آیا عمر گوگل ب سر آمده؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
دیجیاتو نوشت: ChatGPT می‌تواند طی یک تا دو سال آینده به تهدید جدی برای موتور جستجوی گوگل و اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت تبدیل شود.

«پل بوکهیت»، خالق جیمیل، می‌گوید چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند طی یک تا دو سال آینده به تهدید جدی برای موتور جستجوی گوگل که اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت است، تبدیل ‌شود.

گوگل بیشترین درآمد خود را از طریق موتور جستجوی خود کسب می‌کند و حالا با محبوبیت سریع چت‌بات ChatGPT، موجی از نگرانی‌ها در مورد آینده کسب‌وکار برخی شرکت‌ها ازجمله گوگل به میان آمده است تا جایی که خالق جیمیل می‌گوید ممکن است این چت‌بات در عرض کمتر از دو سال آینده بتواند جای موتور جستجوی گوگل را بگیرد.

یکی از کاربران توییتر، با انتشار توییتی نتایج چت‌بات ChatGPT و موتور جستجوی گوگل را با یکدیگر مقایسه کرده است. پل بوکهیت در پاسخ به این توییت، اعلام کرد که گوگل ممکن است طی یک تا دو سال آینده به مشکلات جدی روبه‌رو شود و این هوش مصنوعی حتی می‌تواند جای موتور جستجوی گوگل را بگیرد.​


● آیا چت‌بات ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین موتور جستجوی گوگل شود؟

یکی از ارزشمندترین بخش‌های تجارت و کسب‌وکار گوگل، موتور جستجوی این شرکت است که بخش اعظم درآمد خود را از این طریق کسب می‌کند. چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT، جدیدترین ابزار OpenAI محسوب می‌شود که محبوبیت خاصی کسب کرده است و می‌تواند برخی عملیات پیچیده را به انجام برساند. این چت‌بات درواقع می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند و دراصل جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید.

محبوبیت ChatGPT، بقای موتورهای جستجو مانند گوگل را زیر سؤال برده است و برخی بر این باور هستند که هوش مصنوعی و این چت‌بات‌ها به‌زودی جایگزین موتورهای جستجو می‌شوند. حالا پل بوکهیت، خالق جیمیل نیز نظر خود را در این اعلام کرده است. او نیز فکر می‌کند که کسب‌وکار گوگل با آمدن این چت‌بات‌ها حداکثر تا دو سال آینده دوام خواهد آورد.

چت‌بات ChatGPT جدیدترین دستاورد شرکت تحقیقاتی OpenAI است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود. این شرکت با همکاری یکی از سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی به نام «سم آلتمن» در اواخر سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و هدفش توسعه هوش دیجیتال برای کمک به بشریت است.

میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان، سؤالات خود را از این چت‌بات می‌پرسند و نتایج جالبی دریافت می‌کنند. سؤال‌ها به سبک مکالمه پاسخ داده می‌شوند و کاربران با دریافت پاسخ سؤال‌ اول می‌توانند سؤالات بعدی را نیز مطرح کنند.

موفقیت چت‌بات ChatGPT مدیران ارشد گوگل را به چالشی بزرگ دعوت کرده؛ تا جایی که این شرکت روی محصولات هوش مصنوعی تمرکز بیشتری کرده است تا بتواند در میدان رقابت حرفی برای گفتن داشته باشد

● آیا پایان کار گوگل نزدیک است؟

گوگل کسب‌وکار خود را تا حد زیادی بر مبنای موفق‌ترین محصول خود بنا کرده، اما ظاهراً این محصول ممکن است به‌زودی با بحرانی جدید روبه‌رو شود. به گفته خالق جیمیل، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نیاز به صفحات نتایج موتورهای جستجو را از بین ببرد و این نقطه، دقیقاً جایی است که گوگل بیشترین درآمد خود را از آن کسب می‌کند.

گوگل برای نمایش محصولات و خدمات، در کنار نتایج جستجو از تبلیغ‌کنندگان هزینه دریافت می‌کند. در سال ۲۰۲۱ این شرکت بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از این طریق درآمد کسب کرد که بهترین درآمد تاریخ ۲۵‌ساله این شرکت محسوب می‌شود. با آمدن ChatGPT ممکن است مشکلاتی برای موتورهای جستجو و ازجمله گوگل پیش بیاید. حال باید دید در ادامه گوگل چه تدابیری را در پیش خواهد گرفت و چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی چه مسیری را طی خواهند کرد
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
  • بسته
  • چسبان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
143
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
45
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
38
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
13
اعتصامی
اعتصامی
بالا