آشنایی با عوارض بازی های کامپیوتری🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
آشنایی با عوارض بازی های کامپیوتری
طبق مطالعات بسیار، کودکانی که بیش از دیگران علاقه به انجام بازی های رایانه ای دارند، بیش از دیگران به اختلالات مربوط در عدم تمرکز و ایجاد مشکل در فرایند یادگیری بر خواهند خورد. همچنین اگر کودکی بیش از ۲ ساعت در طی روز به انجام بازی های کامپیوتری بپردازد، در طولانی مدت ۲ برابر بیش از دیگران اختلال نقص در یادگیری را تجربه می کند.

طبیعی است که این دسته از افراد با مرور زمان اعتیاد به این دسته از بازی ها را تجربه می کنند. همچنین با توجه به مطالعات انجام شده، انجام این بازی ها در کوتاه مدت سبب پرخاشگری و خشونت، ایجاد ترس و دلهره نسبت به اطرافیان خود پیدا می کند.

عوارض روحی و جسمی این بازی ها
همچنین از عوارض بازی های کامپیوتری و تاثیری که بر جسم کودکان می گذارد؛ می توان به کبودی زیر چشم، انقباض عضلات شانه، بی خوابی و دیگر مواردی که در ادامه این مطلب مطالعه می کنید، اشاره کرد.

طبق آزمایشات انجام شده در دانشگاه های معتبر، بین بازی و مشکلاتی که برای افراد در ادامه به وجود می آید، رابطه مستقیم وجوددارد. گفتنی است که انجام این سری از بازی ها در طولانی مدت سبب بروز پرخاشگری و عدم کنترل خشم در پسران، بروز افسردگی در دختران می شود. همچنین در بیشتر مواقع می توان میل به دعوا را در هر دو گروه دختران و پسران مشاهده کرد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
اثرگذاری منفی بر بنیان خانواده
در عصر امروز با توجه به ماشینی شدن زندگی و شاغل بودن پدر و مادر، روابط خانوادگی به خودی خود بسیار کاهش و دچار خدشه شده است. همچنین در این شرایط مردان خانواده برای اداره بهتر زندگی بیش از یک شغل را دارا می باشند که به خودی خود با کمرنگ شدن حضور افراد در خانواده، روابط احساسی و عاطفی نیز در بین آنان به مرور کمتر می شود.

برخی از خانواده ها از این حالت بسیار ناراضی بودند که حال با ورود عصری جدید از تکنولوژی و بازی های رایانه ای به منزل ، نقش فرزند نیز در خانواده به مرور کمرنگ شد. این عامل از دیگر عوارض بازی های کامپیوتری به حساب می آید که در طی زمان مشکلات بزرگ تری برای افراد به وجود می آورد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
ایجاد اختلال در خواب
اختلال در خواب خود به تنهایی شامل مواردی همچون بی خوابی، آینه در خواب، پرش پا و دست به صورت غیر ارادی، ناهنجاری های مربوط به خواب، کابوس های دلهره آور، راه رفتن و صحبت کردن در خواب می شود. علت بروز تمامی این عوامل وابسته به تحریک بیش از حد عملکرد های مغز می باشد. کودکانی که بیش از حد طبیعی در فکر انجام بازی های رایانه ای هستند، خوابی آرام را تجربه نمی کنند و همواره به اختلالاتی که گفته شد، مبتلا می شوند.
ایجاد اختلال در نوع تغذیه
از دیگر عوارض بازی های کامپیوتری می توان به بر هم خوردن نظم در غذا و تغذیه اشاره کرد. کودکانی که به انجام این بازی ها اعتیاد دارند؛ وقت کافی برای صرف غذا ندارند و به طور معمول وعده های غذایی نامشخصی را در طی روز دارند.

افزایش پرخاشگری
از ویژگی های بارز بازی های کامپیوتری می توان به حالت های پرخاشگرانه و جنگی آن ها اشاره کرد. در این بازی ها کودک با انجام رفتار های ستیزه جویانه و انواعی از وسایل جنگی سعی می کند که به مرحله دیگر راه پیدا کند. تاکید بر چنین مسائلی به مرور زمان باعث بروز احساسات خشن و پرخاشگرانه در کودک می شود.

گوشه گیری
کودکانی که بیشتر وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند، بیش از دیگر کودکان تمایل به گوشه گیری و دوری از جمع و اجتماع دارند. این دسته از کودکان احساسات درونگرا را در خود تقویت می کنند و با جدا شدن از جمع های دوستانه و هم سن و سال خود شرایط بروز ناهنجاری های رفتاری و افسردگی را ایجاد می کند.
کار افتادن ذهن
در انجام این نوع بازی ها، به این دلیل که خود در طراحی و ساخت بازی هیچ نقشی ندارند و فقط به عنوان مصرف کننده بازی می کنند، در طولانی مدت به عارضه هایی همچون کاهش اعتماد به نفس و خود باوری مبتلا می شوند. این دسته از کودکان خود را ناتوان می شمارند و در برابر ساخته و پیشرفت های دیگران احساس عجز می کنند.

عدم رسیدگی به شرایط درسی
به دلیل دارا بودن جذابیت بسیار در بازی های رایانه ای، کودکان وقت و انرژی بسیاری را در رابطه با آن صرف می کنند. همچنین برخی از افراد در حالت معمولی و قبل از رفتن به مدرسه زودتر بیدار می شوند، تا مقداری بیشتر بازی کنند. در این حالت کودک به جز زمان های بازی، احساس کسالت و بی حالی دارد که به خوبی نمی تواند به تکالیف درسی خود رسیدگی کند.

بیزاری از علم و تحصیل
پس از مطالعات بسیار در رابطه با عوارض بازی های کامپیوتری این گونه مشخص شد که؛ از سال ۲۰۱۰ هر کودک مبتلا به اعتیاد تکنولوژی زودتر از دیگر کودکان تصمیم به ترک مدرسه و تحصیل گرفته است
رشد مغزی سریع تر از حد طبیعی
گفتنی است که رشد مغز کودک تا سن ۲ سالگی باید تحت شرایط خاص انجام گیرد، همچنین این رشد تا سن ۲۱ سالگی ادامه دارد که تحت شرایط منحصر به رشد طبیعی خود ادامه می دهد. استفاده بیش از حد در رابطه با بازی های کامپیوتری و تلفن همراه، رشد سریع و بیش از عملکرد های مغز را در پی دارد که در نهایت به خود مدیریتی و برنامه ریزی منجر می شود.

کند ذهنی پیشرفتی
تکنولوژی سبب ایجاد محدودیت های منحصر در ذهن و مغز شده است که در طولانی مدت کند ذهنی را برای کودک به وجود می آورد. در عصر امروز و بین هر ۳ دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود، ۱ نفر از آن ها به اختلالات مربوط به یادگیری و سواد مبتلا هستند.

اختلالات استخوانی
از شایع ترین عواقب و عوارض انجام بازی های کامپیوتری می توان به بروز عوارض و مشکلات استخوانی و عضلانی اشاره کرد. درد در نواحی دست، گردن و کمر از اختلالات مربوط به انجام بازی های رایانه ای است که در طولانی مدت سستی در حرکت انگشتان را نیز پدید می آورد. همچنین بروز تاول و احساس بی حسی در دستان به علت استفاده کثیر از دسته بازی های رایانه ای و تلفن همراه می باشد
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
ابتلا به سندروم تونل کارپال
این بیماری به صورت طبیعی قابل شناسایی برایتان نمی باشد، اما گفتنی است که این عارضه تاثیری مستقیم بر روی عصب های مچ دست می گذارد و به مرور مشکلات جسمی بسیاری را برای کودک به وجود می آورد. این سندروم با استفاده بیش از حد ماوس های کامپیوتر و دسته های پلی استیشن پدید می آید که در نهایت به بروز ورم و التهاب در انگشتان منجر می شود.

عارضه های مربوط به چشم
ایجاد مشکل در سیستم بینایی گاها بدون مراجعه به پزشک نیز قابل تشخیص است. در این شرایط والدین با زیر نظر گرفتن عملکرد های کودک خود به راحتی می توانند وجود مشکل را در نحوه بینایی فرزندشان تشخیص دهند. علت بروز این عوامل خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور و فشار بر اعصاب چشایی است. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از نشانه های بارز ابتلا به مشکلات بینایی است.

سردرد های میگرنی
از درد های رایج در بین کودکان مشتاق به انجام بازی های رایانه ای می توان به سردرد های میگرنی اشاره کرد که در پی انجام بازی های متعدد کامپیوتری بروز پیدا می کند. در این شرایط با فشار بر روی سیستم بینایی بدن، سردرد از منطقه ای شروع و به مرور گسترش می یابد که در شرایط حادتر سبب بروز حالت تهوع و استفراغ نیز می شود.
 
بالا