۱۰ تا از رایج ترین و مشهورترین واحدهای پولی در معاملات جهان

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
پول های رایج در دنیا چیست؟ به صورت کلی به واحدهای پولی که بیشتر در مبادلات تجاری در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پول های رایج در دنیا می‌گویند. هر کشور مستقلی همچون زبان رسمی، یک واحد پول ملی هم دارد که مختص آن کشور است و افرادی که قصد عزیمت به آن کشور را دارند، باید پول خود را به ارز رایج در آن کشور تبدیل کنند. در واقع شما فقط با پول ملی هر کشوری در زمان عزیمت به آنجا می‌توانید مبادلات روزمره خود را انجام دهید. پول رایج ملی ایران در حال حاضر ریال است که در مقایسه با برخی از پول های رایج در دنیا ارزش خود را از دست داده و افت شدیدی را در سال‌های اخیر تجربه کرده

معروف ترین پول های رایج در دنیا

اگر بخواهیم در مورد معروف ترین پول های رایج در دنیا صحبت کنیم، بدون شک دلار آمریکا با نماد یو اس دی (USD) مشهورترین پول رایج در جهان است که در اغلب معاملات بین المللی هم از این پول رایج در جهان استفاده می‌شود و جز ارزهای ارزشمند جهان است.


در این فهرست پول‌های معروفی همچون یورو واحد پولی اتحادیه اروپا و پوند پول رایج کشور انگلستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. برخی از پول های رایج در دنیا بسیار ارزشمند هستند و در زمان سفر به این کشور باید مبلغ زیادی را بابت خرید این پول‌ها مسافران پرداخت کنند.

براساس گزارش بانک جهانی، از بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان، روزانه بیش از ۷.۵ تریلیون دلار در بازارهای جهانی پول جا به جا می‌شود و دلار بیشترین سهم را از این بازار جهانی در بین پول های رایج در دنیا دارد. امروزه ۱۸۰ ارز در گردش در جهان وجود دارد، اما ۹۰ درصد این مبادلات فقط با ده ارز مشهور جهانی انجام می‌شود و بیشترین سهم بازار به این پول‌های رایج تعلق دارد. البته بسیاری از کشورهای جهان برای تقویت پول ملی خود دست به اقداماتی جالبی زده‌اند و مبادلات بین المللی خود را فقط با پول رایج کشور خودشان انجام می‌دهند.

پول های رایج دنیا را بشناسید

در حال حاضر حدود ۱۸۰ نوع ارز در جهان وجود دارد که در ۱۹۵ کشور مختلف به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل متحد استفاده می‌شود. قدیمی ترین واحد پولی جهان که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، واحد پول کشور انگلستان یعنی پوند (GBP) است. اگرچه اسکناس‌های جدید چاپ شده و طرح‌ها در طول زمان بهبود یافته‌اند، اما پوند انگلیس از قرن ۸ میلادی تنها واحد پولی در جهان است که هنوز هم در مبادلات بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پس از پوند، واحد پول کشور روسیه یعنی “روبل” جز قدیمی ترین پول های رایج در دنیا است که از قرن ۱۳ میلادی در این کشور چاپ می‌شود. جدیدترین واحد پولی در جهان هم “پوند” سودان جنوبی است که در جولای ۲۰۱۸ منتشر شد. اگر دوست دارید پول های رایج دنیا را بشناسید با ما در ادامه این مقاله همراه شوید تا آنها را به شما معرفی کنیم

۱.دلار آمریکا (USD)
دلار آمریکا (USD) با میانگین حجم معاملات روزانه حدود ۶.۶ تریلیون دلار در بازارهای جهانی، پرمعامله ترین پول رایج دنیا در بازار جهانی فارکس است. دلار آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و تسلط اقتصادی این کشور بر جهان به رتبه اول پول های رایج در دنیا صعود کرد و سال‌های زیادی در صدر این لیست قرار داشت. پس از پایان جنگ جهانی دوم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا ۵۰ درصد از تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می‌داد و به همین دلیل کشورهای دیگر شروع به استفاده از دلار برای تجارت بین المللی کردند تا از هزینه‌های تبدیل ارز جلوگیری کنند.

استاندارد دلار امروز باقی مانده است و این ارز هنوز هم مبنای اغلب معاملات در بازارهای جهانی است. برخی از کشورهای کوچکتر مستقیماً ارزش پول خود را به دلار متصل کرده‌اند و نرخ مبادله ثابتی را بین خود و ایالات متحده آمریکا به وجود آورده‌اند، کوبا، پاناما، قطر، عربستان سعودی، امارات و هنگ کنگ جز کشورهایی هستند که در مبادلات خود از دلار آمریکا استفاده می‌کنند. این کشورها برای اطمینان از یک پیوند پایدار، باید ذخایر ارزی زیادی داشته باشند تا همیشه بتوانند نرخ ارز تعیین شده را رعایت کنند.


Usd 768x576


۲.یورو (Euro)
یورو (Euro) جدیدترین و یکی از پرطرفدارترین پول های رایج در دنیا است، روزانه حدود ۲.۳ تریلیون از معاملات در بازار جهانی فارکس با این ارز انجام می‌شود. یورو واحد پولی مشترک بین ۱۹ کشور اتحادیه اروپا است و توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا چاپ می‌شود.

اتحادیه اروپا برای اینکه ریسک تبدیل ارز را در هنگام مبادلات تجاری کاهش دهد، این واحد پولی مشترک را ایجاد کرد تا کشورهای این قاره بتوانند با این ارز مبادلات تجاری خود را با حاشیه امنیت بیشتری انجام دهند.

البته اینکه کشورهای زیادی بخواهند از یک واحد پول مشترک استفاده کنند، ریسک‌هایی را هم به دنبال دارد به همین دلیل کشور انگلستان زیر بار تغییر پول ملی خود نرفت و هنوز هم واحد پولی مستقل خود را دارد. یورو دومین پول رایج در جهان است که بیشتر در مبادلات تجاری بین کشورهای اروپایی با کشورهای قاره آفریقا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


Euro 768x576


۳.ین ژاپن (JPY)
ین ژاپن (JPY) همانطور که از نام این ارز مشخص است، واحد پولی کشور قدرتمند ژاپن می‌باشد. ین ژاپن با میانگین حجم معاملات روزانه ۱.۲ تریلیون دلار سومین ارز پرمعامله در بازار جهانی فارکس و یکی از مشهورترین پول های رایج در دنیا است، همچنین کشور ژاپن به لحاظ نرخ تولید ناخالص جهانی در رتبه سوم قرار دارد و یکی از کشورهای قدرتمند در عرصه اقتصاد است. اقتصادی قدیمی و قدرتمند کشور ژاپن فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران می‌باشد تا پول خود را در فضایی امن برای آینده ذخیره کنند. برای مبارزه با تورم نرخ بهره بانکی در کشور ژاپن بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده ارزش پول ملی این کشور در سال‌های اخیر تقویت شود.

ژاپن برای تقویت پول ملی خود از روش‌های مختلفی بهره می‌برد، این کشور در اغلب معاملات روزانه خود با سایر کشورهای جهان فقط از ین ژاپن استفاده می‌کند. ژاپن بیشترین مبادله تجاری را با کشورهای همسایه خود یعنی تایلند، کره جنوبی و سنگاپور دارد و با سیاست استفاده از پول ملی توانسته، ارزش ین ژاپن را در مقایسه با پول ملی این کشورها به میزان قابل توجهی تقویت کند.


JPY 768x576


۴.پوند انگلیس (GBP)
پوند انگلیس (GBP) قدیمی ترین پول رایج در دنیا می‌باشد، بخشی از فرهنگ بریتانیا با پولی به نام پوند گره خورده است. پوند از قرن ۸ میلادی تا به امروز یکی از قدرتمندترین پول های رایج در دنیا می‌باشد و روزانه ۹۶۸ میلیارد دلار از مبادلات در بازار جهانی فارکس با این ارز انجام می‌شود. درواقع پوند انگلیس توسط بانک مرکزی انگلستان چاپ می‌گردد و بانک مرکزی این کشور از ابزارهای مختلفی برای حفظ ثبات قیمت و ارزش این ارز استفاده می‌کند. لندن یکی از مراکز مالی برتر جهان است و به همین دلیل نظارت‌های بسیار زیادی روی پول رایج این کشور از طرف نهادهای بین المللی وجود دارد.

پوند انگلیس یکی از ارزهای رایج در کشورهایی است که در گذشته مستعمره کشور بریتانیا بوده‌اند، این ارز در حال حاضر در این کشورها به عنوان ارز مبنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


GBP 768x576


۵.یوان چین (CNH)
یوان چین (CNH) در رتبه پنجم پول های رایج در دنیا قرار دارد و یکی از مشهورترین ارزهای جهان در مبادلات بین المللی است. روزانه ۵۲۶ میلیارد دلار از مبادلات در بازار جهانی فارکس با این ارز انجام می‌شود و باعث شده در سال‌های اخیر و با رشد اقتصادی چشمگیر کشور چین ارزش پول ملی این کشور هم به میزان قابل توجهی تقویت شود. چین جز کشورهایی می‌باشد که در سال‌های اخیر برای تقویت پول ملی خود تلاش‌های بسیار زیادی کرده است، چین جز کشورهایی می‌باشد که برای مبادلات بین المللی از پول ملی خود یعنی یوان چین استفاده می‌کند و همین موضوع باعث تقویت واحد پولی این کشور در بین سایر پول های رایج در دنیا شده است.


Chinese Yuan 768x576



۶.دلار استرالیا (AUD)
دلار استرالیا (AUD) ششمین ارز پرمعامله در بازار فارکس و ارز برتر منطقه آسیا و اقیانوسیه است، دلار استرالیا جز مشهورترین پول های رایج در دنیا می‌باشد و روزانه حجم زیادی از معاملات در بازارهای جهانی با این ارز انجام می‌شود. دلار استرالیا توسط بانک مرکزی این کشور چاپ می‌گردد و قیمت این دلار رابطه تنگاتنگی با قیمت کالاهای صادراتی این کشور دارد. استرالیا صادرکننده عمده کالاهایی همچون سنگ آهن، زغال سنگ و طلا است و هر چه میزان تولید ناخالص این کشور بیشتر شود، ارزش پولی ملی استرالیا هم به همان میزان تقویت شده و در بازارهای جهانی مبادلات بیشتری با این پول انجام می‌شود.


Australian dollar 768x576


۷.دلار کانادا (CAD)
دلار کانادا (CAD) در رتبه هفتم پول های رایج در دنیا قرار دارد و جز ارزهایی است که روزانه در بازار جهانی فارکس معامله می‌شود. دلار کانادا یا لونی، هفتمین ارز پرمعامله در بازارهای جهانی است، هر روز تقریباً ۴۶۷ میلیارد دلار از پول ملی این کشور در بازارهای جهانی معامله می‌شود. این پول توسط بانک مرکزی کانادا چاپ می‌گردد و دقیقا همچون دلار استرالیا، ارز کانادا هم به شدت تحت تاثیر قیمت کالاها است.

کانادا دارای منابع طبیعی فراوانی از جمله نفت خام، طلا و الوار می‌باشد و هر چه میزان مبادلات بین المللی این کشور افزایش یابد، واحد پولی کانادا هم به همان میزان تقویت می‌شود. تغییرات در قیمت یا تقاضای این کالاها می‌تواند باعث ایجاد نوسان در ارزش دلار کانادا شود. بیشتر تجارت کانادا با ایالات متحده آمریکا است، بیش از ۷۵ درصد از صادرات و ۵۰ درصد از واردات کانادا با کشور ایالات متحده آمریکا می‌باشد که این موضوع روی ارزش دلار آمریکا هم تاثیر گذار است.


Canadian Dollar 768x576


۸.فرانک سوئیس (CHF)
فرانک سوئیس (CHF) جز یکی از قدیمی ترین پول های رایج در جهان است، فرانک سوئیس جز پول‌های با ثبات جهان می‌باشد و سال‌های طولانی توانسته ارزش خود را به شکل ثابتی حفظ کند. به همین دلیل این ارز برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول بسیار مناسب است، یکی از دلایل ثبات ارزش پول ملی این کشور را می‌توان بی طرفی کشور سوئیس در بحران‌های سیاسی جهان اعلام کرد که همین موضوع باعث تقویت پول ملی این کشور کوچک در قاره اروپا شده و بسیاری از افراد ثروتمند جهان بانک‌های سوئیس را به دلیل پشتوانه مالی که دارند، برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند. کشور سوئیس بیشترین مبادلات تجاری خود را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد و همین موضوع باعث شده، این کشور مجبور شود برای حفظ ارزش پول ملی خود فرانک سوئیس را به یورو متصل کند.


Switzerland Frank 768x576


۹.دلار هنگ کنگ (HKD)
دلار هنگ کنگ (HKD) در رده نهم فهرست پول های رایج در دنیا قرار دارد، حجم زیادی از پول ملی کشور هنگ کنگ در بازارهای جهانی به صورت روزانه معامله می‌شود و همین موضوع باعث تقویت ارزش این پول در جهان شده است. کشور هنگ کنگ به دلیل موقعیت مکانی ویژه‌ای که دارد در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از کشورهای جهان از این بندر تجاری برای مبادلات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر اختلافات بین دو کشور آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ بالا گرفته و هریک از این دو کشور تلاش هستند تا قدرت خود را در هنگ کنگ تقویت کنند.


Hong Kong dollars 768x576


۱۰.دلار نیوزلند (NZD)
دلار نیوزلند (NZD) جز ارزشمندترین پول های رایج در دنیا است، این پول که توسط بانک مرکزی کشور نیوزلند چاپ می‌شود در فهرست ارزهای پرمعامله در جهان قرار دارد و روزانه حجم زیادی از معاملات در بازار جهانی فارکس با دلار نیوزلند انجام می‌شود. صادرات اصلی این کشور در حوزه محصولات کشاورزی همچون لبنیات و فرآورده‌های گوشتی و بیشترین واردات این کشور مربوط به نفت خام، وسایل نقلیه موتوری و سایر ماشین آلات صنعتی است. بانک مرکزی کشور نیوزلند برای تقویت ارزش پول ملی خود و مهار تورم از سیاست‌های کنترل بهره بانکی استفاده می‌کند و با این روش توانسته به میزان قابل توجهی ارزش پول ملی این کشور قاره اقیانوسیه را تقویت کند.

NZD 768x576


جمع بندی آشنایی با انواع سکه و اسکناس های رایج در کشورهای مختلف

در این مقاله ده مور از رایج ترین پول ها در دنیا را به شما معرفی کردیم، این پول‌ها بیشترین ارزش را در مبادلات جهانی دارد و اغلب کشورها در مبادلات تجاری بین المللی خود از این پول‌ها استفاده می‌کنند. با شناخت واحد پول کشورهای مختلف می‌توانید در زمان سفر ارز مناسب را برای خرید مایحتاج خود در آن کشور تهیه کنید. همان طور که می‌دانید واحد پولی هر کشوری برای داد و ستد کالا و خدمات در آن کشور به وجود آمده است و هر
کشوری دارای یک واحد پول مشخص می‌باشد.

سوالات متداول درباره پول های رایج در دنیا

۱. قوی ترین واحدهای پول‌های در دنیا کدام است؟

در حال حاضر ارزهای دلار آمریکا، یورو اتحادیه اروپا، ین ژاپن، پوند انگلستان، یوان چین، دلار کانادا، دلار استرالیا، فرانک سوئیس، دلار هنگ کنگ و دلار نیوزلند جز ده پول ارزشمند رایج در جهان هستند که بیشترین مبادلات جهانی هم با این ارزها انجام می‌شود.

۲. شش ارز پرمعامله در جهان کدام است؟

دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، ین ژاپن ( JPY)، پوند استرلینگ بریتانیا (GBP)، دلار استرالیا ( AUD ) و دلار کانادا (CDN) شش ارز پرمعامله در بازار جهانی فارکس هستند که بیشترین ارز معاملات هم به این ارزها تعلق دارد.

۳. قدیمی ترین واحد پول رایج در جهان کدام است؟

پوند انگلیس را می‌توان قدیمی ترین واحد پول جهان دانست، این واحد پولی از قرن ۸ میلادی در جهان رایج شده و تا به امروز در لیست پول‌های رایج ارزشمند در جهان قرار دارد. پوند استرلینگ که بر اساس اسناد معتبر، قدیمی‌ترین واحد پول در حال استفاده جهان است، در بخش عمده‌ای از تاریخ انگلستان و بعدها بریتانیا این واحد پولی در گردش بوده ‌است.

۴. مهمترین واحد پولی در جهان کدام است؟

مهم ترین و ارزشمندترین واحد پولی جهان متعلق به کشور ایالات متحده آمریکا است، در حال حاضر دلار آمریکا در اغلب معاملات بین المللی استفاده می‌شود و بیشترین سهم را در بازار مالی فارکس دارد.
 
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
23,171
پسندها
22,665
امتیازها
113
مدال ها
6
ممنونم گیانم
چقدر جالب انواع دلار داریم
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: ثمین
بالا