انواع آش های محلی.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
مواد لازم برای آش بلغور
بلغور گندم 2 پیمانه
برنج نیم دانه 1/2 پیمانه
نخود 1/2 پیمانه
لوبیا چیتی 1/2 پیمانه
عدس 1 پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) 500 گرم
پیاز 4 عدد
سیر 3 حبه
نعناع خشک 3 قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار کافی
کشک 1 پیمانه
    min

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه آش بلغور
وقتی قصد دارید این غذای خوشمزه را درست کنید از حدود 10 ساعت قبل حبوبات را خیس و چندین بار آب آن ها را عوض کنید. وقتی حبوبات را خیس کنید بهتر پخته می شوند و نفخ آن ها بسیار کم می شود. حبوبات را جداگانه بپزید و کنار بگذارید. سبزی آش را پاک کرده و خرد کنید.

مرحله دوم یک قابلمه تقریبا بزرگ بیاورید و 10 تا 12 پیمانه آب داخل آن بریزید، بلغور و برنج را نیز به آن اضافه کنید. سپس روی حرارت ملایم گذاشته و بگذارید تا کاملا پخته و لعاب بدهد. معمولا 2 ساعت برای پخت بلغور زمان نیاز دارید. برای اینکه زمان خیلی زیادی هدر ندهید می توانید زمانی که بلغور در حال پخت می باشد سایر حبوبات را نیز بپزید. وقتی بلغور کاملا پخته شد، سایر حبوبات پخته را به آن اضافه کنید وکاملا هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی
در ادامه کار داخل یک ظرف کوچک یک عدد پیاز را رنده کنید و بگذارید تفت بخورد. زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و داخل آش بریزید. وقتی می خواهید سبزی آش را داخل آن بریزید اگر به نظرتان قابلمه کوچک است آن را عوض کنید. پس از اضافه کردن پیاز داغ، سبزی خرد شده را نیز به آش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید تا غذا جا بیفتد. برای این مرحله از پخت آش 45 دقیقه زمان نیاز دارید.


اگر آب آش کم است می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.در این زمان باید آش را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. 10 دقیقه به آخر پخت غذا کشک را به آن اضافه کنید. وقتی کشک را اضافه کردید غذا را مزه کنید و اگر به نظرتان کم نمک بود به آن نمک بزنید. در زمان جا افتادن غذا، می توانید پیازهای باقیمانده را پوست گرفته و خلالی خرد کنید و بگذارید سرخ شوند. سیرها را نیز خرد کرده و سرخ کنید. مقداری روغن داخل یک ظرف بریزید و نعناع را با آن سرخ کنید تا برای تزیین آش استفاده کنید. وقتی آش بلغور آماده شد داخل ظرف مورد نظر بکشید و با کشک و پیاز و سیر سرخ شده و نعناع داغ تزیین کنید.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
مواد لازم برای تهیه آش ماست با گوشت:
برنج۳ پیمانه
ماست۱ کیلوگرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سبزی آش۵۰۰ گرم
لپهنصف پیمانه
پیاز۳ عدد متوسط
نعناع۱ قاشق سوپ خوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
Ashe mast

دستور تهیه آش ماست با گوشت:
چند ساعت قبل از شروع آشپزی برنج و لپه را در ظرف های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می شود که هم نفخ آن گرفته شود و هم زودتر پخته شود.
ابتدا پیازها پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. قابلمه ای را که می خواهید آش در آن بپزید را انتخاب کنید و در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از سرخ شدن پیازها، لپه ها را آبکشی کنید و به همراه ۶ پیمانه آب و مقداری فلفل به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا بپزند.
بعد از اینکه لپه ها نیم پز شدند، برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.
نوبت به درست کردن گوشت چرخ کرده می باشد. ابتدا یکی از پیاز های باقیمانده را پوست بگیرید و بشویید و رنده کنید. و سپس آب آن را به کاسه ای که گوشت چرخ کرده در آن است اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید. سپس به اندازه یک گردو و حتی کوچک تر از گوشت را در کف دست قرار دهید و آن ها را قلقلی کنید. سپس آن ها را به قابلمه آش اضافه کنید.
در این مرحله نوبت به سبزی آش می‌رسد. سبزی آش شامل جعفری، گشنیز، تره و نعناع است. سبزی ها را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید و به قابلمه آش اضافه کنید.
باید در این مرحله حرارت اجاق گاز را کم کنید تا کوفته ها متلاشی نشوند و به آرامی به همراه برنج پخته شوند.
بعد از اینکه برنج و گوشت کاملا پخته شدند، به قابلمه زردچوبه و مقداری نمک اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید.
در نهایت اجاق گاز را خاموش کنید و سپس ماست را بعد از اینکه هم زدید به قابلمه اضافه کنید. سپس آش ماست را هم بزنید و در قابلمه را برای چند دقیقه بگذارید تا مواد طعم ماست را به خود بگیرند.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
مواد لازم برای آش شله قلمکار
گوشت گوساله500 گرم
سبزی آش خرد شده500 گرم
نخود1 پیمانه
عدس1 پیمانه
برنج نیم دانه1/2 پیمانه
گندم1/2 پیمانه
لوبیا چیتی1/2 پیمانه
پیاز4 عدد
سیر2 حبه
سیر داغبه میزان لازم
پیاز داغبه میزان لازم
نعنا داغبه میزان لازم
نمک، فلفل، زرد چوبهبه میزان لازم
دستور پخت آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار اصل
حبوبات را بنا به زمان پختشان شسته و داخل کاسه ای می ریزیم و از 24 ساعت قبل از پخت آش با آب خیس کرده و در این زمان چندین بار آب آن را عوض می کنیم.
64167s4l6
پخت گوشت
گوشت را داخل قابلمه مناسبی ریخته و به همراه سیر و یک عدد پیاز خلالی شده به آن می افزاییم به همراه کمی فلفل، زردچوبه و آب اجازه می دهیم تا کاملا پخته شود
پخت حبوبات آش
ابتدا نخود را به همراه چند قاشق پیاز داغ و 8 لیوان آب روی حرارت گذاشته اجازه دهید تا کاملا پخته شود. نخود که نیم پز شد، لوبیا چیتی را افزوده و اجازه دهید تا لوبیا هم پخته شود، اواسط پخت لوبیا عدس را بیفزایید در نهایت کلیه حبوبات به خوبی پخته و نرم شوند.

پخت گندم
گندم را به همراه 4 لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. پخت گندم که کامل شد، برنج را افزوده و اجازه می دهیم تا کاملا پخته شود.

مخلوط کردن کلیه مواد
داخل قابلمه بزرگی آب گوشت پخته شده را ریخته حالا به ترتیب سبزی، حبوبات پخته شده را به همراه گندم و برنج افزوده و اگر میزان آب آش کم بود کمی آب افزوده زیرا تا زمان جا افتادن آش دوباره تبخیر می شود.

افزودن گوشت
حالا گوشت پخته شده را با دست ریش ریش کرده مقدار کمی برای تزئین گذاشته و باقی مانده را به همراه 5 قاشق غذاخوری پیاز داغ داخل آش می ریزیم. این آش شله قلمکار از این مرحله به بعد باید به مدت 2 تا 3 ساعت روی حرارت بماند تا کلا جا افتاده شود بهتر است در این زمان مدام هم زده شود تا نرم و کشدار شود.

سرو آش شله قلمکار
آش شله قلمکار جا افتاده را در ظرف زیبایی ریخته و با نعنا داغ، سیر داغ، پیاز داغ، کشک و گوشت ریش شده تزئین کرده و نوش جان کنید.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
آش کشک یکی از رایج‌ترین انواع آش‌های سنتی ایرانی به شمار می‌آید که تقریبا در تمام نقاط کشور و با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. کشک، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این آش است که آن را منبع غنی کلسیم می‌دانند و مصرف منظم آن را در جهت پیشگیری یا بهبود نسبی بیماری‌هایی چون آرتروز، توصیه می‌کنند.

مواد اولیه آش کشک شامل برنج یا بلغور، گوشت، سبزی، حبوبات، کشک، سیر و پیاز می‌شود. در سنندج به این آش گوشت قلقلی اضافه می‌کنند و در آش تبریزی‌ها، کلم، هویج و بلغور نیز به چشم می‌خورد. نوعی آش کشک شیرازی نیز وجود دارد که کوفته قلقلی، گوشت ریش‌‌ریش شده، بادمجان سرخ کرده و گردوی خردشده نیز در مواد آن دیده می‌شود.
0651b109 84e7 40d5 a774 bb13ae34ae11

برخی نیز این آش را همانند آش رشته آماده می‌سازند؛ با این تفاوت که کمی برنج و کشک به این مخلوط اضافه می‌کنند. در همه انواع آش کشک، کشک را در مرحله آخر که آش لعاب انداخت به آن می‌افزایند و چون سایر آش‌های ایرانی، با پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ تزیین و سرو می‌کنند.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
آش شله یا شله قلمکار مشهد، آش اصیل و سنتی این شهر است که در نذری‌ها و عزاداری‌های ماه محرم و صفر، طبخ و پخش می‌شود. شله مشهدی به زمان زیادی برای آماده‌سازی نیاز دارد و معمولا روی آن را با خورشت قیمه تزیین و سرو می‌کنند.
50263239 3087 4330 866c 5531a82398c2

گوشت قرمز، حبوبات، برنج، بلغور گندم، پیاز و ادویه فراوان، مواد اولیه این آش خوش‌طعم و سنتی خراسان را تشکیل می‌دهد. شله مشهدی، برخلاف آش شله قلمکار مرسوم در سایر شهرهای ایران، بدون سبزی پخته می‌شود و به‌دلیل گوشت فراوان و حالت کشداری که دارد، از لحاظ ظاهری شبیه به حلیم به نظر می‌رسد. عطر و طعم متفاوت شله را به ادویه‌های خاص آن مرتبط می‌دانند که معمولا از فلفل سیاه، دارچین، جوز هندی و گاه کمی زنجبیل تشکیل می‌شود.

از آنجایی که پخت شله اصیل مشهدی علاوه بر صرف زمان بسیار و هم‌زدن مداوم، روش خاصی دارد و نتیجه خوب به‌سادگی حاصل نمی‌شود، معمولا آن را به‌صورت آماده تهیه می‌کنند.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
Fa85c890 2579 41e2 9a24 b60e079e186d
آش گوجه فرنگی از دیگر آش‌های سنتی و اصیل ایرانی است که در بسیاری از نقاط کشور و به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن، به شهر تبریز باز می‌گردد. در زبان ترکی به این آش «آبغورا آشی» یا «بامادور آشی» می‌گویند و ظاهرا شباهت بسیاری به آش آبغوره تبریزی دارد. تنها تفاوت این دو آش، در میزان گوجه‌فرنگی به کار رفته آن است که در آش آبغوره کمتر استفاده می‌شود.

گوجه فرنگی، برنج و آبغوره، مواد اصلی آش گوجه فرنگی را تشکیل می‌دهد و در ادامه، برخی از لولیا چشم‌بلبلی یا چیتی، تره و جعفری، آب گوشت، پیاز و نعنا خشک نیز برای تهیه این آش خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب استفاده می‌کنند. عده‌ای بنا بر سلیقه و ذائقه خود، گوشت قلقلی به آش می‌افزایند و برخی از افراد اضافه کردن مقدار کمی رب گوجه را نیز در تکمیل رنگ زیبای این آش پیشنهاد می‌دهند.

در بعضی از دستور پخت‌ها، بلغور را جایگزین برنج می‌کنند و در مناطقی عدس، لپه، گندم و مواردی از این دست نیز در آش گوجه فرنگی به چشم می‌خورد. استفاده از ترخون و سبزی محلی کرویز، کروز (karoz) یا کرفس کوهی در این آش، از دیگر مواردی است که برخی از اهالی آذربایجان به آن توصیه دارند.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
4252d418 c6ac 472e b99f 2863810176c3

آش گندم از اصیل‌ترین و مغذی‌ترین آش‌های سنتی ایرانی به شمار می‌رود که در هر منطقه‌ای از کشور به روش خاصی تهیه می‌شود. در برخی از شهرها، این آش را بدون سبزی و با ترکیب نخود و لوبیا، گوشت، گندم و پیاز آماده می‌کنند.

عده‌ای به این ترکیب، سبزی آش افزوده و با کشک و پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ سرو و میل می‌‌‌کنند. بعضی از افراد نیز معتقدند، آش گندم را باید بسیار ساده و بدون گوشت پخت و کشک را نیز در مرحله آخر به آش اضافه و با آن مخلوط کرد. وجه اشتراک تمام این دستورات، گندم است که ماده اصلی تشکیل دهنده آش محسوب می‌شود.

اهالی استان یزد، این آش را با روش بدون سبزی و با ادویه فراوان (مشابه حلیم گندم)، در ایام عزاداری محرم و صفر، طبخ کرده و به‌عنوان نذری بین مردم پخش می‌کنند. ازاین‌رو، آش گندم یزدی در این استان، به «آش امام حسین» نیز شهرت دارد. در شهرستان ابرکوه نیز به این نوع آش، حلیم یزدی می‌گویند که در فصل زمستان و با ترکیب بلغور گندم و گوشت گوسفند و ادویه‌هایی چون فلفل، دارچین و جوز هندی تهیه می‌شود.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
آش انار جذاب و خوشمزه، از آش‌های سنتی ایرانی است که معمولا در شب یلدا تهیه می‌شود. این آش را در نقاط مختلف کشور به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌کنند. در بعضی از شهرها، انواع حبوبات یا بلغور را در ترکیب این آش به کار می‌برند و در برخی از نقاط کشور، از برنج نیم‌دانه و لپه استفاده می‌شود.

در چند دستور پخت، آب گوشت و گوشت قلقلی نیز به چشم می‌خورد؛ مثلا شیرازی‌ها گوشت را به‌صورت کوفته قلقلی در آش می‌ریزند و آذری‌ها، گوشت چرخ کرده را مخلوط مواد می‌کنند.
74209790 a625 4b25 b9fd 9783c9926df1

گیلانی‌ها برخلاف دو گروه قبل، اعتقادی به استفاده از گوشت در آش انار ندارند. سبزی آش، آب انار، دانه انار و رب انار، از دیگر مواد اولیه این آش خوش‌طعم پاییزی است. اضافه کردن مقداری لبوی خرد شده، رنگ و طعم بهتری به آش انار می‌بخشد و کمی گلپر، عطر آن را دلپذیر خواهد کرد
 
م

مانا

تاریخ ثبت‌نام
3/10/22
نوشته‌ها
0
راه‌حل‌ها
1
پسندها
3,387
امتیازها
3
آش انار جذاب و خوشمزه، از آش‌های سنتی ایرانی است که معمولا در شب یلدا تهیه می‌شود. این آش را در نقاط مختلف کشور به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌کنند. در بعضی از شهرها، انواع حبوبات یا بلغور را در ترکیب این آش به کار می‌برند و در برخی از نقاط کشور، از برنج نیم‌دانه و لپه استفاده می‌شود.

در چند دستور پخت، آب گوشت و گوشت قلقلی نیز به چشم می‌خورد؛ مثلا شیرازی‌ها گوشت را به‌صورت کوفته قلقلی در آش می‌ریزند و آذری‌ها، گوشت چرخ کرده را مخلوط مواد می‌کنند.
:p.s.smi-1-(59):مشاهده فایل‌پیوست 5873
گیلانی‌ها برخلاف دو گروه قبل، اعتقادی به استفاده از گوشت در آش انار ندارند. سبزی آش، آب انار، دانه انار و رب انار، از دیگر مواد اولیه این آش خوش‌طعم پاییزی است. اضافه کردن مقداری لبوی خرد شده، رنگ و طعم بهتری به آش انار می‌بخشد و کمی گلپر، عطر آن را دلپذیر خواهد کرد
توشمال انار تو غذا معروف
من اصلا دوس ندارم:p.s.smi-1-(59):
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: ساره
بالا