آیا ملاک های محاسبه میزان نفقه زوجه را می‌دانید؟

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
نفقه چیست؟ آیا از میزان نفقه زوجه با خبر هستید؟ میزان نفقه چقدر است؟ ملاک‌های محاسبه میزان نفقه چیست؟ تعیین میزان نفقه به چه عواملی بستگی دارد؟
ملاک های محاسبه میزان نفقه زوجه

✅نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء از تعریف بالا که درخصوص نفقه ارائه شد استنباط می شود که قانونگذار قانون مدنی برای تعیین نفقه بیش ازهرچیزی شرایط و منزلت زوجه را در نظر گرفته و با ذکر داشتن خادم در صورت عادت این معنی به ذهن متبادر می شود که گویی برای تعیین میزان نفقهقانونگذار سخت گیری زیادی به خرج داده و هیچ گونه مشقتی از باب کوتاهی مرد در پرداخت نفقه زن را نادیده نمی گیرد و با حصری نکردن مصادیق نفقه برای رسیدن به این هدف خود تمایل بیشتری نشان می دهد. بنابراین اگر زوجه بیمار شود، هزینه های درمان وی به عهده زوج خواهد بود.

🔻لازم به ذکر است برای تعیین میزان نفقه زن باید وضعیت و شرایط زندگی او قبل از ازدواج و زمانی که در خانواده پدری اش زندگی می کرده در نظر گرفته شود. برای مثال اگر زوجه دارای تحصیلات بالایی باشد و از خانواده متمکنی باشد، زوج نه تنها نمیتواند به بهانه تمکن زوجه، در پرداخت نفقه کوتاهی کند بلکه با توجه به شرایط خانوادگی زوجه، مسوولیت زوج در پرداخت نفقه زوجه اش که متناسب باشرایط او باشد لازم و ضروری است.

🔻باتوجه به مطالب گفته شده در بالا اگر دو طرف در تعیین میزان نفقه به نتیجه ای نرسیدند، موضوع به کارشناس ارجاع خواهد شد و کارشناس امر با توجه به وضعیت و شان و منزلت اجتماعی و خانوادگی زوجه و در نهایت نظر به وضعیت مالی زوج، میزان نفقه را تعیین خواهد کرد.

🔻در پایان ذکر این نکته ضروری است که شاغل بودن زوجه، مانع از پرداخت نفقه به وی نخواهد شد.
 
آخرین ویرایش:
بالا