آشنایی با جدیدترین نمای کامپوزیت ساختمان🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
نمای کامپوزیت ساختمان؛ با جذاب‌ترین نمای این روز‌های شهر آشنا شوید!
استفاده از نمای کامپوزیت ساختمان به عنوان یک پوشش شیک و یکی از مصالح ساختمانی پیشرفته و نوین، در شهر‌های ایران رو به گسترش است. ورق‌های کامپوزیت به صورت نیمه جعبه روی نما نصب می‌شوند.

نمای کامپوزیت ساختمان


به ساختمان‌هایی که هر روز از کنارشان می‌گذرید توجه کرده اید؟ آیا می‌دانید متریال به کار رفته در هر کدام چیست؟ حتما اسم کامپوزیت به گوشتان خورده است؛ اما شما در مورد آن تا چه حد آگاهی دارید؟ در این مطلب به بررسی این متریال پر کاربرد پرداخته و شما را با معایب و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.


همان طور که می‌دانید معماری مدرن، سبکی از معماری است که در زمان ظهور خود، بسیاری از کشور‌ها را تحت سلطه‌ خود گرفته و حتی تا کنون نیز ادامه دارد. کشور ایران نیز با وجود معماری غنی در گذشته، به دام این روند جهانی شدن گرفتار شده است. بحث ما امروز بر سر این سبک و مزایا و معایب آن نیست، بلکه می‌خواهیم با متریالی که به شدت با معماری این روز‌های ما عجین شده است، آشنا شویم؛ آلومینیوم کامپوزیت، یک متریال محبوب و فراگیر در عرصه‌ معماریست.

معنای نمای کامپوزیت ساختمان​

هرگاه برای پوشش نهایی خود از ورق‌های آلومینیومی بهره بردید، این بدان معناست که نمای شما، آلومینیوم کامپوزیت است. متریال کامپوزیت در حقیقت از پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلی‌متری از فلز آلومینیوم ساخته شده است که در اکثر مواقع در ابعاد دلخواه به صورت کوچک یا بزرگ و به ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شود.
علت محبوبیت این متریال، کیفیت مناسب، عدم محدودیت در طراحی و اجرا و هم چنین طیف گسترده‌ی رنگ‌های آن است؛ به گونه‌ای که می‌تواند تمامی سلایق را راضی نگه دارد.


کاربرد ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت​

باید ذکر کرد که کاربرد این متریال به نمای بیرونی ساختمان ختم نمی‌شود و در موادری هم، چون دکوراسیون داخلی فروشگاه ها، دیوارها، سقف، آشپزخانه، تراس‌ها نیز استفاده می‌شود. هنگامی که از آن به عنوان متریال نمای بیرونی نام بردیم، این طیف شامل انواع ساختمان‌ها همانند فروشگاه ها، بیمارستان ها، جایگاه‌های سوخت و… می‌شود.
از طرفی در بازسازی ساختمان‌های قدیمی و تغییر دکوراسیون و هم چنین تابلو‌های تبلیغاتی نیز مورد استفاده‌ی بسیاری قرار می‌گیرند

انواع کامپوزیت​

۱. آلومینیوم کامپوزیت پانل​

این مدل کامپوزیت شامل چند لایه مختلف به همراه پوششی از آلومینیوم است.
این لایه ها شامل دو صفحه آلومینیوم روکش شده است که به وسیله ی فرایندهای شیمیایی و مکانیکی، به هسته پلیاتیلنی آن می چسبد. این روش بدین جهت مورد استفاده قرار می گیرد تا مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت کرده و به سادگی از هم نپاشد.


۲. آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو​

این مدل آلومینیوم کامپوزیت به دلیل بهره مندی از تکنولوژی برتر نانو دارای محاسن و مزایای بسیاری است. از جمله‌ی این محاسن می‌توان به مقاومت در برابر آتش، ضد آلایندگی، استحکام مناسب، خود تمیزشوندگی و مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره داشت.
شاید بتوان دلیل دیگر استفاده از این متریال در مقایسه با باقی متریال‌ها برای برج‌ها و ساختمان‌های بلند در کنار بحث طراحی و زیبایی، مبحث خود تمیز شوندگی آن را دخیل دانست. این امر سبب صرف هزینه و زمان کم‌تر کاربران ساختمان جهت تمیز کردن سطح نمای آن خواهد گشت.


۳. آلومینیوم کامپوزیت پانل ضدباکتری​

مدل پانل ضدباکتری این متریال، با استفاده از دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی پیشرفته دو طرف هسته پلیاتیلن با وزن مخصوص کم و ضدآلاینده ساخته شده است.
شاید در مورد نام ضدباکتری آن برایتان سوال ایجاد شده باشد که در پاسخ باید گفت: برروی سطوح این ورق، رنگ ضدباکتری بکار رفته است که علاوه بر بخشیدن جنبه‌ای زیبا به نما، سبب محافظت محیط‌های خاص نظیر اتاق‌های عمل، مراکز تولید و نگهداری دارو، آزمایشگاه‌ها و … می‌شود.
لازم به ذکر است این متریال یکی از محصولات انحصاری iBond است. با راهنمای انتخاب بهترین سنگ برای کف ساختمان همراه ستاره باشید.


۴. آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی (رنگی)​

در مدل کامپوزیت طیفی، پوشاندن سطح بین ورق بوسیله رنگ براق خاصی، سبب رنگارنگ دیده شدن پنل در زوایای مختلف تابش خورشید می‌شود.
این پنل به دلیل این ویژگی جذابش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی در مکان‌های عمومی، تبلیغات نمایشگاهی و … باشد. سنگ مالون؛ از این سنگ شگفت انگیز چه می‌دانید؟!


۵. آلومینیوم کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش​

این نمونه‌ی نسبتا جدید، مابین ورق‌های آلومینیومی خود دارای هسته پلاستیکی نسوز بوده که در واقع این هسته یک عنصر ضدآتش به حساب می‌آید.
از ویژگی‌های مثبت این مدل کامپوزیت این است که دارای واهی کیفیت درجه یک بوده و به سختی آتش می‌گیرد؛ هم چنین هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری تولید نمی‌کند.


۶. نمای کامپوزیت ساختمان با طرح چوب​

آخرین مدل کامپوزیت، کامپوزیت طرح چوب به وسیله لایه لمینیت است که باب میل کسانی است که علاقه‌ای به نمونه‌ی فلزی این متریال نداشته و به دنبال طرح چوب برای طراحی خود هستند.


مزایای نمای کامپوزیت ساختمان​

شاید اصلی‌ترین ویژگی مثبت این متریال را بتوان شکل پذیری و وزن کم آن دانست. این بدان معناست که در هر مترمربع، وزنی معادل ۵ تا ۸ کیلوگرم خواهد داشت. شکل پذیری آن نیز به گونه است که می‌تواند زوایای مختلف تا ۱۳۵ درجه را به راحتی فرم بگیرد.
حسن بعدی این متریال عایق صوتی بودن آن است که به دلیل وجود فضای خالی پشت ورق‌های کامپوزیت ایجاد شده است. از دیگر مزایای این متریال به طور خلاصه می‌توان به مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی، نصب سریع و آسان و قابلیت جابجایی پنل‌ها و تعویض پنل‌ها در صورت آسیب دیدن، عایق حرارتی، قابلیت اجرای تاسیسات توکار مانند چراغ‌ها، مقاومت در برابر آتش‌سوزی در نوع ضد حریق، قابلیت شستشو و تنوع رنگ اشاره کرد.


معایب نمای کامپوزیت ساختمان​

نمای کامپوزیت علاوه بر مزایای فوق العاده‌ای که در بالا گفته شد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. ماندگاری و دوام​

ورق‌های کامپوزیت از ضخامت بسیار کمی برخوردار بوده و اصطلاحا باریک هستند. از این رو در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاومت خیلی زیادی ندارند.

۲. هزینه زیاد​

ورق‌های کامپوزیت از مواد پلی‌اتیلن ساخته شده که قیمت نسبتا زیادی دارند؛ در نتیجه از نظر اقتصادی کمی گران‌قیمت‌تر از دیگر مصالح به حساب می‌آیند. همچنین اجرای این نما نیز نسبت به نماهای دیگری مثل نمای رومی، هزینه بیشتری را شامل می‌شود. در نتیجه قیمت تمام‌شده این نما نسبت به نماهای معمولی بیشتر است.

۳. کمبود متخصص​

از آنجا که نمای کامپوزیت جزء نماهای خاص به حساب می‌آید، هر کسی قادر به اجرای آن نیست. همچنین اجرای این نوع نما، نیاز به ابزار و وسایل خاصی دارد.

۴. جرم پذیری بالا​

این مدل متریال به نسبت دیگر متریال‌ها راحت‌تر کثیف می‌شود. همین موضوع را می‌توان یکی از مهم ترین معایب این نما دانست.


نحوه اجرای نمای کامپوزیت​

به‌طور کلی در ایران تنها برای اجرای نمای کامپوزیت از 2 روش ثابت و ریلی استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش ثابت​

در روش ثابت یا Fixing، ورق‌های کامپوزیت را شیار داده یا برش می‌زنند؛ سپس آن‌ها را روی زیرسازی آهنی یا آلومینیومی متصل می‌کنند. همچنین در میان فاصله‌های بین ورق‌های کامپوریت از تسمه‌های ورقه‌ای و چسب‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود. این روش اجرا، از سرعت نسبتا بالایی برخوردار است.
زیرسازی در روش ثابت به دو نوع آلومینیومی و آهنی دسته‌بندی می‌شود. جهت اجرای کمربندی‌های اصلی زیرسازی در این روش، از پروفیل‌های آهنی که دارای مقاطع مشخص بوده و ابعادی متناسب با ساختمان دارند استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این پروفیل‌های آهنی در جهت ساخت شبکه‌ای از آکس‌های عمودی و افقی متصل به کمربندی که ورق‌های کامپوزیت نصب شده‌اند، استفاده می‌شود.

روش ریلی​

در روش ریلی یا Hanging روی ورق‌های کامپوزیت شیارهایی تعبیه می‌شود که با کمک همین شیارها به صورت ریلی روی پروفیل‌های مخصوصی نصب می‌شوند. در این روش از پیچ یا پرچ استفاده نمی‌شود؛ از این رو امکان جداسازی و تعویض این قطعات وجود دارد. همچنین سرعت کار نیز بالاتر است.
بعد از اجرای کمربندهای آهنی، از نبشی‌های آهنی جهت شکل گرفتن ساختار زیرسازی استفاده می‌شود. ورق‌های کامپوزیت توسط اتصالات آلومینیومی به شکل ناودانی که در داخل لامل‌های آلمومینیومی وجود دارد، روی لامل‌ها نصب می‌شوند.

انوع مدل نمای کامپوزیت​

ورق‌های کامپوزیت رنگی
نمای کامپوزیت ساده قهوه‌ ای
ورق‌های کامپوزیت خاص
نمای کامپوزیت متفاوت
نمای کامپوزیت سفید
استفاده از ورق کامپوزیت به عنوان پوسته ساختمان
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: angel

موضوعات مشابه

بالا