سرکه می ریزیم. در چند روز اول بهتر است در آنرا در چند روز اول نیمه باز بگذارید تا سیر و سرکه از جوش و خروش بیفتد و بعد به آن دوباره سرکه اضافه کرده و درب آنرا محکم ببندید. زود ترین زمانی که میتوانید سیر ترشی خود را مصرف کنید حداقل ۶ ماه است زودتر از آن این ترشی قابل خوردن نیست.زمان رسیدن واقعی آن ۷ سال است که میتوان بعد از ۳ یا ۴ سال هم آنرا خورد.سیر ترشی بعد از گذشت سالها پوستش به راحتی کنده میشود نرم میشود و مزه شیرینی دارد. ترشی خود را در محل تاریک و خنک نگهداری کنید.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
74
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
25
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
46
اعتصامی
اعتصامی
بالا