آموزش مزاج شناسی در طب سنتی دکتر خیراندیش

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,885
پسندها
22,627
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

آموزش مزاج شناسی در طب سنتی دکتر خیراندیش


نبض عمومی ، ۹ نبض و تخصصی ، ۲۴ نبض و فوق تخصصی ۱۰۴ نبض و نبض ضروری ، ۳ نبض است. نبضی که پر و آرام است دموی می باشد و نبضی که پر و تند می زند صفراوی است و نبضی که ضعیف و آهسته می زند بلغمی است و نبضی که ضعیف ، تیز و تند می زند سوداوی است. بچه ای که در خواب به این طرف و آن طرف می غلطد به خاطر شدت گرمی است که بی قراری می کند ، یا خانمی که مرتب دکور خانه را عوض می‌کند و یا کسی که کارهایش را ناقص انجام می دهد بی قراری اش به خاطر گرمی است. اگر بخواهیم به آرامش برسیم باید از حرارت بیش از حد بدن کم کنیم.

هفته های آرامش زوج های صفراوی

✔️۱ تا ۷ ماه قمری و ۲۱ تا ۲۹ ماه قمری است و اکثرا در ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ماه قمری دعوا می کنند. یک زوج صفراوی دو هفته با هم آشتی و دو هفته قهر هستند. اگر زوج هر دو صفراوی باشند باید خودشان را به کظم غیظ (فروخوردن و نگهداشتن خشم شدیدی که هنوز بروز نکرده است) عادت دهند تا مشکلشان حل شود و یا در روزهای دعوا مقداری از گرمی سر ، بکاهند با استشمام سرکه یا آبلیمو و یا با خوردن سردی. اگر در زنان سردی زیاد شود ریزش در قاعدگی ، زیاد و یا مدتش زیاد می شود و معمولا در قاعدگی بیحالی ، پرخوابی و خستگی اتفاق می افتد و تاخیر در قاعدگی هم از سردی است ، اگر سردی بیشتر شد قاعدگی قطع می شود و گاهی هم از شدت گرمی ، قطع قاعدگی پیش می آید که خارش هم دارد اما این بسیار کم اتفاق می افتد ، در درمان این هم رازیانه می دهیم.

✔️دم ، حرارت است اما حرارت و رطوبت با هم است ، صفرا هم حرارت است ولی سرعت انعطاف صفراوی ها بالاست ولی در دم ، سرعت انعطاف کم است. یعنی اگر در تیررس افراد دموی قرار گرفتید باید کوتاه بیایید تا دعوایی صورت نگیرد.

✔️آرامش در بلغم است لذا اگر زنی بلغمی باشد فرمانبردارتر می شود و دموی ، خود را سلطان حساب می کند ، اگر بداخلاق شوند خیلی لج می کنند اگر مهربان شوند خیلی صمیمی می شوند ؛ لذا در بیرون آدم های دوست بازی اند و استعداد تعدد زوجیت در آن ها بیشتر است. هر چه از گرمی به سردی برویم تعدد زوجات و حتی ازدواج ، کم رنگ تر می شود.


✔️چاق های گلگون ، دموی و چاق های سفید ، بلغمی هستند. اگر زن و شوهر هر دو بلغمی باشند ، زندگی شان بسیار آرام است. مردهای بلغمی چون سرد هستند و بلغمشان بالاست لذا زن ذلیل هستند.

✔️حکیم خیراندصبحانه را با عسل شروع کنید و صبحانه باید قوی و سنگین باشد. ۳ عدد خرما می تواند انرژی کل بدن را در طول ۲۴ ساعت تامین کند مثل:کله پاچه، عدس با ادویه های گرمی که انرژی یک روزه را تامین می کند.

✔️وقتی که با غذای گرم می خوابیم خلط گرم در بدن تولید می شود و صبح ، انسان بانشاط می شود و خوب است شب با استشمام عطر محمدی بخوابیم ، چون گرم است. انسانهایی که گرمیها را می خورند مغزشان گرم می شود و مثبت اندیش می شوند و برعکس ، انسانهایی که سردیها را می خورند مغزشان سرد می شود و منفی می اندیشند.

✔️وقتی معده سرد می شود شکم بزرگ می شود و آروغ می زنیم.
 
بالا