آداب و رسوم قزوینی ها در شب"کُله چهارشنبه"/چهارشنبه سوری

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 99
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
14011223000204 Test NewPhotoFree

آیین چهارشنبه‌سوری که در قزوین از آن به نام «کُله چهارشنبه» نیز یاد می‌شود، علاوه بر برافروختن آتش و پریدن از روی آن، با رسومی چون چمچه‌زنی (قاشق‌زنی)، شبِ بیداری خانواده‌ها و همچنین خوردن غذاهای خاصی نظیر رشته پلو با «شیش انداز» (خورشتی که از آب و رب و ادویه، پیاز سرخ کرده و تخم مرغ تهیه می‌شود) همراه بود. هدف از خوردن این غذا هم آن بود که قزوینی‌ها باور داشتند با این کار در سال جدید رشته امور زندگی را در دست خواهند داشت.

یک پژوهشگر تاریخ معاصر در خصوص مراسم های ویژه چهارشنبه سوری در قزوین اظهار کرد: خوردن «کله‌پاچه» در شب چهارشنبه سوری در برخی از محله‌های قزوین به ویژه توسط باغداران متداول بود

محمدحسن سلیمانی افزود: آنها پس از خوردن این غذا، استخوان‌های آن را یا می‌سوزاندند و خاکستر آن را به نیت برکت گرفتن زمین در باغستان می‌ریختند و یا این استخوان‌ها را در باغ‌های خود دفن می‌کردند البته این رسم معمولا در شب چله هم انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: قزوینی‌ها در «کُله‌چهارشنبه» خرید آیینه را بسیار خوش یمن می‌دانستند. همچنین برای برافروختن آتش در این شب از بوته بیابانی «ورگ» استفاده کرده و آنها را به صورت «فرد» سه یا پنج تایی در داخل حیاط خانه یا کوچه قرار داده و به آتش می‌کشیدند.

این پژوهشگر قزوینی ادامه داد: سپس با ریختن اسپندی که از آن به نام «عاطل» و «باطل» یاد می‌کردند روی این بوته‌ها و پریدن از روی آتش، شعر «سرخی تو از من، زردی من از تو» را می‌خواندند.

سلیمانی بیان کرد: دختران و پسران نیز پس از پریدن از روی آتش، با سر کردن چادر، به گونه ای که شناخته نشوند با قاشق و کاسه‌ای فلزی به سمت خانه‌هایی می‌رفتند که درشان رو به قبله باز می‌شد.

وی عنوان کرد: در این شب قاشق زن‌ها پشت در ایستاده و آن قدر با قاشق می‌زدند که صاحبخانه آمده و کمی آجیل و شیرینی عید به آن‌ها بدهد که در قزوین به این رسم که در فرهنگ ایرانی به «قاشق‌زنی» شناخته شده است، «چمچه‌زنی» گفته می‌شود.

این پژوهشگر قزوینی تصریح کرد: یکی از رسومی که در این شب در برخی از محله‌های جنوبی شهر قزوین انجام می‌شد، گرفتن فال بود.

سلیمانی در خصوص جزییات گرفتن فال در شب چهارشنبه سوری گفت: بانوان هنگام دم گذاشتن برنج، تخم مرغ سفیدی را درون پوست پیاز قرمز قرار داده و پس از بستن آن با نخ درون برنج قرار می‌دادند تا ضمن پخته شدن، اشکال مختلفی روی پوست تخم مرغ ایجاد شود زیرا قزوینی‌ها بر این باور بودند این تصاویر همانند فال قهوه، نشان از آینده فرد در سال آتی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رسم دیگری که آن را در شب «کُله‌چهارشنبه» اجرا می‌کردند، بخت‌گشایی دختران جوان بود، اظهار کرد: آنان غروب هنگام به ویژه زمانی که موذن، بانگ اذان مغرب را سر می‌داد؛ دختران دم بخت را با جارو از خانه بیرون می‌کردند و آن‌ها می‌بایست تا پایان اذان بیرون از خانه مانده و پس از آن برمی گشتند.

این پژوهشگر قزوینی افزود: قزوینی‌ها معتقد بودند که با این کار، شانس ازدواج دختر در سال آینده افزایش یافته و او به خانه بخت خواهد رفت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: از دیگر رسوم این شب که البته در این سال‌ها دیگر خبری از آن‌ها نیست، می‌توان به فالگوش نشینی، شکستن کوزه کهنه و انعام به مستمندان اشاره کرد و همچنین انجام بازی‌های پر تحرکی چون «گل دسته و زنگ»، «دنبه فروش» و «دم خروس و لانه شیر» که توسط جوانان و پس از پریدن از روی آتش و چمچه‌زنی انجام می‌شد....


حدیثه امین زاده
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا