آیا ارث عمو به شما می‌رسد؟

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,833
پسندها
2,419
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
با مقاله ای بسیار مفید در بخش دانستی های حقوقی سایت وطن وی در خدمت شما هستیم، و به این سؤال پاسخ خواهیم داد، که آیا ارث عمو به شما می‌رسد؟ لطفا تا پایان همراه ما باشید.

تقسیم ارث عمو اقدامی است که توسط اولاد برادر انجام می‌شود. در حقیقت با فوت شخص، ورثه او حق دارند برای تقسیم اموال اقدام کنند.
تقسیم ارث عمو بین برادرزاده‌ها تنها زمانی تحقق خواهد یافت که ورثه، برای دریافت گواهی حصر وراثت اقدام کنند. در این گواهی، مشخصات هر یک از ورثه و نسبت آن‌ها با شخص فوت شده، بررسی شده است.

ورثه عمو چه کسانی هستند؟​

به طور کلی ورثه هر شخص، در سه طبقه مختلف قرار می‌گیرند. این سه طبقه در متن ماده ۸۶۲ قانون مدنی، بررسی شده‌اند. در ادامه هر یک از این طبقات و وراث حاضر در آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

طبقه اول وراث تقسیم ارث عمو​

این طبقه به سه درجه متفاوت تقسیم می‌‌شود:

  • درجه اول: پدر، مادر و فرزندان متوفی
  • درجه دوم: نوه‌ها
  • درجه سوم: نبیره‌ها

طبقه دوم وراث تقسیم ارث عمو​

مانند طبقه اول، این طبقه نیز درجاتی دارد که به شرح زیر هستند:

  • درجه اول: برادران و خواهران، جد و جده
  • درجه دوم: فرزندان خواهران و برادران (شما در این درجه حضور دارید!)

طبقه سوم وراث تقسیم ارث عمو​

در نهایت، طبقه سوم وراث به درجات زیر تقسیم می‌شود:

  • درجه اول: عمو، عمه، خاله و دایی
  • درجه دوم: فرزندان آن‌ها
اشاره کردیم که شما در طبقه دوم وراث قرار می‌گیرید. در نتیجه ضروری است که به نکاتی که در ادامه و در خصوص تقسیم ارث عمو بین برادرزاده ها بیان می‌کنیم، توجه داشته باشید.
  • با حضور ورثه حاضر در هر یک از طبقات، نوبت به سهم بردن وراث حاضر در طبقات بعد نمی‌رسد. در صورتی که قصد دارید برای تقسیم ارث عمو اقدام کنید اما در طبقه اول، شخصی حضور دارد، شما از سهم قانونی محروم هستید. البته امکان منتقل کردن سهم قانونی توسط هر یک از ورثه وجود دارد. بنابراین سایر ورثه می‌توانند با تنظیم صلح‌نامه، بخشش سهم‌الارث، برای انتقال سهم خود به شما اقدام کنند. البته این مساله اختیاری است و نمی‌توان از راه قانونی برای اجبار آن‌ها اقدام کرد.
  • توجه داشته باشید که اگر وراث حاضر در طبقه اول، حضور نداشته باشند، نوبت به سهم بردن وراث حاضر در طبقه دوم می‌رسد. در این صورت، ترتیب درجات باید رعایت شود. بنابراین اگر قصد آگاهی از نحوه تقسیم ارث عمو را دارید، باید بدانید که اولویت در سهم بردن، با برادران و خواهران او است. بنابراین پدر شما به همراه سایر خواهران و برادران خود، از اموال عمو سهم خواهد داشت. همچنین در فرض فوت پدر شما بعد از فوت عمو، امکان دریافت سهم او توسط شما (به عنوان قائم مقام پدر) وجود دارد.
  • با توجه به آخرین نکته‌ای که در مورد شماره دو بیان کردیم، شرط ارث بردن، زنده بودن در زمان فوت مورث است. بنابراین در صورتی که وارث، قبل از فوت مورث از دنیا رفته باشد، نمی‌توان به قائم مقامی او، برای دریافت سهم قانونی اقدام کرد.
  • همسر متوفی به هر حال از اموال متوفی سهم خواهد داشت. حتی در فرضی که فرزند نیز حضور نداشته باشد، به میزان یک چهارم از اموال، به همسر تعلق می‌گیرد.

نحوه تقسیم ارث عمو​

شما می‌توانید از دو راه متفاوت برای تقسیم ارث عمو بین برادرزاده‌ ها اقدام کنید:

  • با نوشتن تقسیم نامه ارث و انتخاب یکی از راه‌های تقسیم ارث توافقی یا تقسیم ارث قانونی
  • تقسیم ارث توسط دادگاه
هر یک از این راه‌ها، می‌توانند نتایج مشابهی را برای شما به همراه داشته باشند. البته به این نکته توجه کنید که انجام اقدامات در دادگاه، علاوه بر هزینه‌های زیاد، اتلاف زمان را نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین تقسیم ارث در اکثر اوقات، توسط خود ورثه انجام می‌شود. حتما به مساله حضور یا عدم حضور وراث در طبقه اول یا حتی دوم توجه داشته باشید. با حضور ورثه حاضر در طبقه اول و در درجه اول از طبقه دوم، امکان تقسیم اموال بین برادرزاده‌ها وجود ندارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
از شانس بدمون عموهام همشون ورثه دارن خودشون
ما فقط وقتی بمیره گریه میکنیم و نهایتش یه شام و دوتا خرما و یه کوچولو حلواش بهمون برسه
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: Reza
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,833
پسندها
2,419
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
ما هم ارث فقط ژن ها بد رو گرفتیم:ROFLMAO:
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: مانا
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا