دلیل نام گذاری روز طبیعیت (۱۳ فروردین)

  • نویسنده موضوع هلنم
  • تاریخ شروع
هلنم

هلنم

جیران خیلی دوستم داره❤️
تاریخ ثبت‌نام
5/12/22
نوشته‌ها
20,020
پسندها
2,868
امتیازها
113
مدال ها
10
256026 8bdea9d2684d0c3b072353332c8291bf
دلیل نام گذاری روز طبیعت
سیزده بدر یا همان سیزدهمین روز از فروردین ماه، روز طبیعت نام گذاری شده و آخرین روز تعطیلات رسمی نوروز می باشد. اکثر مردم بر این باورند که در این روز باید برای دور کردن نحسی و بلا، از خانه بیرون بروند و این نحسی را در طبیعت به در کنند. این اعتقاد مردم به این دلیل است که عدد 13 در فرهنگ ایرانیان نحس و شوم شناخته شده است.
در اصل هیچ دلیل واقع گرایانه ای برای نحس بودن عدد 13 در فرهنگ ایرانیان نمی توان یافت. از گذشته تا کنون در هیچ یک از تقویم های رسمی، دانشنامه و متون کهن اشاره ای به نحس بودن روز سیزدهم فروردین نشده، بلکه همه این روز را به عنوان روزی فرخنده و نیک یاد کرده اند.

نیاکان ما از گذشته تا کنون در این روز مراسم سبزه گره زدن، گرامی داشت طبیعت، جشن و شادی برای از بین بردن غم و اندوه و… را به جای می آوردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روز سیزده فروردین، روز طبیعت نام گرفت و تمام سازمان ها را تعطیل کردند تا بتوانند این روز را مانند گذشته در طبیعت جشن بگیرند و به حفظ و توسعه آن بپردازند. پدران و مادران ما در گذشته برای احترام به زمین و طبیعت، سبزه های سفره هفت سین خود را در زمین می کاشتند.

جشنی که ایرانیان در روز 13 برپا می کنند، مانند دیگر روزهای ملی و باستانی سابقه طولانی در تاریخ کشور دارد. با گذشت زمان تغییرات بسیاری در نحوه برگزاری و اعتقادات مردم نسبت به این روز به وجود آمده است.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
45
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
15
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
36
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
25
اعتصامی
اعتصامی
بالا